[scheikunde] redoxreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

[scheikunde] redoxreacties

Ik zoek van de volgende opgevan de deelreacties en de globale reactie:

Pt, O2 (g) (1bar) / H2O(opl) // Ag+(opl)/Ag(v)

Pt, Cl2 (g) (1bar) / Cl-(1M) (opl)// Cu2+(opl)/Cu(v)

Die deelreacties uitschrijven van het zilver in de eerste opgave en het koper in de tweede opgave zal normaal wel lukken maar ik weet totaal niet wat ik met het eerste stuk moet doen.

In mijn andere opeloste oefeningen was er telkens een oxidatie en een reduxtie maar in die geval is er blijkbaar Platina wat volgens mij inert is en niet gaat meedoen aan de reactie.

Voor mijn tweede reactie zou ik dan schrijven:

Oxidatie: Cl2 (g) + 2e- :D 2 Cl-

Reductie: Cu2+(g) + 2e- :P 2 Cu

Kan er mij iemand helpen voor die eerste ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] redoxreacties

Schrijf je nou voor de tweede reactie twee reductievergelijkingen of begrijp ik je verkeerd? Ik lees dat zowel Cl2 als Cu2+ worden gereduceerd door opname van elektronen????
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [scheikunde] redoxreacties

Schrijf je nou voor de tweede reactie twee reductievergelijkingen of begrijp ik je verkeerd? Ik lees dat zowel Cl2 als Cu2+ worden gereduceerd door opname van elektronen????
Inderdaad, zo beter ?

Reductie: Cl2 (g) + 2e- :D 2 Cl-

Oxidatie: Cu - 2e- :P Cu2+(g)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] redoxreacties

Normaal gesproken schrijft men dan Cu --> Cu2+ + 2e

Wat betreft de opgaves: Wat men weergeeft is een electrochemische cel, de halfreacties gescheiden door een || en de redoxkoppels gescheiden met |.

Voor de eerste reactie kun je dus lezen dat men een electrochemische cel heeft met aan 1 kant een Pt electrode (doet inderdaad niet mee, of liever gezegd, wordt niet verbruikt bij de reactie) in een oplossing waarin een halfreactie plaatsvindt met het redoxkoppel O2 / H2O. Nu mag je zelf in Binas zoeken welke dat is :D of je stelt natuurlijk zelf de halfreactie op :P

Aan de andere kant heeft men een oplossing waar langzaam de zilverelectrode in verdwijnt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [scheikunde] redoxreacties

Normaal gesproken schrijft men dan Cu --> Cu2+ + 2e
Oke, zal ik onthouden ...
Voor de eerste reactie kun je dus lezen dat men een electrochemische cel heeft met aan 1 kant een Pt electrode (doet inderdaad niet mee, of liever gezegd, wordt niet verbruikt bij de reactie) in een oplossing waarin een halfreactie plaatsvindt met het redoxkoppel O2 / H2O. Nu mag je zelf in Binas zoeken welke dat is :D of je stelt natuurlijk zelf de halfreactie op :P
Naar die halfreactie was ik reeds op zoek gegaan maar ik kan ze niet terugvinden, ik beschik over een beperkte tabel met een aantal halfreacties (1-A4 voorkantje).

In België gebruikt men geen BINAS.

Ik heb op google wat gekeken naar: halfreactie O2/H2O en dit leverde 1 resultaat op.

Bedankt voor de uitleg Marko.

Weet je soms ergens online een tabel met halfreacties waar de meest gebruikte instaan, dat zou zeer handig zijn bij het oplossen van oefeningen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] redoxreacties

Op internet zijn heel wat tabellen met halfreacties en standaard electrodepotentialen (reductiepotentialen) te vinden, bijvoorbeeld wikipedia

De meest uitgebreide tabel die ik ken is deze PDF file
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [scheikunde] redoxreacties

Bedankt voor de tabellen !!

Reageer