Springen naar inhoud

Conflictlijnen en voronoi-diagrammen

• Log in om te kunnen reageren

Physics

Physics

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2008 - 12:48

Hoe kom ik tot de oplossing van de volgende vraagstukken?

1) We hebben 2 cirkels. C1: (x+3)^2 + y^2 = 1 en C2: (x-3)^2 + y^2 = 4. Bepaal de conflictlijn in de vorm van een vergelijking.

2) Bewijs met behulp van een voronoi-diagram dat de vergelijking 5x^2 + 26xy + 34y^2 = 1 een oplossing heeft en geef een oplossing.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 april 2008 - 13:25

Wat wordt bedoeld met: mbv een V-diagram een opl heeft?
Moet aangetoond worden dat deze verg een conflictlijn voorstelt?

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 april 2008 - 13:36

Opg 1: Stel de eis dat de afstand van een (willekeurig) punt tot de ene cirkel(rand) gelijk is aan de afstand tot de andere cirkel(rand). Het komt er op neer dat je de afstand van dat punt bepaald tot de middelptn van de geg cirkels rekening houdend met de stralen.

Physics

Physics

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2008 - 13:51

Ik heb de opgaven opgegeven, precies zoals ik ze heb genoteerd! Kun je opgave 1 iets concreter zeggen? Welke handeling moet ik uitvoeren om tot het antwoord te komen?

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 april 2008 - 14:36

Maak eens een tek van die twee cirkels. Kies een punt (p,q) ergens. Teken de lijnst naar de middelptn vd cirkels. Waar moet je het punt (ongeveer) plaatsen om te zorgen dat de afstand tot de cirkelranden gelijk zijn. Bevindt het punt zich links of rechts van de y-as? Kijk ook eens naar zoīn punt op de x-as. Je kan nu de afstand bepalen tot de middelptn van de cirkels. Zorg nu dat in de verg de afstanden tot de cirkelranden gelijk zijn.

Met opg 2 kan ik je niet helpen, de vraag is te onduidelijk. Natuurlijk zijn er wel snijptn met de x- en y-as, dat zijn dus opl vd verg. Of dat de bedoeling is van de opgave? Ik denk het niet!

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 april 2008 - 16:07

Maak eens een tek van die twee cirkels. Kies een punt (p,q) ergens. Teken de lijnst naar de middelptn vd cirkels. Waar moet je het punt (ongeveer) plaatsen om te zorgen dat de afstand tot de cirkelranden gelijk zijn. Bevindt het punt zich links of rechts van de y-as? Kijk ook eens naar zoīn punt op de x-as. Je kan nu de afstand bepalen tot de middelptn van de cirkels. Zorg nu dat in de verg de afstanden tot de cirkelranden gelijk zijn.

Is het niet handiger 'gewoon' de conflictlijn te tekenen en de vorm te herkennen?

Ik herken een hyperbool en twee parameters moeten bepaald worden. Eťn punt heb je al: het snijpunt met de x-as nu; nog een tweede punt bepalen en dan de vgl van de hyperbool bepalen.
Quitters never win and winners never quit.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 april 2008 - 17:59

Bekijk ook het document dat in deze post uit "Handige links" wordt aangehaald.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Physics

Physics

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2008 - 14:35

Hoe kom ik tot de oplossing van de volgende vraagstukken?

1) We hebben 2 cirkels. C1: (x+3)^2 + y^2 = 1 en C2: (x-3)^2 + y^2 = 4. Bepaal de conflictlijn in de vorm van een vergelijking.

2) Bewijs met behulp van een voronoi-diagram dat de vergelijking 5x^2 + 26xy + 34y^2 = 1 een oplossing heeft en geef een oplossing.

Bij vraag 1: Zijn dit Łberhaupt wel cirkels? Is dat niet de oorzaak dat ik er niet uit kom?

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 mei 2008 - 16:15

Je schrijft in je eerste post: "we hebben twee cirkels", overgenomen of zelf bedacht? Als het goed is staat in je wiskundeboek wat de vergelijking van een cirkel is (hoofdstuk analytische meetklunde o.i.d.). Check deze en check ook Safe's en mijn posts.
Quitters never win and winners never quit.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures