Nummeren & tellen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 147

Nummeren & tellen

Hallo,

Ik zit met een probleem, maar wie niet hoe ik het moet aanpakken.

Ik heb een klasse in BlueJ gemaakt, en die maakt appels aan (met een bepaalde kleur, soort etc)

Hetgene ik wil proberen is mijn appels te nummeren als ik ze aanmaak. Zodat ik uiteindelijk invoer "wat zijn de eigenschappen van apple nummer 3 bv." en dan de eigenschappen terug krijg.

Ik heb hiervoor een andere klasse gemaakt.

Dus concreet, ik maak een eerste appel aan (bv een groene) en die moet dan nummer 1 krijgen.

Daarna maak ik een tweede aan (bv een rode) en die moet dan nummer 2 krijgen, enzovoort.

Ik dacht aan een public static int HuidigeAppleNummer() en een inwendige teller die elke keer verhoogd als ik een object aanmaak.

Kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Nummeren & tellen

Het moet idd gebeuren met een static teller in je object (of je moet ergens anders gaan tellen, maar das ook vaak onhandig).

Code: Selecteer alles

// Java Document

public class Appel {

private static int aantalAppels = 0;

private int dezeAppel;

public Appel() {

dezeAppel = aantalAppels;

aantalAppels++;

}

public int getAppelNummer() {

return dezeAppel;

}

}

Berichten: 147

Re: Nummeren & tellen

Bedankt!

Het ziet er logisch uit.

Zou het beter zijn om het aantalAppels te laten beginnen bij 1?

Hier begint hij te tellen bij 0, dus na 1 te hebben gemaakt krijgt hij de nummer 0, of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Nummeren & tellen

Snelle Herhaling schreef:Zou het beter zijn om het aantalAppels te laten beginnen bij 1?

Hier begint hij te tellen bij 0, dus na 1 te hebben gemaakt krijgt hij de nummer 0, of niet?


Informatici starten altijd met tellen vanaf 0, als jij van 1 wil starten mag dat ook. Maar je redenering klopt alleszins, de eerste appel krijgt nummer 0. Vergeet dan wel niet dat het aantalAppels niet echt gaat kloppen. Wanneer je 1 appel maakt, zal je teller op 2 staan (tenzij je eerst nummer ++ doet en dan pas toewijst). Maar eigelijk is dit de beste oplossing.

Berichten: 147

Re: Nummeren & tellen

Ik begrijp het, dank je voor de hulp.

Reageer