Springen naar inhoud

Wanneer kunnen diersoorten elkaar bevruchten?

• Log in om te kunnen reageren

druijf

druijf

• >250 berichten
  • 320 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 mei 2008 - 22:17

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is een muildier een kruising tussen een paardenmerrie en een ezelshengst. Een muilezel is het jong van een ezelin en een paardenhengst.

Nu vroeg ik me of er ook bekend is wanneer er een kruising bij dieren mogelijk is en wanneer niet. Ik ben heel benieuwd waar dat mee te maken heeft. En hoe komt dat muildieren meestal onvruchtbaar zijn?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 mei 2008 - 12:43

[quote name='druijf' post='416086' date='1 May 2008, 22:17']Nu vroeg ik me of er ook bekend is wanneer er een kruising bij dieren mogelijk is en wanneer niet.[/quote]
Het type kruising waarover je het hier hebt wordt hybride kruising genoemd en komt meestal voor bij soorten en ondersoorten binnen hetzelfde geslacht (respectievelijk interspecifieke hybriden en intraspecifieke hybriden genoemd), alhoewel ook intergenerische hybriden (tussen verschillende geslachten) en zelfs - alhoewel zeer zeldzaam - interfamiliale hybriden (tussen verschillende families) voorkomen.

Er zijn uiteraard ook grenzen aan hybride kruisingen, waarvan er  
En hoe komt dat muildieren meestal onvruchtbaar zijn?[/quote]
Dat komt omdat paarden en ezels een verschillend chromosomenaantal hebben. Paarden hebben 64 chromosomen, ezels 62. Muildieren en muilezels hebben dus een oneven aantal van 63 chromosomen, die vanwege hun verschillen in structuur en aantal geen behoorlijke paren vormen, waardoor er geen levensvatbare embryo's kunnen ontstaan. Een uitgebreide lijst van oorzaken voor de steriliteit van muildieren vind je hier. Heel af en toe gebeurt dat toch. Zie hier voor een beknopt lijstje van vruchtbare muildieren.

Andere bekende voorbeelden van hybride kruisingen zijn de lijger (mannelijke leeuw en vrouwelijke tijger) en de teeuw (mannelijke tijger en vrouwelijke leeuw). Vrouwelijke teeuwen en lijgers zijn vruchtbaar, terwijl de mannetjes steriel zijn, zodat ze zich dus niet met elkaar kunnen voortplanten. Er bestaan al wel hybride kruisingen tussen vrouwelijke teeuwen en mannelijke leeuwen en tijgers, respectievelijk de li-tigon en de ti-tigon gedoopt. Meer informatie over hybride kruisingen binnen het geslacht Panthera vind je hier.

Veel meer informatie over hybriden in het algemeen vind je hier.

Veranderd door Klintersaas, 02 mei 2008 - 12:44

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Spaceman

Spaceman

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2008 - 22:52

Ik denk dat ik off-topic geraak, maar na jouw stukje gelezen te hebben, Klintersaas, kwam er opees in me op, is dit niet gewoon in principe de ontwikkeling van een nieuwe soort? (En zover ik heb begrepen zou dit heel goed in het natuur kunnen voorkomen, met een knipoog naar de evolutie van soorten.)

Corwin

Corwin

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2008 - 16:52

Volgens het Darwinisme worden er geen nieuwe soorten gevormd door kruisingen.

Je zou simpelweg kunnen zeggen dat er 2 manieren zijn om een nieuwe soort te vormen.
1) Een soort veranderd door de tijd heen in een andere soort. De oorspronkelijke soort is dan verdwenen.
2) Een deel van een soort veranderd in een andere soort (bijvoorbeeld door afzondering). We spreken dan van een nieuwe soort vanaf het moment dat deze soort en de oorspronkelijke niet meer reproductief (geen nageslacht meer kunnen krijgen) zijn.

Bij paarden en ezels is ongeveer hetzelfde gebeurd als in 2). Ze hebben dezelfde voorouders en hoewel ze nog wel reproductief zijn, heeft hun nageslacht niet meer de mogelijkheid nog kinderen te krijgen. Het kruisen van een ezel en paard is eerder een poging terug in de tijd te gaan, dan een nieuwe soort te creren.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 26 mei 2008 - 17:21

Hoewel deze kruisingen van dieren (Planten zijn veel gemakkelijker) meestal onvruchtbaar zijn, komt het voor dat ze soms wel vruchtbaar zijn. Natuurlijk heb je dan maar 1 dier... dat maakt nog geen soort. Maar door back-breeding kun je dan proberen vruchtbare soortgenoten te maken en zodra je een vruchtbaar paar gemaakt hebt is in essentie een "nieuwe soort" gemaken (natuurlijk afhankelijk van je definitie van het begrip soort).

Een mooi voorbeeld is de beefalo, een vruchtbare hybride van een Bison bison en Bos taurus.

Het begrip soort (als equivalent van het engelse specie) in huidige vorm is een strikt menselijk begrip en volgt niet direct uit de natuur. De term soort is daardoor een beetje ambigu. In theorie gebruikt men de definitie dat twee individuen van dezelfde soort zijn als ze vruchtbaar nageslacht kunnen voortbrengen maar in de praktijk is dit vaak lastiger te beoordelen en niet eens altijd toepasbaar.

(Mijn persoonlijke voorkeur is Twee individuen zijn van dezelfde soort als ze een gemeenschappelijke voorouder hebben. Deze definitie loopt parallel aan het begrip familie in normaal taal gebruik en werkt zelfs voor soorten die zich niet geslachtelijke voortplanten. Deze definitie is echter niet erg populair wegens enkele implicaties: Indien gecombineerd met de hypothese van common descent verliest het namelijk elke betekenis.)

Wellicht dat we in de toekomst een beter begrip krijgen van hoe het leven werkt en dat we dan het begrip soort een beter definitie kunnen geven, wellicht in termen van meetbare compatibiliteit op biochemisch niveau?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures