Formule van de gevormde zouten.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Formule van de gevormde zouten.

Hoi,

Voor school moesten we een practicum in de klas maken en daarbij thuis enkele vragen oplossen. Nu heb ik een probleem bij een van de vragen.. Ik zie geen begin aan de oefening. Enig opzoekwerk op internet heeft ook al niet veel geholpen..

De oefening is als volgt:

"Geef de naam en de formule van de zouten die gevormd worden bij de volgende reacties."

- waterstofchloride + kaliumhydroxide

...

- triwaterstoffosfaat + calciumdihydroxide

...

- diwaterstofsulfaat + bariumdihydroxide

...

Iemand enig idee hoe ik deze oplossingen vinden kan?

Alvast bedankt voor de moeite!

Mgiel :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Formule van de gevormde zouten.

Als je ze eens in symbolen opschrijft, en daarbij alvast elk zout in ionen opsplitst, valt je vast en zeker bij alledrie wat gelijkaardigs op: de mogelijkheid tot vorming van dihydromonoxide. DHMO :D

Wat er daarnaast nog overblijft ligt voor de hand.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Formule van de gevormde zouten.

Jan van de Velde schreef:Als je ze eens in symbolen opschrijft, en daarbij alvast elk zout in ionen opsplitst, valt je vast en zeker bij alledrie wat gelijkaardigs op: de mogelijkheid tot vorming van dihydromonoxide. DHMO :D

Wat er daarnaast nog overblijft ligt voor de hand.....
Wanneer mogen we iets beschouwen als een zout? Waarschijnlijk domme vraag, maar wetenschappen zijn echt niet mijn ding.. :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Formule van de gevormde zouten.

Wanneer de samenstellende onderdelen ionbindingen vormen, of zo je wilt, als het uit tegengesteld geladen ionen bestaat.

(je reactie lezende heb ik er een beetje spijt van je "geplaagd" te hebben met dat DHMO. Begrijp je inmiddels waar het over gaat?)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Formule van de gevormde zouten.

Jan van de Velde schreef:Wanneer de samenstellende onderdelen ionbindingen vormen, of zo je wilt, als het uit tegengesteld geladen ionen bestaat.

(je reactie lezende heb ik er een beetje spijt van je "geplaagd" te hebben met dat DHMO. Begrijp je inmiddels waar het over gaat?)
Ja, heb het nu onder de knie. Die DHMO hadden we nog niet gezien. Na nog wat opzoekwerk op Internet vond ik dat diwaterstofsulfaat + bariumdihydroxide = H2SO4 + Ba(OH2) -> BaSO4 + 2 H2O

Op zulke manier moeten we deze oefeningen oplossen. Nu ik het principe van de oefening snap, zal het me wel lukken die andere 2 op te lossen. Nu heb ik nog 1 klein vraagje, hoe vind ik nu de naam van de gevormde stof?

Hartelijk bedankt voor de hulp! :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Formule van de gevormde zouten.

Ja, heb het nu onder de knie. Die DHMO hadden we nog niet gezien.
Nou ben jij het die mij in de maling zit te nemen (hoop ik....)
Na nog wat opzoekwerk op Internet vond ik dat diwaterstofsulfaat + bariumdihydroxide = H2SO4 + Ba(OH2) -> BaSO4 + 2 H2O
Juist. OH- en H+ vormen samen water, (dat is wat al je opgaafjes hier gemeen hebben) de andere restanten vormen samen weer een zout dat al of niet in water oplosbaar kan zijn.
Nu heb ik nog 1 klein vraagje, hoe vind ik nu de naam van de gevormde stof?
Zoiets is een kwestie van weten/leren. Maar omdat je hier de namen van de beginstoffen krijgt moet je het niet te ver zoeken:

bariumdihydroxide + diwaterstofsulfaat

De blauwe ionen vormen samen water. Hoe zou je de stof noemen die de rode bestanddelen vormen, denk je?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Formule van de gevormde zouten.

Jan van de Velde schreef:Nou ben jij het die mij in de maling zit te nemen (hoop ik....)

Juist. OH- en H+ vormen samen water, (dat is wat al je opgaafjes hier gemeen hebben) de andere restanten vormen samen weer een zout dat al of niet in water oplosbaar kan zijn.

Zoiets is een kwestie van weten/leren. Maar omdat je hier de namen van de beginstoffen krijgt moet je het niet te ver zoeken:

bariumdihydroxide + diwaterstofsulfaat

De blauwe ionen vormen samen water. Hoe zou je de stof noemen die de rode bestanddelen vormen, denk je?
Bariumsulfaat? :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Formule van de gevormde zouten.

Bariumsulfaat? :D
what else ?? :P

Het positieve ion zet je hierbij vooraan. Voor de rest is er een heel stel afspraken hieromtrent, maar op middelbareschoolniveau is het denk ik in eerste instantie eenvoudiger de namen van die paar ionen waarmee je te maken krijgt uit je hoofd te leren, dan de regels die aan die naamgeving ten grondslag liggen Er is een rijtje simpele negatieve ionen die alllemaal "-ide" achter de naam krijgen, zoals O2-oxide, fluoride, jodide, sulfide. Of samengestelde ionen (ionen bestaande uit meer dan één atoom) met meerdere zuurstofatomen erin, naam eindigt op "-aat", zoals sulfaat SO42-.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Formule van de gevormde zouten.

Jan van de Velde schreef:what else ?? ;)

Het positieve ion zet je hierbij vooraan. Voor de rest is er een heel stel afspraken hieromtrent, maar op middelbareschoolniveau is het denk ik in eerste instantie eenvoudiger de namen van die paar ionen waarmee je te maken krijgt uit je hoofd te leren, dan de regels die aan die naamgeving ten grondslag liggen Er is een rijtje simpele negatieve ionen die alllemaal "-ide" achter de naam krijgen, zoals O2-oxide, fluoride, jodide, sulfide. Of samengestelde ionen (ionen bestaande uit meer dan één atoom) met meerdere zuurstofatomen erin, naam eindigt op "-aat", zoals sulfaat SO42-.
Oké, nu snap ik het wel denk ik :P .

Super bedankt voor je hulp!

Nu lees ik nog een vraag in dat bundeltje:

Aan welke criteria moet een stof voldoen opdat het een elektrolyt zou zijn?

Kunt u me hierop het antwoord geven?

Echt bedankt voor de hulp, sta nu al 'n stukje verder met m'n bundel! 8-) :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Formule van de gevormde zouten.

Aan welke criteria moet een stof voldoen opdat het een elektrolyt zou zijn?
Gebruik google en je vindt bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrolyt en http://en.wikipedia.org/wiki/Electrolyte
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer