Het waarnemen van verschillende kleuren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Het waarnemen van verschillende kleuren

Beste mensen,

Ik ben bezig met het schrijven van mijn eindwerk. Een van de onderwerpen die ik bespreek is het waarnemen van de verschillende kleuren. Nu heb ik op het internet gezocht hoe het in zijn werk gaat, maar de artikels die ik vond, spraken elkaar steeds tegen. Hoe zit het nu juist in elkaar? Voor welke kleuren zijn de kegeltjes in onze ogen gevoelig? Want velen beweren voor rood groen en blauw, maar dit wordt door anderen dan weer tegengesproken. Welke kleur is het gevoeligst voor het menselijk oog en waarvoor dienen de staafjes? Ik heb in een artikel gelezen dat de staafjes alle kleuren van het zichtbaar lichtspectrum waarnemen, maar dit wordt ook weer tegengesproken. Men zegt dat de staafjes vooral zijn om vormen waar te nemen, en dat deze ook enkel grijstinten waarnemen en dus ook zo de intensiteit en het contrast van een kleur bepalen.

Ik hoop dat iemand een nuttige link voor me heeft, met de correctie informatie, of als je even zin hebt, mag je het me ook even uitleggen. Het hoeft niet erg gedetailleerd te zijn, want het eindwerk gaat totaal niet over 'het oog', maar over projectoren. :D

Alvast bedankt!

Mvg, Maarten


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Het waarnemen van verschillende kleuren

Voor welke kleuren zijn de kegeltjes in onze ogen gevoelig? Want velen beweren voor rood groen en blauw, maar dit wordt door anderen dan weer tegengesproken.
Kleur is een biologisch verschijnsel, een hersenspinsel zo je wilt, laten we over licht spreken als over frequenties. Alle kegeltjes zijn voor vele frequenties van wat wij het zichtbare licht noemen gevoelig, de "rode" kegeltjes meer voor de lagere frequenties, de "blauwe" kegeltjes meer voor de hogere frequenties. Afhankelijk van hoe sterk ze gestimuleerd worden geven ze een sterker of minder sterk signaal door aan de hersenen. Die "vertalen" die signalen naar één kleur voor dat punt op het netvlies waar die kegeltjes zich bevinden.


voor Welke kleur is het menselijk oog het gevoeligst
Ik neem aan dat je dat bedoelt ipv wat je werkelijk schreef? Geen idee overigens, maar dat moet op te googlen zijn.


en waarvoor dienen de staafjes? Ik heb in een artikel gelezen dat de staafjes alle kleuren van het zichtbaar lichtspectrum waarnemen, maar dit wordt ook weer tegengesproken.
staafjes nemen inderdaad alle frequenties waar, maar ik weet niet of ze voor alle frequenties écht netjes even gevoelig zijn. Het zou me logisch lijken dat ze gevoeliger zijn voor straling met hogere frequenties, want die bevatten per foton meer energie.

Wél moeten ze gevoeliger zijn dan kegeltjes. In het bijna-donker zijn je kegeltjes te ongevoelig om nog aangesproken te worden, kleuren neem je dan ook niet meer waar.
en dat deze ook enkel grijstinten waarnemen
ook grijstinten zijn een biologisch verschijnsel. Met de staafjes constateren de hersenen alleen maar "meer of minder licht" in totaal. Hoe minder hoe zwarter. Grijs is wit, maar gewoon minder ervan. Minder fotonen per vierkante centimeter en per seconde.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Het waarnemen van verschillende kleuren

Je zegt dat je niet heel veel detail nodig hebt, maar dit is misschien nog wel even goed om mee te nemen. Als je engels goed genoeg is zou ik je de engelse wiki aanraden.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Het waarnemen van verschillende kleuren

Heb je al gedacht aan spectra, kleurenfilters en de twee verschillende soorten kleurmenging? (Additief en subtractief)

Zie hier voor meer ideeën.

Denk ook aan kleurfouten van lenzen = chromische abberatie in verband met de projectoren.

Berichten: 14

Re: Het waarnemen van verschillende kleuren

Bedankt iedereen!

Reageer