Ei

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Ei

Laat men een kippenei van 1 m hoog op de grond vallen dan is het gebroken. Laat men een kippenei van 1 m hoog op een kussen vallen dan blijft het ongebroken. Waarom?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Ei

Dit heeft zeker te maken met de krachtstoot. Op de grond krijg je en geweldige slaginpact. (Grote kracht op weinig tijd)

Op een kussen wordt de kracht verdeelt over een langere tijd.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Ei

Hoe kleiner de bots-vertraging, hoe minder kans op breken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Ei

..omdat de kracht dan kleiner is (immers F=ma, a kleiner dus F kleiner). a is kleiner omdat het kussen 'meeveert' en dus is a=Δv/Δt kleiner (Δv is gelijk, maar Δt is groter dan in de situatie zonder het kussen).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Ei

Ik meen dat de antwoorden in de goede richting zitten.Ik geef ook mijn antwoord:

Ik maak gebruik van de verandering van de hoeveelheid van beweging is gelijk aan de impuls of:
\(\Delta\mbox{p}=\int_0^{\Delta\mbox{t}}F\mbox{dt}=F_{gemiddeld}\Delta\mbox{t}\)
. Waarbij
\(\Delta\mbox{t}\)
de duur van de krachtwerking is.

De verandering van hoeveelheid beweging is in beide gevallen dezelfde, maar de tijd dat de gemiddelde kracht werkt op de grond is veel kleiner dus zal hij ook veel groter zijn dan voor een kussen met het bekende gevolg.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Ei

Komt inderdaad op hetzelfde neer:
De verandering van hoeveelheid beweging is in beide gevallen dezelfde
Dat bedoelde ik met
Δv is gelijk
maar de tijd dat de gemiddelde kracht werkt op de grond is veel kleiner
en dat bedoelde ik met
maar Δt is groter dan in de situatie zonder het kussen
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer