Springen naar inhoud

Chemie --> huiswerk polaire- en apolaire stoffen

• Log in om te kunnen reageren

Tori

Tori

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 april 2008 - 15:16

Ik ben een complete ramp in Chemie. Op de toets van dit subhoofdstuk, 'Polaire en Apolaire stoffen' haalde ik 1/10.
Dus kreeg ik -godzijdank- een taak om mijn punten in te halen.

"Vermeld voor elk van onderstaande moleculen of ze polair of apolair zijn. Noteer je werkwijze."
We krijgen 3 kolomen: 1 met de moleculen vb: CH4, de tweede met hoe de binding eruit ziet of zo iets
Vb:...H
........ l
....H -C - H
.........l
........H
(Let niet op de puntjes)
En dan het laatste kolom waar we moeten opschrijven of het polair of apolair is, en onze werkwijze.

Mijn vraag is, wat zijn polaire en apolaire stoffen? Hoe kan je zo'n binding opstellen? Wat is de werkwijze om te weten hoe je eraan komt?
Leg alsjeblieft zo nauwkeurig mogelijk uit. Mijn punten leggen uit waarom.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 april 2008 - 15:29

http://www.wetenscha...s...st&p=139071

wat word je hier al wijzer van?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 april 2008 - 15:36

Geplaatste afbeelding
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Tori

Tori

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 april 2008 - 15:39

In dat post van jou dat je stuurde, sprak je van termen dat we nog nooit eerder in Chemie gezien hebben, en het verwart me zelfs nog meer.
Foto -> we spraken inderdaad over symmertische en niet-symmetrische bindingen, iets met + en - en de EN-waarden of zo. Maar ik kan maar niet het verband tussen elk van die dingen leggen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 april 2008 - 15:55

Ok, kijken we eerst naar een simpel atoom:

Geplaatste afbeelding

positief geladen protonen in de kern. Je zou al die positieve ladinkjes bij elkaar zou kunnen optellen, en die samengebald denken in het midden van die kern. Het (denkbeeldige) middelpunt van alle POSITIEVE ladingen in het atoom ligt dus midden in die kern.

Zo ook de elektronen, de negatief geladen deeltjes. Eentje links en eentje rechts, wat betreft elektrische krachten precies hetzelfde effect als een dubbele negatieve lading in het midden. Dat betekent dat het denkbeeldige middelpunt van alle NEGATIEVE ladingen k middenin die kern ligt.

In een atoom liggen dus het positieve ladingsmiddelpunt op precies dezelfde plek als het negatieve ladingsmiddelpunt.
Een atoom heeft dus geen elektrische polen (dwz plaatsen die elektrostatisch gezien wat negatiever of positiever zijn dan de rest)

Zover mee?

Tori

Tori

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 april 2008 - 16:08

Ik denk het...
Dus, vb, C is een atoom, juist? -Kijkt op perodiek systeem- Met 4 elektronen?
En het is negatief, kan dat?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 april 2008 - 16:22

Nee, C is een atoom, nummer 6 in het periodiek systeem, heeft dus een kern met 6 protonen, en een wolk met 6 elektronen eromheen. Dat atoom is dus gewoon elektrisch neutraal, zoals alle atomen. Die "vier" die jij noemt is het aantal elektronen waarmee hij bindingen zoekt, da's voor het begrijpen van polariteit niet zo belangrijk.

Waar het om gaat is dat bij polariteit die ladingen niet zo netjes zijn verdeeld.

neem een bol met water. Heb je bij natuurkunde wel eens het massamiddelpunt (zwaartepunt) van een bol, of een kubusvormige kist, moeten aanwijzen? Dan gebruikte je dat massamiddelpunt als aangrijpingspunt voor dat pijltje waarmee je de zwaartekracht aanduidde? Dan denk je je dus lle massa samengebald in dat punt.

tori2.png

Zoiets gaan we hier ook doen, maar dan niet met massa's maar met ladingen.

zover dan weer mee?

Tori

Tori

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 april 2008 - 16:24

Okay...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 april 2008 - 16:33

In plaats van dat we nou een massamiddelpunt bepalen, bepalen we een LADINGSmiddelpunt.

