Springen naar inhoud

Aderen

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_rickonline90_*

• Gast

Geplaatst op 28 april 2008 - 18:47

Hallo,

Ik heb een vraag over aderen. Deze is als volgt: Welke van de onder genoemde aderen vervoert bloed dat zuurstofrijk is?

1 Onderste holle ader
2 Bovenste holle ader
3 Leverader
4 Leverslagader
5 Longader
6 Longslagader
7 Darmslagader
8 Poortader
9 Aorta
10 Halsslagader
11 Kransslagader
12 Slagaders in het algemeen
13 Aders in het algemeen

Ik zou het erg waarderen als iemand hier antwoord op kan geven, ik zou het namelijk graag willen weten voor mijn HAVO5 examens in mei.

Bedankt!

EDIT: Komt dit overeen met de aderen die voedingsstofrijk zijn?

Veranderd door rickonline90, 28 april 2008 - 18:48

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 april 2008 - 19:01

Neem onze handleiding Google eens door, dan vind je misschien vaker wat je zoekt.

Typ gewoon de namen van deze bloedvaten in en je komt al een heel eind verder. Een voorbeeld:
  • Geef onderste holle ader in;
  • Je tweede hit is deze Wikipediapagina over de onderste holle ader, waar het volgende te lezen staat:

De vena cava inferior of onderste holle ader is het onderliggende gedeelte van de vena cava of holle lichaamsader. De holle ader is de grootste lichaamsader die instaat voor het terugvloeien van het bloed naar het hart. Deze vena cava inferior bevat zuurstofarm bloed dat terugkomt van het weefsel in het onderste gedeelte van ons lichaam.

Tadaa! Je hebt je eerste antwoord.
Ik neem aan dat je de andere zelf kan vinden.

PS: Het helpt waarschijnlijk ook om eens op te zoeken hoe het met (slag)aders in het algemeen zit. Dat bespaart je alvast veel werk.
PPS: Dit is huiswerk en hoort dus thuis in het huiswerkforum.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

*_gast_rickonline90_*

• Gast

Geplaatst op 28 april 2008 - 20:23

Neem onze handleiding Google eens door, dan vind je misschien vaker wat je zoekt.

Typ gewoon de namen van deze bloedvaten in en je komt al een heel eind verder. Een voorbeeld:

Ik neem aan dat je de andere zelf kan vinden.

PS: Het helpt waarschijnlijk ook om eens op te zoeken hoe het met (slag)aders in het algemeen zit. Dat bespaart je alvast veel werk.
PPS: Dit is huiswerk en hoort dus thuis in het huiswerkforum.

Heb ik inderdaad ook al gezocht op google, het is alleen erg lastig om te vinden of het ook om voedingrijk bloed gaat. De poortader is de enige ader waar duidelijk gezegd wordt dat het bloed zuurstofarm is en voedselrijk, over de andere aderen wordt alleen maar heel vaag gepraat op Wikipedia en andere sites, en sommige zijn amper te vinden. De aorta bijvoorbeeld, kan ik niet vinden of het bloed nou voedselrijk of voedselarm is, alleen dat het zuurstofrijk is...

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2008 - 23:06

Het gaat hier om behoorlijk basale kennis en je geeft er blijk van deze stof nog niet voldoende te beheersen. Ik zou dan ook nog eens rustig je boek(en) erop naslaan hoe het nu precies zit met de bloedsomloop. Je hebt er weinig aan indien hier een pasklaar antwoord wordt gegeven terwijl je niet goed weet hoe je daaraan komt. Zorg eerst dat je vragen als: wat is in het algemeen de functie van een ader/slagader, welke belangrijke aders en slagaders zijn er en wat doen ze, zijn er ook bijzondere aders en slagaders met een afwijkende functie? kunt beantwoorden. Als je er echt niet uitkomt kun je hier altijd weer terugkomen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 april 2008 - 17:17

Bas heeft gelijk. Daarom ook dat ik je de tip gaf om eerst naar aders en slagaders in het algemeen te kijken. Bovendien is Nederlands een kleine taal en kan je voor meer en betere resultaten best in het Engels zoeken.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures