Springen naar inhoud

* * * - - 1 stemmen

Nederlandse groenten: voldoende mineralen en vitaminen

• Log in om te kunnen reageren

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 april 2008 - 08:14

‘Vitamine weg uit groenten’ kopte vorige week een groot landelijk dagblad. Volgde een verhaal waaruit moest blijken dat, als gevolg van de verplichte mestinjectie in de bodem, de kwaliteit van de groente achteruit holt en daarmee de volksgezondheid ernstig wordt bedreigd. Een wild verhaal en baarlijke nonsens, vinden de professoren Oenema, Struik, Van Kooten en Van Boekel van Wageningen Universiteit. Groente en fruit van Nederlandse bodem zijn en blijven gezond.

Lees meer ... Wageningen Universiteit
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Grasduiner

Grasduiner

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2008 - 07:29

Ik ben nog niet overtuigd dat er niets aan de hand is.

Veel van de bevindingen waaruit zou blijken dat bijvoorbeeld het vitamine-C gehalte in sommige groenten is gedaald worden alleen gebagatelliseerd maar weinig overtuigend ontkracht.

Het lijkt mij ook dat deze wetenschappers er belang bij hebben dat de theorie niet klopt, en ze dragen weinig feiten aan waaruit het tegendeel blijkt.

Zo is het onmiskenbaar dat veel gedierten, zoals wormen, voor een groot deel verdwenen zijn uit de grond door de kunstmestinjectie. De grond is daardoor minder omgewoeld en anders van samenstelling.

Ik hoop dat de overheid geld investeert in meer onderzoek, en wel critisch onderzoek, en niet in onderzoek die uitsluitend tot doel heeft vast te stellen dat er niets aan de hand is en we dus rustig kunnen slapen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 april 2008 - 18:30

Ik ben nog niet overtuigd dat er niets aan de hand is.

Ik wel

Ik hoop dat de overheid geld investeert in meer onderzoek, en wel critisch onderzoek, en niet in onderzoek die uitsluitend tot doel heeft vast te stellen dat er niets aan de hand is en we dus rustig kunnen slapen.

ik hoop dat de Telegraaf :D (daar zal het wel om gaan zeker?) eens wat meer geld in onderzoek steekt, en niet alleen in broodje aap verhalen op de voorpagina, en correcties weken later in drie regeltjes op pagina zevenen....tig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 april 2008 - 09:18

De universiteit van Wageningen is Het instituut in Nederland om dit te controleren. Als deze dus zecht dat het wel meevalt, dan ben ik eerder geneigd die te geloven

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 mei 2008 - 00:21

Die neiging heb ik ook wel, maar er blijkt uit dat stuk nergens dat ze het daadwerkelijk hebben onderzocht.

Gehaltes mineralen en vitaminen meten uit een flink aantal samples supermarktgroente lijkt me geen ondoenlijke taak, voor zowel voor als tegenstanders van dit probleem. Overigens denk ik niet dat er veel uit zou komen, als die bodemkwaliteit achteruit liep waren de boeren de eersten die daarmee problemen hadden door lagere oogsten. Zolang die niet klagen is er vast niets loos :D

Er wakker van liggen lijkt me overdreven, maar mocht je daaraan lijden zou ik in dit geval een davitamon als slaappilletje inzetten :P
Victory through technology

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 mei 2008 - 08:59

Gehaltes mineralen en vitaminen meten uit een flink aantal samples supermarktgroente lijkt me geen ondoenlijke taak, voor zowel voor als tegenstanders van dit probleem.

Dat is het ook zeker niet. Wat wel ondoenlijk wordt is mestinjectie aanwijzen als reden voor een eventueel geconstateerde terugloop.

Zo is het onmiskenbaar dat veel gedierten, zoals wormen, voor een groot deel verdwenen zijn uit de grond door de kunstmestinjectie. De grond is daardoor minder omgewoeld en anders van samenstelling.

Hoezo onmiskenbaar?

Kunstmestinjectie als schuldige aanwijzen is sowieso een onzinnig verhaal. Dat gebeurt alleen met vloeibare dierlijke mest, en dan nog hoofdzakelijk op grasland dat je niet WILT omwoelen. Voor het overige gebeurt dat om stankoverlast en ammoniakuitstoot tijdens het uitrijden van die dierlijke mest te verminderen. Dat door injectie wormen zouden verdwijnen, en door omwoelen juist bevorderd zouden worden??? quatsch.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 mei 2008 - 13:59

Dat is het ook zeker niet. Wat wel ondoenlijk wordt is mestinjectie aanwijzen als reden voor een eventueel geconstateerde terugloop.

