Springen naar inhoud

Transformatoren


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Plutolady

    Plutolady


  • 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 april 2008 - 11:42

Ik heb een vraag i.v.m. lessen elektriciteit:

op vaartuigen en vliegtuigen wordt er vaak gebruik gemaakt van 400 hz omdat je dan een kleinere flux hebt en daardoor ook een kleinere transformator nodig hebt (wat handig is)
Worden die van 400 hz niet aan land gebruikt en waarom? Hoe kleiner de transformator, toch hoe goedkoper? Volgens mij heb ik het punt niet echt begrepen..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

EvilBro

    EvilBro


  • >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 april 2008 - 12:05

over hetzelfde verschijnsel, maar dan bij vliegtuigen

#3

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 april 2008 - 15:50

Dat aan land niet met 400Hz wordt gewerkt is waarschijnlijk historisch bepaald. Om 50 Hz op te wekken moet een generator 3000 toeren per minuut draaien. Dat is op het moment het meest voorkomende toerental.
Voor 400 Hz moet de generator 24000 toeren per minuut draaien. Bij het begin van de grootschalige elektriciteitsproductie werden de generatoren aangedreven door zuigerstoommachines, en daarvoor was een toerental van 24000 niet haalbaar.

#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44884 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 april 2008 - 15:56

Voor 400 Hz moet de generator 24000 toeren per minuut draaien. Bij het begin van de grootschalige elektriciteitsproductie werden de generatoren aangedreven door zuigerstoommachines, en daarvoor was een toerental van 24000 niet haalbaar.

Da's in principe toch maar een kwestie van een tandwielkast?

Evilbro's site stelt dat 400 Hz teveel verliezen oplevert in lange transportkabels, maar dat dat voor de korte afstanden (in bijv. vliegtuigen) nauwelijks meetelt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#5

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 april 2008 - 19:49

Da's in principe toch maar een kwestie van een tandwielkast?

Dat zou inderdaad kunnen, maar bij de vermogens waar het over gaat wordt dat nogal een heftig ding. Ik ken tandwielkasten alleen maar in windmolens. Bij de grootschalige opwekking met stoomturbines, gasturbines en dieselmotoren is de generator direct gekoppeld aan de turbine.

Evilbro's site stelt dat 400 Hz teveel verliezen oplevert in lange transportkabels, maar dat dat voor de korte afstanden (in bijv. vliegtuigen) nauwelijks meetelt.

Inderdaad, bij een hogere frequentie spelen de capacitieve verliezen in kabels en de inductieve verliezen in hoogspanningslijnen ook een rol. Maar ik denk dat dat bij de keuze voor de frequentie indertijd nauwelijks een rol heeft gespeeld, aangezien de netten in het begin een zeer lokaal karakter hadden. Koppelnetten voor het verbinden van regio's en landen is iets wat pas na decennia van de grond kwam.

#6

Plutolady

    Plutolady


  • 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 april 2008 - 07:39

Bedankt voor de link :-)! Dat beantwoordt mijn vraag!





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures