Discussie over lijst natuurkundeboeken

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Discussie over lijst natuurkundeboeken

Doel

Dit topic is bestemd voor vragen, opmerkingen en discussie over de lijst van natuurkundeboeken, en het inzenden en bespreken van boeken. Daarnaast kun je hier terecht als je je afvraagt welke tekst het beste aansluit bij jouw wensen.

Inzenden van boeken

Als je een natuurkundeboek wilt laten opnemen in de lijst, kun je dat hier laten weten. Denk hierbij aan boeken van het niveau die de middelbare school ontstijgen. Het genre populair-wetenschappelijk krijgt weliswaar ook een plek, maar daarvoor is de lijst niet primair bedoeld.

Een dringend verzoek bij een inzending: geef je mening! Dit kan erg informatief zijn voor o.a. mensen die van plan zijn een boek aan te schaffen. Wat vind je van de schrijfstijl, is er genoeg aandacht voor de fysische ideeën achter de wiskunde, wat vind je van de structuur, enz. Hoe uitgebreider, hoe beter.

Geef bij voorkeur tevens een amazon.com-link op (dit is niet verplicht).

Maak hierbij gebruik van de volgende opzet:

Vakgebied

Titel:

Schrijver:

Niveau:

Amazonlink:

Toelichting/Commentaar:


Opname in lijst

Als je gebruikmaakt van bovenstaande opzet, maakt het een grote kans om opgenomen te worden in de lijst. We behouden echter het recht om naar eigen goeddunken een inzending niet op te nemen; mocht dit het geval zijn, zal dit uiteraard gepaard gaan met een toelichting.

We zijn tevens erg benieuwd naar je mening van een boek dat reeds ingezonden is: ook besprekingen van reeds opgenomen boeken zullen worden opgenomen.

Hopelijk kunnen we op deze manier een waardevolle lijst samenstellen.

Bedankt voor jullie bijdrage!
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Discussie over lijst natuurkundeboeken

Thermodynamica / Statistische Fysica

Titel: Thermal Physics

Schrijver: C. Kittel, H. Kroemer

Niveau: 2e en 3e jaar

Amazon: klik

Toelichting/Commentaar: Degelijke introductie tot de statistische fysica. Er wordt in hoofdstuk 1 direct ingegaan op de statistische aard van de thermische fysica. Later worden de thermodynamische wetten hieruit afgeleid. Dit is m.i. een fijne, elegante volgorde. Af en toe wat 'droog', maar inhoudelijk goed. Ik heb zelf de helft van het boek doorgenomen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 320

Re: Discussie over lijst natuurkundeboeken

Ik kan dit alleen maar toejuichen. Ik hoop dat op andere onderdelen van dit forum ook boekenlijsten aangelegd gaan worden. Ik ben zelf op zoek naar een toegankelijk boek over de quantummechanica.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Discussie over lijst natuurkundeboeken

Aan welk niveau (welke voorkennis) moet ik dan denken? Een standaard goed introductieboek is dat van Griffiths. Daarvoor heb je voornamelijk klassieke mechanica en calculus voor nodig (en een beetje Fouriertheorie zou handig zijn).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 294

Re: Discussie over lijst natuurkundeboeken

Ik kan dit alleen maar toejuichen. Ik hoop dat op andere onderdelen van dit forum ook boekenlijsten aangelegd gaan worden. Ik ben zelf op zoek naar een toegankelijk boek over de quantummechanica.
Hangt idd af van de voorkennis die je reeds hebt. Ik heb "Quantum Mechanics" van Bransden and Joachain, was referentie van cursus kwantummechanica in 2e bach in ir.wet.

voorkennis: toch goede basis algebra is nuttig (voornamelijk voor het laatste deel), en uiteraard differentiaalvergelijkingen kunnen oplossen (speciale functies lijkt mij niet noodzakelijk omdat hierover wel wat besproken wordt in het boek zelf: ik denk aan het H-atoom waar je de redenering kan volgen hoe ze tot die "speciale" polynomen komen... legendre, lageurre etc)

't bouwt redelijk mooi op: eerst een historische schetsing... bespreking van enkele fenomenen zoals compton effect, zwarte stralenr, photoelectric efffect, atoomspectrum,...

vervolgens redelijk goede manier uitgelegd wat golffuncties zijn.. vond dat je echt wel inzicht kreeg...

dan schrodinger uiteraard, enkele voorbeelden,

vervolgens komen postulaten aan bod, het formalisme van quantummechanica uitgelegd

vervolgens angulaire momenta (heel belangrijk in QM!) om vervolgens 3D voorbeelden met onder andere waterstofatoom uitgewerkt.

dan een groot deel over perturbatietheorie

en vervolgens interactie met radiatie of externe elektrische of magnetische velden (zeeman effect enzo).

en dan wat meer beschrijverende stukken...