De oorzaak zal het niet aanwijzen inderdaad, maar vergelijken met vroeger gemeten gehaltes kan wel aantonen of er uberhaupt een probleem is. Eerlijkgezegd zou het me verbazen als er een groot verschil te vinden is - planten maken vitamines voor zichzelf, omdat ze nodig zijn voor hun eigen bestaan. Dat ze gezond zijn voor degene die de plant eet is bijzaak en vanuit de plant gezien soms juist onwenselijk.

Adpruys

Adpruys

• >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 mei 2008 - 14:35

In Engeland is er een instituut dat hier al 60 jaar onderzoek naar doet.

Over the past 60 years there have been fundamental changes in the quality and quantity of food available to us as a nation. The character, growing method, preparation, source and ultimate presentation of basic staples have changed significantly to the extent that trace elements and micronutrient contents have been severely depleted. This trend, established in a review of the 5th Edition of McCance & Widdowson's The Composition of Foods, is still apparent in this review of the 6th edition of the same work. Concurrently there has been a precipitous change towards convenience and pre-prepared foods containing saturated fats, highly processed meats and refined carbohydrates, often devoid of vital micronutrients yet packed with a cocktail of chemical additives including colourings, flavourings and preservatives. It is proposed that these changes are significant contributors to rising levels of diet-induced ill health. Ongoing research clearly demonstrates a significant relationship between deficiencies in micronutrients and physical and mental ill health.

http://www.ncbi.nlm....pubmed/18309763
Dat is de samenvatting van het 6de rapport. het 5de rapport staat online
http://www.organicga..._dep_report.pdf
and theres nothing left worth knowing
And its time you should be going

While you see a chance take it

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 mei 2008 - 15:17

Dat raport laat wel forse verschillen zien voor mineralen, maar het zijn natuurlijk deels metingen aan verschillende gewassen. Aardappel of appelrassen uit de jaren 50 waren andere dan die nu in de schappen liggen, en ik kan me voorstellen dat dat voor meer gewassen zo geldt. Overigens lijkt me dat wel te onderzoeken door als experiment gewoon deze mineralen toe te voegen aan akkers, geen idee in hoeverre dat verschil gaat maken in de uiteindelijke concentraties in een gewas.

Even uit het document als verandering tussen 1940 en 1991:

Loss of 49% of their Sodium content
Loss of 16% of their Potassium content
Loss of 24% of their Magnesium content
Loss of 46% of their Calcium content
Loss of 27% of their Iron content
and a massive 76% loss of their Copper content

Blijft de vraag of dat een probleem is. Minder natrium lijkt me wenselijk, koper lijkt me ook geen probleem. IJzergebrek komt nauwelijks meer voor bij gezonde mensen, maar wellicht dat het lagere gehalte calcium en magnesium niet zo best is.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 mei 2008 - 17:21

De links van Adpruys zijn interessant. En zeggen verder weinig, als alleen dat ze volgens mij alleen een trend in landbouwtechnieken laten zien, n.l. breed gebruik van kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen, met als (m.i. positief) gevolg massale produktieverhogingen in kg/ha.

Spore-elementen zijn van nature in normaal vruchtbare gronden ruim voorhanden. Stikstof, fosfor en (in mindere mate) kalium waren vroeger de (groei)beperkende factoren. Mineralen waarvan relatief grote hoeveelheden nodig zijn voor een optimale groei (lees: veel kilogrammen per hectare) zijn typisch nitraat en fosfaat. Het gebruik daarvan is na 1940 explosief in gebruik gestegen. Meer stikstof en fosfaat zorgt hierbij voor grotere planten, met ook grotere cellen. Maar voor grotere cellen heeft een plant niet noodzakelijk ook navenant meer micro-elementen nodig. Een plant neemt mineralen actief op, dat kost energie. Wat ze niet nodig heeft gaat ze dan ook niet zoeken. Het relatieve gehalte van die spore-elementen zal in een beter/sneller/weelderiger groeiend gewas dan ook logischerwijs dalen.
Typisch is dat het fosforgehalte nauwelijks is gedaald, gemiddeld zelfs is toegenomen.

