Pagina 1 van 1

Transformatoren

Geplaatst: zo 27 apr 2008, 12:42
door Plutolady
Ik heb een vraag i.v.m. lessen elektriciteit:

op vaartuigen en vliegtuigen wordt er vaak gebruik gemaakt van 400 hz omdat je dan een kleinere flux hebt en daardoor ook een kleinere transformator nodig hebt (wat handig is)

Worden die van 400 hz niet aan land gebruikt en waarom? Hoe kleiner de transformator, toch hoe goedkoper? Volgens mij heb ik het punt niet echt begrepen..

Re: Transformatoren

Geplaatst: zo 27 apr 2008, 13:05
door EvilBro

Re: Transformatoren

Geplaatst: zo 27 apr 2008, 16:50
door klazon
Dat aan land niet met 400Hz wordt gewerkt is waarschijnlijk historisch bepaald. Om 50 Hz op te wekken moet een generator 3000 toeren per minuut draaien. Dat is op het moment het meest voorkomende toerental.

Voor 400 Hz moet de generator 24000 toeren per minuut draaien. Bij het begin van de grootschalige elektriciteitsproductie werden de generatoren aangedreven door zuigerstoommachines, en daarvoor was een toerental van 24000 niet haalbaar.

Re: Transformatoren

Geplaatst: zo 27 apr 2008, 16:56
door Jan van de Velde
Voor 400 Hz moet de generator 24000 toeren per minuut draaien. Bij het begin van de grootschalige elektriciteitsproductie werden de generatoren aangedreven door zuigerstoommachines, en daarvoor was een toerental van 24000 niet haalbaar.
Da's in principe toch maar een kwestie van een tandwielkast?

Evilbro's site stelt dat 400 Hz teveel verliezen oplevert in lange transportkabels, maar dat dat voor de korte afstanden (in bijv. vliegtuigen) nauwelijks meetelt.

Re: Transformatoren

Geplaatst: zo 27 apr 2008, 20:49
door klazon
Da's in principe toch maar een kwestie van een tandwielkast?
Dat zou inderdaad kunnen, maar bij de vermogens waar het over gaat wordt dat nogal een heftig ding. Ik ken tandwielkasten alleen maar in windmolens. Bij de grootschalige opwekking met stoomturbines, gasturbines en dieselmotoren is de generator direct gekoppeld aan de turbine.
Evilbro's site stelt dat 400 Hz teveel verliezen oplevert in lange transportkabels, maar dat dat voor de korte afstanden (in bijv. vliegtuigen) nauwelijks meetelt.
Inderdaad, bij een hogere frequentie spelen de capacitieve verliezen in kabels en de inductieve verliezen in hoogspanningslijnen ook een rol. Maar ik denk dat dat bij de keuze voor de frequentie indertijd nauwelijks een rol heeft gespeeld, aangezien de netten in het begin een zeer lokaal karakter hadden. Koppelnetten voor het verbinden van regio's en landen is iets wat pas na decennia van de grond kwam.

Re: Transformatoren

Geplaatst: ma 28 apr 2008, 08:39
door Plutolady
Bedankt voor de link :-)! Dat beantwoordt mijn vraag!