Berichten: 624

Re: Discussie over lijst natuurkundeboeken

Ik noem even een boek wat indruk op me heeft gemaakt:

Vakgebied: quantum velden theorie

Titel: Quantum Field Theory in a Nutshell

Schrijver: A. Zee

Niveau: Master

Amazonlink: http://www.amazon.com/Quantum-Field-Theory...2887&sr=1-1

Toelichting/Commentaar:

Dit is niet een boek om quantum velden theorie rigoreus mee te leren, maar wel een erg tov boek om er naast te hebben, of leuk voor degene met kennis van quantumfysica en die het conceptuele idee achter QVT willen weten. 't Is erg jofel geschreven, en legt dus de nadruk op concept. Soms wil het zaken te makkelijk over laten komen, maar voor de rest is dit een merkwaardig en bijzonder verfrissend boek in het vakgebied. Heel anders iig dan bv Ryder, Peskin&Schroeder, Mandl of Srednicki.


Berichten: 44

Re: Discussie over lijst natuurkundeboeken

Heeft iemand nog wat aanraders voor een natuurkunde student in spe? Ik kom net van het VWO af en zoek wat boeken om wat loze dagen mee op te vullen totdat het nieuwe leerjaar is begonnen.

Ik heb al "ordinary differential equations" van Pollard besteld, omdat ik dat best leuke stof vind dat minimaal is behandeld op m'n school. Een mooi natuurkundeboek daarbij zou me wel weer even zoet houden. Dus, iemand?

Berichten: 31

Re: Discussie over lijst natuurkundeboeken

Hee Barryvos

Als ik jou was zou ik, als je in september toch begint met een natuurkunde-studie, nog niet beginnen met boeken te kopen (die dingen zijn duur, en voor diepgaande boeken over leuke onderwerpen ben je waarschijnlijk nog niet klaar). Op internet kan je sowieso al heeeeeel veel vinden over zo'n beetje ieder natuurkundig onderwerp dat je leuk zou kunnen vinden.

Als je dan toch boeken wil kopen, zou ik alvast kijken wat voor boeken je volgend jaar op je studie gebruikt, en die eventueel alvast aanschaffen (volgens mij gebruiken ze bij iedere natuurkunde-studie bijvoorbeeld wel een inleidend natuurkundeboek als 'university physics' of 'physics for scientists and engineers', waar ook al heel interessante dingen instaan die je ook wel goed kan volgen met VWO voorkennis). Zelf gebruik ik het internet als ik ergens meer over wil weten, en dat werkt heel goed. Bovendien heb je volgend jaar dan ook toegang tot een leuke bibliotheek, waar je gratis gebruik van kunt maken :D .

Berichten: 31

Re: Discussie over lijst natuurkundeboeken

Ik zal ook eens een boek leveren voor de lijst:

vakgebied: Optica

Titel: Optics (3rd edition)

Schrijvers: Pedrotti, Pedrotti en Pedrotti

Niveau: ligt aan behandelde onderwerpen, eind 1e - 2e jaar natuurkunde of technische studie

Amazon: Klik

toelichting/commentaar: Dit boek werd bij ons aan het eind van het eerste jaar gebruikt bij het vak 'golven en optica'. De stijl is af en toe wat vermoeiend (sommige stukken zijn redelijk langdradig) maar er staat wel veel informatie in de tekst (als je heel wiskundig bent ingesteld, is de schrijfstijl waarschijnlijk niet je ding). Wij hebben het gebruikt bij een vak over optica, dus vooral over het 'rekenen aan licht', maar er staan ook heel veel toepassingen in (wat ik zelf leuk vind als technische natuurkunde-student). Het lijkt me dan ook vooral een boek voor mensen die ook geinterresseerd zijn in (praktische) toepassingen van optica.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Discussie over lijst natuurkundeboeken

Andy schreef:Hangt idd af van de voorkennis die je reeds hebt. Ik heb "Quantum Mechanics" van Bransden and Joachain, was referentie van cursus kwantummechanica in 2e bach in ir.wet.

voorkennis: toch goede basis algebra is nuttig (voornamelijk voor het laatste deel), en uiteraard differentiaalvergelijkingen kunnen oplossen (speciale functies lijkt mij niet noodzakelijk omdat hierover wel wat besproken wordt in het boek zelf: ik denk aan het H-atoom waar je de redenering kan volgen hoe ze tot die "speciale" polynomen komen... legendre, lageurre etc)

't bouwt redelijk mooi op: eerst een historische schetsing... bespreking van enkele fenomenen zoals compton effect, zwarte stralenr, photoelectric efffect, atoomspectrum,...

vervolgens redelijk goede manier uitgelegd wat golffuncties zijn.. vond dat je echt wel inzicht kreeg...

dan schrodinger uiteraard, enkele voorbeelden,

vervolgens komen postulaten aan bod, het formalisme van quantummechanica uitgelegd

vervolgens angulaire momenta (heel belangrijk in QM!) om vervolgens 3D voorbeelden met onder andere waterstofatoom uitgewerkt.

dan een groot deel over perturbatietheorie

en vervolgens interactie met radiatie of externe elektrische of magnetische velden (zeeman effect enzo).

en dan wat meer beschrijverende stukken...
Doe je toevallig BN?

Quantum mechanica

Titel: Quantum Mechanics

Schrijver: Bransden & Joachain

Niveau: voorkennis elementaire aspecten van wiskundige analyse, lineaire algebra

Amazon: klik

Toelichting/Commentaar: Quantummechanica met de benodigde voorkennis gereduceerd tot het absolute minimum. Uitgebreide, maar langdradige, motivatie van de concepten. Is er vooral op gericht dat men leert om aan quantum mechanica te rekenen. De introductie van het angulair momentum (en het behouden zijn daarvan) bijvoorbeeld kan conceptueel veel netter (door te bekijken hoe een golffunctie transformeert onder rotaties). Dit boek is ideaal voor mensen die via zelfstudie QM willen begrijpen, alhoewel de afsluiter dan misschien zal teleurstellen. Voor studenten fysica is het allicht af te raden (tenzij als handboek gebruikt bij een vak, wat afhankelijk van de doelstellingen van het vak te verdedigen is) dit boek buiten de lessen te kopen. Eens je QM bestudeerd hebt, bestaan betere boeken om op terug te vallen (o.a. Sakurai).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Discussie over lijst natuurkundeboeken

BarryVos schreef:Heeft iemand nog wat aanraders voor een natuurkunde student in spe? Ik kom net van het VWO af en zoek wat boeken om wat loze dagen mee op te vullen totdat het nieuwe leerjaar is begonnen.

Ik heb al "ordinary differential equations" van Pollard besteld, omdat ik dat best leuke stof vind dat minimaal is behandeld op m'n school. Een mooi natuurkundeboek daarbij zou me wel weer even zoet houden. Dus, iemand?
Ik denk, net als wololoh, dat een boek als
Doe je toevallig BN?
Voor de niet-ingewijden: wat is BN? (N staat voor natuurkunde?)
Titel: Quantum Mechanics

Schrijver: Bransden & Joachain

...
Thanks, opgenomen in de lijst!
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Discussie over lijst natuurkundeboeken

Voor de niet-ingewijden: wat is BN? (N staat voor natuurkunde?)
:D sorry (1 of ander koekje meen ik me te herinneren).

staat voor burgerlijk ingenieur natuurkunde.

Berichten: 294

Re: Discussie over lijst natuurkundeboeken

Doe je toevallig BN?
Jup, 1e master aan het afwerken dit jaar... gezien de posts die je hier plaatst en aangezien je die vraag stelt veronderstel ik dat je ook burgerlijk ingenieur natuurkunde (aub Phys ;-)) doet/deed?
Doe je toevallig BN?
Jup, 1e master aan het afwerken dit jaar... gezien de posts die je hier plaatst en aangezien je die vraag stelt veronderstel ik dat je ook burgerlijk ingenieur natuurkunde (aub Phys ;-)) doet/deed?

Berichten: 2

Re: Discussie over lijst natuurkundeboeken

Ik ben opzoek naar een goed basisboek over natuurkunde. Engels is geen probleem.

Nu ben ik aan het twijfelen tussen deze twee boeken:

http://www.amazon.com/University-Physics-M...4051&sr=1-2

http://www.amazon.com/Physics-Scientists-E...4391&sr=1-1

Weet iemand welk boek het best is? Ik heb het liefst boeken met een duidelijke uitleg en waar dat er niet oppervlakkig dingen worden uitgelegd.

Of kennen jullie nog andere, betere boeken?

Reageer