Kleurige vloeistoffen reactie = doorzichtige vloeistof

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Kleurige vloeistoffen reactie = doorzichtige vloeistof

Laat ik alvast duidelijk maken dat ik langs geen kanten thuis ben in scheikunde (het uurtje in het middelbaar niet meegerekend).

Dus ik zou willen weten of het mogelijk is om twee vloeistoffen met een bepaalde kleur (bv blauw en rood) te mengen, en een neutraal watermengsel te bekomen?

Neerslag, of verdamping kan allemaal, ik wil gewoon een reactie waarbij er een duidelijk visueel verschil zichtbaar is.

met vriendelijk groet,

Diederik

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Kleurige vloeistoffen reactie = doorzichtige vloeistof

De simpelste manier is wellicht via pH-indicatoren en een zuur-basereactie. pH-indicatoren zijn stoffen waarvan de (felle) kleur afhangt van de zuurgraad van de oplossing. Wat je zou kunnen doen is het volgende:

1. Een zure oplossing maken (of gewoon azijn gebruiken) en een paar druppels methylrood toevoegen. De oplossing is - hoe kan het ook anders - rood.

2. Een basische oplossing maken, bijvoorbeeld met soda, en een paar druppels thymolblauw toevoegen. Deze oplossing is (surprise!) blauw.

3. Deze oplossingen in de juiste verhouding bij elkaar voegen (kwestie van uitproberen). Er vindt een zuur-basereactie plaats, het mengsel heeft een pH van ongeveer 7 (neutraal) en bij deze pH zijn beide indicatoren geel.

Je krijgt dus een mooie en verrassende kleuromslag, want wie verwacht nu dat er bij het mengen van een rode en een blauwe oplossing een gele ontstaat?

Ik zou niet direct weten waar je de genoemde indicatoren kunt kopen - misschien dat iemand anders je verder kan helpen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Kleurige vloeistoffen reactie = doorzichtige vloeistof

Hallo,

indien je echt iets doorzichtigs wilt bekomen, zul je de indicators goed moeten kiezen. Indien je gewoon een mooie kleurverandering wilt, zou ik idd met een zuur-base reactie werken.

Een goedkope, simpele en zelf te maken indicator hiervoor is het sap van rode kool. Die kan heel wat verschillende kleuren aannemen (denk aan het verkleuren wanneer je een scheutje azijn bij de rode kool doet, om die mooier te doen ogen). Het geschikte rode kool-sap kan je bekomen door verse rode kool in stukjes te snijden, en die te koken in water. Na 5 minuutjes koken zou het voldoende moeten zijn. Als je de brokken eruithaalt, heb je nu een uitstekende indicator.

Als base kun je ook gewoon zeep-water gebruiken. Je moet er wel op letten dat het geen zeep met citroenaroma is, want die is dan weer eerder aan de zure kant.

Als je gewoon wilt weten of het kan (iets roods en iets blauw, samen doorzichtig), dan is het antwoord simpel: ja

Groetjes,

Lomme

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Kleurige vloeistoffen reactie = doorzichtige vloeistof

Welke indicatoren gebruik je dan? Ik ken geen indicatoren die in hun zure vorm gekleurd zijn en in hun basische vorm kleurloos.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Kleurige vloeistoffen reactie = doorzichtige vloeistof

Welke indicatoren gebruik je dan? Ik ken geen indicatoren die in hun zure vorm gekleurd zijn en in hun basische vorm kleurloos.


Ik ken er ook niet meteen een.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Kleurige vloeistoffen reactie = doorzichtige vloeistof

Dan is het antwoord dus ook geen simpel ja.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Kleurige vloeistoffen reactie = doorzichtige vloeistof

Oh jawel, je kan toch een sterk geconcentreerd zuur nemen en er genoeg base bijdoen zodat de pH onder de basische kleur ligt en boven de zure...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Kleurige vloeistoffen reactie = doorzichtige vloeistof

Bij indicatoren verloopt de kleur binnen een bepaald pH-gebied. In dat gebied is de kleur een tussenvorm van de 2 uitersten. Een indicator die verloopt van rood naar geel is dan oranje en een indicator die verandert van kleurloos naar gekleurd (bijvoorbeeld roze zoals bij fenolftaleine) is in dat gebied dus lichtgekleurd.

Je kunt een fenolftaleine-oplossing dus alleen ontkleuren door in het basische gebied te beginnen (pH>10) en zoveel zuur toe te voegen dat je in het zure gebied terecht komt (pH<8.2). Hetzelfde geldt voor andere indicatoren die een kleurloze vorm hebben zoals para-nitrofenol en thymoftaleine. Ze zijn in de basische vorm gekleurd, daar moet je dus mee beginnen en je moet een zure oplossing toevoegen

Tegelijkertijd moet de zure oplossing die je toevoegt een andere indicator bevatten die op dat moment (in zijn zure vorm dus) gekleurd is en die kleurloos wordt wanneer het zuur wegreageert. Zo'n indicator ken ik zoals gezegd niet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Kleurige vloeistoffen reactie = doorzichtige vloeistof

Fenolftaleïne (volgens wikipedia)

pH kleur

< 0 oranje

0−8.2 kleurloos

8.2−12.0 roze tot fuchsia

>12.0 kleurloos

Het is dus wel mogelijk denk ik

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Kleurige vloeistoffen reactie = doorzichtige vloeistof

Dat is wel zo, maar lager dan pH 0 kom je niet snel. Bovendien is de vorm die fenolftaleine dan heeft volgens mij niet echt stabiel en valt dus langzaam uiteen. Tenslotte is de reactie tussen een oplossing met pH<0 en een met pH>10 niet echt aan te bevelen. Maar je hebt gelijk, in theorie zou het waarschijnlijk kunnen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer