Aarde een ster

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 11

Aarde een ster

De buitenkern van de aarde bestaat grotendeels uit vloeibaar nikkel en ijzer. Hierbinnen bevindt zich hoogst waarschijnlijk een vaste kern.

De massa van onze zon bestaat momenteel voor 70 procent uit waterstof. De overige samenstelling is o.a. 28% He, 0,9% O, 0,4% C, 0,15% Ne, 0,15% Fe, 0,09% N, 0,08% Si, 0,07% Mg, 0,05% S.

Nadat waterstof in een ster verbruikt is, doorloopt de ster diverse fusiestadia ontstaan er veranderingsprocessen, zoals schilverbranding, uiteindelijk leidend tot de vorming van een ijzerkern.

Dit alles heeft mij tot de volgende gedachte gebracht die ik graag aan de leden van het forum zou willen voorleggen:

de aarde was ooit een ster

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Aarde een ster

de aarde was ooit een ster
Nou nee....

Voor fusieprocessen als in een ster is wel een zekere minimale massa nodig, om voldoende druk en temperatuur in de kern te kunnen opbouwen. Zelfs Jupiter zit daar nog een ruime factor onder.

Het zonnestelsel ontstond uit de resten van een ster die er was voordat de Zon ontstond. Een groot deel van de waterstof uit die gaswolk kwam in de zon terecht, en veel van het (overigens zielig kleine) beetje overige elementen in de planeten eromheen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 206

Re: Aarde een ster

Het zonnestelsel ontstond uit de resten van een ster die er was voordat de Zon ontstond.
Vrijwel de hele aarde en ook vrijwel al het leven daarop bestaat uit atomen die gevormd werden in andere sterren dan de zon en die heel lang geleden tijdens supernova-explosies door de ruimte zijn verspreid. Waarschijnlijk zijn die atomen van heel ver gekomen en moeten dus al heel 'oud' zijn. Wij en onze wereld zijn niet alleen uit de sterren geboren, maar uit exploderende sterren: we zijn voortgekomen uit supernova's.
Wat niet kan bestaat niet.

Berichten: 582

Re: Aarde een ster

Vrijwel de hele aarde en ook vrijwel al het leven daarop bestaat uit atomen die gevormd werden in andere sterren dan de zon en die heel lang geleden tijdens supernova-explosies door de ruimte zijn verspreid. Waarschijnlijk zijn die atomen van heel ver gekomen en moeten dus al heel 'oud' zijn. Wij en onze wereld zijn niet alleen uit de sterren geboren, maar uit exploderende sterren: we zijn voortgekomen uit supernova's.


Wij zijn gerecycles sterrenmateriaal. Vreemd dat we zo geconfigureerd zijn dat we het beseffen en er over kunnen nadenken.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 68

Re: Aarde een ster

Wij zijn gerecycles sterrenmateriaal. Vreemd dat we zo geconfigureerd zijn dat we het beseffen en er over kunnen nadenken.


Psies en dat is 1 van de redenen dat ik in wonderen geloof. Dit noem ik n.l. een wonder.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Aarde een ster

Dit noem ik n.l. een wonder.
Ik heb het wel eens 'een schitterend ongeluk' horen noemen. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Aarde een ster

Je moet voor ogen houden dat er voor een brandende ster enkele eindscenario's zijn: een witte dwerg, bruine dwerg, neutronenster, quarkster of zwart gat. De aarde is geen van die eindscenario's. Een bruine dwerg lijkt eigenlijk dan nog het meest op een gasreus, maar er zijn manieren om ze te onderscheiden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Aarde een ster

Psies en dat is 1 van de redenen dat ik in wonderen geloof. Dit noem ik n.l. een wonder.


Ik vind iets dat miljarden keren mis gaat en 1 keer goed géén wonder.

Het hoeft slechts ook maar één keer goed te gaan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Re: Aarde een ster

In de godsdienstles zei eens een pastoor, dat de kans dat leven spontaan ontstond te vergelijken was met de ontmoeting van twee knikkers. Eén rolde rond in Europa en de andere in Amerika. Toen dacht ik bij mezelf, als ze lang genoeg rollen, moeten ze elkaar ontmoeten. Wij mensen kunnen alleen maar denken in "mensentijd".

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Aarde een ster

anusthesist schreef:Ik vind iets dat miljarden keren mis gaat en 1 keer goed géén wonder.

Het hoeft slechts ook maar één keer goed te gaan.
Duidelijk. En als het niet goed was gegaan, waren er geen mensen over geweest om te klagen dat ze er niet waren geweest.

Anywho, kunnen we wellicht wat meer terug op de planeet ster discussie?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: Aarde een ster

Materie is een vorm van energie. Energie kun je niet uit het niets halen of in het niets doen verdwijnen. Het is er dus altijd geweest en zal er altijd zijn. Onze bouwstoffen zijn dus eeuwig. Onze aarde met alles wat er op is en alles wat we rond ons zien is maar een momentopname van het geheel. Ik vind het verschrikkelijk dat we over het ontstaan van de aarde en waar het allemaal naartoe gaat, zo bitter weinig met zekerheid weten.

Berichten: 42

Re: Aarde een ster

Materie is een vorm van energie. Energie kun je niet uit het niets halen of in het niets doen verdwijnen. Het is er dus altijd geweest en zal er altijd zijn. Onze bouwstoffen zijn dus eeuwig. Onze aarde met alles wat er op is en alles wat we rond ons zien is maar een momentopname van het geheel. Ik vind het verschrikkelijk dat we over het ontstaan van de aarde en waar het allemaal naartoe gaat, zo bitter weinig met zekerheid weten.


De aarde is veel te klein om net als een ster zwaardere elementen door kernfusie te produceren.

We hebben nog wel een stukje energie in de aarde zitten, afkomstig van de supernova's waaruit de aardse materie afkomstig is, die energie zorgt ervoor dat het inwendige van de aarde zoveel hitte produceert. Dus de aarde is in die zin wel een klein beetje ster.

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Aarde een ster

Doet me denken aan een andere vraag waar ik ooit mee zat, en die nu opeens weer boven komt.

Het lijkt alsof we op aarde 'alles' hebben aan elementen, en in redelijke hoeveelheden.

En ik kan me ook nog wel voorstellen dat al die elementen worden gevormd, ergens in de ruimte.

Maar hoe komt het dat ze zo 'gemengd' worden?

( Voor zover ik begrepen heb worden de lichte en de zware elementen namelijk op heel verschillende manieren gevormd, hoe komen ze bij elkaar? )

( Misschien is het ook wel zo dat op vrijwel alle planeten alle elementen zijn, maar dat we door de relatief kleine hoeveelheden van de 'zeldzame' elementen die verscheidenheid niet waarnemen? )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Aarde een ster

Ons zonnestelsel is gevormd uit een gaswolk ontstaan na de "explosie" van een vorige ster. Tijdens het leven en bij de explosie van die vorige ster zijn die elementen door fusie ontstaan. Door zwaartekracht ging die wolk later weer samentrekken, en door de roterende beweging die daarbij ontstond zijn de lichtere elementen (vooral waterstof) hoofdzakelijk in de zon terechtgekomen en de zwaardere elementen (verhoudingsgewijs dan toch) vooral in de planeten (een gigantische "centrifuge" dus).

Het is dus niet zozeer dat ze "gemengd" zijn, ze zijn juist "gesorteerd".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Aarde een ster

Ik heb het nog nooit op zo'n manier weten uitleggen. Klaar en duidelijk. Die reuze centrifuge, zo moet het zijn geweest.

Reageer