Spijtig is dat dat Engelse document de gehalten aan mineralen per kg geoogst/gekookt product bekijkt. Het zou me verwonderen als het zo schijnbaar droevig was gesteld met de gehalten per kg droge stof.

Typisch is namelijk ook dat de auteur stelt bij het stukje over broccoli dat die rond WO II drie kwartier werd gekookt, tegenwoordig nog maar een kwartiertje. Da's typisch voor matig groeiende gewassen: de bouw van compacte cellen met daarom een hoog percentage celwandmateriaal, dat kapotgekookt moet worden vóór consumptie.

Wat betreft de reductie in kopergehalte: toe te juichen. :P
Het hoge kopergehalte in de groenten vroeger heeft namelijk een prima verklaring die niks maar dan ook niks met bodem of zo te maken heeft: koper was tot een tijd na WO II dé schimmelbestrijder bij uitstek ((Bordeauxse pap)), en wordt ook nu nog in de "biologische" landbouw breed gebruikt (jippie, heavy metal, maar natuurlijk wél natuurlijk . :D .....)

Kortom: wat er m.i. aan de hand is, is niks anders dan weelderiger groeiende planten die daarom per kg "natte" stof minder mineralen bevatten. Is dat een probleem? Welnee. Er is geen enkele reden om meer dan normale porties groenten en fruit te gaan eten. Krijg je nog een zéér ruime overmaat binnen, dalende gehalten of niet.

Wel verontrustend is dat dát (normale porties groenten en fruit eten) minder en minder gebeurt. Dat is de consument zijn eigen verantwoordelijkheid. Daarvan moet je niet de boer de schuld geven.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 mei 2008 - 17:28

Overigens lijkt me dat wel te onderzoeken door als experiment gewoon deze mineralen toe te voegen aan akkers, geen idee in hoeverre dat verschil gaat maken in de uiteindelijke concentraties in een gewas.

In een normale grond niet of nauwelijks. Hoofdregel: een plant neemt niet op wat ze niet nodig heeft. Detailafwijkingen van die hoofdregel komen voor: kalium en calcium beconcurreren elkaar in het opnameproces: een overmaat aan kalium kan dus inderdaad het (relatieve) calciumgehalte doen dalen. En zo zijn er nog wel wat dingetjes. Maar die doen aan het principe niets af.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 mei 2008 - 23:57

Dat idee had ik er ook al bij, tenzij de concentraties in de grond hoger zijn dan die nu in de plant aanwezig zijn en die ionen er passief in diffunderen - maar dat lijkt me hoogst uitzonderlijk.

Overigens vraag ik me wel af hoe het met het idee over concentraties op droge stof zit. Dat de concentraties in het natte gewicht lager uitvallen bij sneller groeien klinkt me logisch in de oren, tot op zekere hoogte. Ik kan mn nl ook wel voorstellen dat harder groeiende gewassen relatief meer suikers en zetmeel bevatten omdat hun fotosynthese full power kan draaien door genoeg mest.

Zoiets maakt het gewas voedzamer, en de meest nuttige vergelijking voor de voedingsleer lijkt me toch te kijken hoeveel mineralen er per (voor de mens beschikbare) kJ in zitten. Droge stof omvat zowel onverteerbare componenten als goed verteerbare als zetmeel en suikers, dat onderscheid zul je denk ik ergens moeten maken.

Aan de andere kant is het vooral druk doen om weinig probleem - mineraaldeficienties als gevolg van ondervoeding zijn zo gebruikelijk niet.

Adpruys

Adpruys

• >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 mei 2008 - 00:32

Zo optimistisch ben ik niet dwz ernstige deficiënties zijn makkelijk te vermijden maar de optimale hoeveelheden vermoed ik van diverse mineralen (magnesium, calcium, seleen, zink en ijzer (vrouwen)) toch hoger in dan die in een gebruikelijk voedingspatroon aanwezig zijn. Overigens is ook nog van diverse mineralen het belang nog te weinig bekend.

In dit artikel wordt ook gesuggereerd dat de zure regen uit de jaren 70-90 mineralen üitspoelden al is de belangrijkste reden het lagere seleengehalte de bodem van noord- Europa tov van Noord-Amerika waar voorheen het graan voor Engeland kwam.
http://bmj.bmjjourna...ll/314/7078/387
and theres nothing left worth knowing
And its time you should be going

While you see a chance take it

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures