Springen naar inhoud

[natuurkunde] botsing auto


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Meneer Badkuip

    Meneer Badkuip


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2008 - 00:22

Hoi allemaal, de examens komen er aan en ik ben begonnen met het ophalen van de mechanica, maar ik kwam een opgave tegen waar ik zo één twee drie niet uit kwam, ziehier mijn topic. Ik ken alle benodigde formules na drie jaar wel zo'n beetje uit mijn hoofd, daar ligt het probleem dan ook niet, het ligt meer aan de vraagstelling, iets waar ik me wel erg druk over maak bij het examen..

Letterlijk overgetypte vraag:

"Je rijdt in een auto, die plotseling moet remmen. Je hebt je veiligheidsgordel aan. De afstand van je hoofd tot de ruit is 0,60 m. De snelheid van de auto en jou is 120 km/h. De auto rijdt tijdens de botsing nog 2,0 m door. Je komt tot stilstand net voor je hoofd de ruit raakt. Neem als jouw massa 65 kg.

-Bereken de gemiddelde resulterende kracht op jou."

Uitwerking:

De massa van de auto staat er niet bij, maar die hebben we ook niet nodig, denk ik. Wat is de afgelegde weg van de inzittende? De auto rijdt 2,0 m na de botsing en daar komt nog ongeveer 0,6 m bij binnen in de auto, dus s is in totaal 2,6 m. Ik raakte in de war aangezien de auto én de persoon nog bewegen na de botsing.

ΔEk = - ½mv2 = F·s

Invullen geeft: F = (½ · 65 · (120/3,6)2 ) / 2,6 ≈ 14 kN
(wow, dat is flink wat, is dit realistisch? Ik zou niet graag in die auto zitten...)

Gemiddelde resulterende kracht? Wat wordt er hier met gemiddeld bedoeld? :P Mijn oh zo fantastische ( :P ... okee, je mag nu heel erg hard gaan lachen) natuurkunde-inzicht zegt me dat ze hier de gemiddelde snelheid gebruiken ( (120+0)/7,2 m/s) en daarmee de verandering van de kinetische energie berekenen (dus om een lang verhaal kort te maken vul je 16 2/3 in) en zo uitkomen op 3,5 kN.

Sta ik hier nu onzin uit te kramen? Welk teken moet er voor de kracht-vector? Zijn de leden van de Bush-familie werkelijk reptielen van de planeet Draconis? *spannende achtergrondtune*

Bij voorbaat hartelijk dank! :D

P.s. Ik hoop dat het niet erg is als ik de komende dagen misschien nog wat andere topics open met vragen, enkele docenten zijn slecht te bereiken en voor sommige vakken zijn er simpelweg geen uitwerkingen voorhanden. Het zijn dan uiteraard weer normaal gestelde vragen mét uitwerking en veronderstelling blahblahblah... :P

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 mei 2008 - 08:12

Uitwerking:

De massa van de auto staat er niet bij, maar die hebben we ook niet nodig, denk ik. Wat is de afgelegde weg van de inzittende? De auto rijdt 2,0 m na de botsing en daar komt nog ongeveer 0,6 m bij binnen in de auto, dus s is in totaal 2,6 m. Ik raakte in de war aangezien de auto én de persoon nog bewegen na de botsing.

ΔEk = - ½mv2 = F·s

Invullen geeft: F = (½ · 65 · (120/3,6)2 ) / 2,6 ≈ 14 kN

klopt

(wow, dat is flink wat, is dit realistisch?

Jawel.

Ik zou niet graag in die auto zitten...)

wie wel, in een auto die met 120 km/h teken een betonblok botst? Wees blij dat het geen Smart is (kreukelzone maar een goeie 0,5 m......)

Gemiddelde resulterende kracht? Wat wordt er hier met gemiddeld bedoeld?

Het is natuurlijk te mooi om waar te zijn dat gedurende de gehele botstijd (0,16 s slechts) steeds constant die 14 kN zou werken. Die kreukelzone dissipeert niet op élk moment evenveel energie, en die gordel ook niet, Sta er dus niet versteld van indien tijdens een fractie van die botstijd de werkelijke kracht eventjes het dubbele daarvan wordt.


:P Mijn oh zo fantastische ( :D ... okee, je mag nu heel erg hard gaan lachen) natuurkunde-inzicht ..//..

Je zult met echt idiote beweringen moeten gaan komen om ons aan het (uit)lachen te krijgen.
De gemiddelde snelheid is niet belangrijk voor die kracht. Het gaat erom de volledige bewegingsenergie tot 0 terug te brengen. Over die botsweg zul je dus gemiddeld 14 kN moeten uitoefenen. IN de praktijk zal dat tijdens die botsweg soms wat meer, soms wat minder zijn. Maar gemiddeld die 14 kN dus.


P.s. Ik hoop dat het niet erg is als ik de komende dagen misschien nog wat andere topics open met vragen,

Zolang je ze zo brengt als nu (dwz met je berekening en redenering zover je komt) is dat precies waar dit huiswerkforum voor bedoeld is.

Veranderd door Jan van de Velde, 02 mei 2008 - 08:13

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

Meneer Badkuip

    Meneer Badkuip


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2008 - 16:11

Hartelijk bedankt! Daar waar is zelf niet op gekomen :D

Maar goed, ik heb nog een vraag, te simpel/kort om een topic voor te maken, maar hangt de wrijving af van de snelheid van een object? Ik neem aan van niet als we wat factoren verwaarlozen (temperatuur hangt dan af van de snelheid etc., maar we gaan het niet te moeilijk maken). Anders zijn er hier in een opgave twee onbekenden en daar kan ik niet zoveel mee :P

#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 mei 2008 - 16:15

Wrijving in de vorm van lucht/vloeistofweerstand is zeker afhankelijk van de snelheid. Andere vormen (statische wrijving, glijwrijving, rolwrijving) zijn theoretisch niet en praktisch nauwelijks afhankelijk van snelheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#5

Meneer Badkuip

    Meneer Badkuip


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2008 - 16:23

Bedankt voor de snelle reactie! :D Het ging inderdaad om rolwrijving, ik had wat problemen met internet en was al drie versies van mijn post kwijtgeraakt ( :P ), dus het kwam wat onduidelijk over.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures