Verschil EM-golven en geluidsgolven.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 53

Verschil EM-golven en geluidsgolven.

Hallo,

Ik vraag me af waarom een geluidsgolf ook geen EM-golf doet onstaan.

Want de deeltjes in een geluidsgolf (moleculen) gaan toch trillen met een bepaalde frequentie..Is dit omdat deze deeltjes elektrisch neutraal zijn? Dus als ik een geluidsgolf zou opwekken in een wolk met geladen deeltjes, dit een EM golf zou doen ontstaan?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Verschil EM-golven en geluidsgolven.

Geluidsgolven zijn logitudinale golven (trillingsrichting en voortplantingsrichting vallen samen) met hoogstens frequentie van 20000 hz. Dus in wolk geladen deeltjes zouden ze dus EM-golven uitstralen met hoogstens een frequentie van 20 khz. Voor 20 khz krijgen we een EM-golf met golflengte
\(\lambda=\frac{300000}{20000}km=25km\)
.Dus een lange radiogolf met zeer kleine energie.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Verschil EM-golven en geluidsgolven.

Ahoyyyy schreef:Ik vraag me af waarom een geluidsgolf ook geen EM-golf doet onstaan.

Want de deeltjes in een geluidsgolf (moleculen) gaan toch trillen met een bepaalde frequentie..Is dit omdat deze deeltjes elektrisch neutraal zijn? Dus als ik een geluidsgolf zou opwekken in een wolk met geladen deeltjes, dit een EM golf zou doen ontstaan?
Als geladen deeltjes trillen, fungeren ze als EMS-bron. moleculen en atomen bestaan uit geladen atoomkernen en elektronen.

Elke geluidgolf moet dus inderdaad begeleid worden door EM-ruis in het lange radiogolfgebied. Het moge duidelijk zijn, dat het vermogen miniem zal zijn.

Berichten: 95

Re: Verschil EM-golven en geluidsgolven.

Geluidsgolven zijn logitudinale golven


Precies en daarom kan
Voor 20 khz krijgen we een EM-golf met golflengte
\(\lambda=\frac{300000}{20000}km=25km\)
.Dus een lange radiogolf met zeer kleine energie.


deze berekening toch niet op de werkelijkheid slaan? Ik bedoel met elke versnelling en vertraging van een elektrisch geladen deeltje zou er een foton vrij moeten komen met een eigen frequentie losstaand van die van de frequentie van de geluidsgolf aangezien de trilling van een foton in een andere richting is. En omdat elke foton een eigen frequentie heeft een één deeltje in een geluidsgolf heeft dat niet aangezien voor een geluidsgolf er meer deeltjes moeten volgen. (één trilbeweging maakt nog geen golfbeweging.)

Reageer