Afschuifsterkte

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Afschuifsterkte

Ik heb een vraag over de afschuifsterkte van een schroef, in de bijlage zit een plaatje van de situatie.

Ik vraag me af wat voor kracht er op de schroef komt te staan. Ik hoop genoeg informatie te geven te hebben, anders hoor ik het wel.

vast bedankt!
Bijlagen
Doc1.doc
(24.5 KiB) 641 keer gedownload

Berichten: 83

Re: Afschuifsterkte

welke kwaliteit heeft de schroef? 8.8?

misschien kun je hier eens zoeken http://www.tribologie.nl/calculators/default.htm

wie weet staat hier wat informatie die je kan gebruiken

Berichten: 4

Re: Afschuifsterkte

het gaat om een stalen schroef, deze wordt gedraaid op de draaibank,omdat er onderaan nog een vierkantje zit, waar die achter klemt, bovenop wordt een moer gedraaid. Ik heb gekozen voor staal Fe60 C45. het bij gevoegde bestand geeft hiervan een idee, alleen de maten kloppen hier bij niet. de schoef is hierbij te dun.
Bijlagen
Doc2.doc
(46.5 KiB) 209 keer gedownload

Berichten: 83

Re: Afschuifsterkte

weegt die koker 3500kg ? of hangt daar aan die andere kant van dat L-profiel een last van 3500 kg?

in het eerste gevalt zie ik niet echt afschuiving :s enkel trekbelasting op de schroef en trekbelasting van staal bedraagt naar mijn weten 20kg/mm². dus de oppervlakte van de schroef, M20 waarschijnlijk, dan berekenen hoeveel kilo die kan opnemen.

indien het is dat die extra last aan die andere kant van het L-profiel hangt heb je wel afschuiving omdat het L-profiel dan zou willen kantelen

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Afschuifsterkte

Mag ik vragen waar dit voor is?. Wat weegt 3500 kg? En waarom wordt dat aan een hoekprofiel gehangen van 4 mm dik?. Hoe zit dit gewicht eruit, is het top zwaar en wil het kantelen?.

Even kort door de bocht:

Als je het volledige gewicht loodrecht naar beneden zal hebben dan zal de spanning van het hoekprofiel (35000 / 50 x 4) = 175 N/mm² bedragen.

Als het loodrecht de schroef zal belasten dan zal er een spanning optreden in de schroef van 111 N/mm²

Maar de hoogste spanning zal op treden in het hoekprofiel waar de schroef zit. Immers dit is 50 – 20 = 30 mm (15mm aan beide kanten) en het is 4 mm dik. Dit zal resulteren in een spanning van 291 N/mm²

Als het gewoon hoekprofiel zal zijn van Fe360 (treksterkte 235 N/mm²) dan zal het gegarandeerd afbreken op de laatste plekken.

Berichten: 4

Re: Afschuifsterkte

Het gaat om een gevelelement die vastgemaakt moet worden. en die weegt dus zo zwaar. Deze zal wel over een de gehele lengte worden vast gemaakt. namelijk op een lengte van 6800mm. Er zullen ook meerdere schoeven komen om deze kracht te dragen. Is 4mm dikte dan nog te dun? en wat voor staal zou ik dan kunnen nemen?

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Afschuifsterkte

Het gaat om een gevelelement die vastgemaakt moet worden. en die weegt dus zo zwaar. Deze zal wel over een de gehele lengte worden vast gemaakt. namelijk op een lengte van 6800mm. Er zullen ook meerdere schoeven komen om deze kracht te dragen. Is 4mm dikte dan nog te dun? en wat voor staal zou ik dan kunnen nemen?
Kort weer door de bocht:

Als het totaal gewicht van 3500 kg over b.v. 5 hoekprofielen wordt verdeeld over 6800 mm. Dan heb je per hoekprofiel een kracht van 700 kg. Dan lijkt me het verder geen probleem met deze constructie. Immers de spanningen uit mijn vorige "achterkant-sigarendoos" berekening delen door 5. De hoogste spanning was toen 291 N/mm² dat zou verdeeld over vijf hoekprofielen nog slechts 58 N/mm² bedragen. Dat is geen probleem.

Hoe is trouwens het gevelelement bevestigd aan het hoekprofiel?

Reageer