Het middelpunt van alle positieve ladingen ligt midden in de kern.
Maar kijk maar eens goed, het middelpunt van alle negatieve ladingen ligt k midden in de kern (in dit plaatje niet zo hl netjes, maar die paar millimeter denk je er maar bij)

tori3.png

positief en negatief heffen elkaar op, dat atoom heeft dus geen elektrische polen, dat wil zeggen, geen plaatsen die PER SALDO positiever of negatiever zijn dan de rest.

Het atoom is LADINGsymmetrisch .

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 april 2008 - 17:03

zover nog mee?

Tori

Tori

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 april 2008 - 17:12

Ja

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 april 2008 - 17:19

OK, gaan we nu kijken naar twee identieke (O) atomen, die samen een binding aangaan tot O2

Het positieve ladingsmiddelpunt (van beide kernen samen) ligt logischerwijs midden tussen die twee kernen.

Beide (identieke) atomen trekken even sterk aan de elektronen (zijn zoals we zeggen beide even sterk elektronegatief), dat wil zeggen dat dat negatieve ladingsmiddelpunt k precies tussen beide kernen valt.

polariteit1.png

Ook hier vallen negatief en positief ladingsmiddelpunt dus samen, er zijn weer geen polen te bekennen. Het zuurstoffgasmolecuul is apolair.

beginnen er kwartjes te vallen??

Veranderd door Jan van de Velde, 26 april 2008 - 17:22

Tori

Tori

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 april 2008 - 17:47

Jah ik denk het nu wel veel beter te snappen!
(Sorry dat mijn antwoorden zo traag zijn, ik doe oefeningen, snuffel door mijn theorie en boeken ondertussen)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 april 2008 - 18:04

Kijken we dan eens naar een watermolecuul. Tussen de waterstofatomen is er een bindingshoek van 104.

Het zuurstofatoom is vl elektronegatiever, d.w.z. trekt vl harder aan de gezamenlijke bindingselektronen dan de H-atomen (zoek op in een tabellenboek). Het negatieve ladingsmiddelpunt ligt dus heel dicht bij het midden van de kern van het O-atoom. (in deze tekening wat overdreven er pal middenin, maar goed)

tori4.png

Maar met het positieve ladingsmiddelpunt ligt dat anders. Denken we ons het gezamenlijke ladingsmiddelpunt van de H-kernen in dat denkbeeldige roze bolletje midden ertussen. 2 denkbeeldige protonen daar. In de zuurstofkern 8 protonen.

Nu kun je net doen of je met een balans een evenwichtspunt zoekt, en dat ligt dus (qua afstand) op 2/10 van het hart van de zuurstofkern, en op 8/10 van dat denkbeeldige roze bolletje (in dit plaatje het zwarte kruisje) . Al met al duidelijk NIET op dezelfde plaats als dat negatieve ladingsmiddelpunt van dit molecuul.

Conclusie: de O-kant van dit molecuul is gemiddeld wat negatiever geladen, de H-kant van dit molecuul gemiddeld wat positiever. Water is dus een duidelijk polair molecuul.

Met vergelijkbare redeneringen mag je nu zelf eens bepalen of CO2 elektrisch polair is of niet. Denk aan gegevens als elektronegativiteit van de deelnemers, en de ruimtelijke bouw van het molecuul (bindingshoeken).

En dan dat methaan waarmee je dit topic startte. Nou mag je dat methaanmolecuul eigenlijk niet in een plat vlak tekenen, dat zul je zien als je de bindingshoeken opzoekt, dat ziet er meer uit als een microfoonstatief met drie pootjes. Maar met wat ruimtelijk inzicht.......

Beredeneer er maar eens een paar, dan kunnen we zien of je het nu wl snapt. .

Tori

Tori

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 april 2008 - 18:20

KCl -> doordat de ene atoom positief is, en de ander negatief -> EN-waarde verschilt hoog -> Polair
CH3Cl -> Assymetrisch -> Polair
S8 -> Enkelvoudige stof opgebouwd uit n atoomsoort => Geen verschuiving -> Apolair
Br2 -> ll -> Apolair
Na2SO4 -> Assymetrisch -> Polair

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures