Springen naar inhoud

[geologie] platentektoniek

• Log in om te kunnen reageren

JohanB

JohanB

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2008 - 12:40

Hallo,
Ik weet niet waar ik dit onderwerp moest zetten. Ik heb een vraagje: de aardbeving in Nieuw-Zeeland door welke platen zijn die ontstaan en door welke bewegingstektoniek is het ontstaan. Ik heb al gekeken op internet maar vind de nodige informatie niet.
Wie kan mij verder helpen
Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 mei 2008 - 12:55

Ik heb al gekeken op internet maar vind de nodige informatie niet.

Zeker dat je goed gezocht hebt? Als je googelt met platentektoniek krijg je onmiddellijk een afbeelding voor je neus met de verschillende platen. Daarop kan je zien dat Nieuw-Zeeland op de rand van de Australische en de Pacifische plaat ligt. Als je dan nog een beetje verder zoekt kom je meteen te weten dat die plaatgrens en de bijbehorende breukzone de (Great) Alpine Fault wordt genoemd. Vervolgens is het een koud kunstje om erachter te komen of het om een convergerende, divergerende of transforme rand gaat. Dat laatste laat ik aan jou over.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

JohanB

JohanB

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2008 - 18:20

Ik denk dat het convergerend is omdat er nieuw land gevormd wordt. maar wie botst tegen elkaar?
de Australische en de Pacifische plaat tegen de (Great) Alpine Fault
of de Australische plaat tegen de Pacifische en de breuklijn noemt dan (Great) Alpine Fault.

Kan iemand mij dit even verduidelijken.
alvast bedankt

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 mei 2008 - 18:25

Een "fault" is een breuklijn. Een lijn kan toch nergens tegen botsen?

of de Australische plaat tegen de Pacifische en de breuklijn heet dan (Great) Alpine Fault.

dit moet dan onvermijdelijk de juiste uitdrukking zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

JohanB

JohanB

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2008 - 18:42

even stom van mij, maar bedankt voor het antwoorden.
nogmaals bedankt

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 mei 2008 - 20:25

Ik denk dat het convergerend is omdat er nieuw land gevormd wordt. maar wie botst tegen elkaar?

Hier maak je twee fouten:
  • Convergente plaatgrenzen zijn destructief: ze zorgen niet voor de vorming van nieuw land maar juist voor de afbraak ervan;
  • De Great Alpine Fault is géén convergente plaatgrens.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures