Springen naar inhoud

Uitgaansleven

• Log in om te kunnen reageren

psycho

psycho

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2008 - 18:32

Ik wil het hebben over de vrijheid in de Westerse Cultuur
In de Westerse Cultuur zijn er weinig of geen grenzen wanneer het gaat om vrijheid.
Hiermee richt ik me vooral op het uitgaansleven in Belgie,Nederland,...
Ik val de Westerse Cultuur niet aan maar ik wil er een beter beeld van.
Is het uitgaansleven dan zo plezierig?Waarom gaat iedereen graag uit?
Ik zie meer nadelen dan voordelen in het uitgaansleven.
En ik zie ook geen nut in het uitgaansleven..
Wat is jullie opinie hieromtrent?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 mei 2008 - 18:58

Ik vind dit nogal een beperkte insteek om te komen tot een beeld over vrijheid, en terzelfder tijd één die een veel bredere kijk vraagt als je het wil hebben over mogelijke excessen. Ik heb de indruk dat je de discussie specifiek op het uitgaansleven wil richten?

psycho

psycho

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2008 - 19:04

Ja,eigenlijk meer een discussie specifiek over het uitgaansleven

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 mei 2008 - 19:09

Ik vraag me in de eerste plaats af wat uitgaansleven met filosofie te maken heeft.

Verder doet de manier waarop je over de westerse cultuur spreekt me vermoeden dat je opgevoed bent in een andere cultuur. Klopt dat en zo ja, dewelke als ik vragen mag? Kwestie van de discussie goed te kunnen richten.

Binnenkort zal ik terugkomen op je eigenlijke vragen.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

psycho

psycho

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2008 - 19:13

Het klopt dat ik niet opgevoed ben in de Westerse Cultuur,ik ben namelijk Moslim..
Ik ben hier geboren en perfect geïntegreerd.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 mei 2008 - 12:53

Ik verplaats dit even naar ethiek en geef het een andere titel. Afhankelijk van de kant die de discussie opgaat kan de topic nog verplaatst worden naar het café of godsdienstfilosofie.

nabob

nabob

• >250 berichten
  • 469 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2008 - 16:02

Is het uitgaansleven dan zo plezierig?Waarom gaat iedereen graag uit?
(...)
En ik zie ook geen nut in het uitgaansleven..

Het nut en de bron van het uitgaansleven zit 'm vooral in de menselijke voortplanting.
Wanneer je seksueel succesvol bent, zal het uitgaansleven doorgaans een plezierige aangelegenheid zijn.
Veel meer van waarde heeft het uitgaansleven verder niet te bieden.
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 mei 2008 - 17:14

Geen idee wat er allemaal onder uitgaan wordt verstaan maar tot dusver heb ik nog niet voortgeplant. Blijkbaar ben ik geen succesvol in het uitgaan en beleef ik er dan ook weinig plezier aan.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 mei 2008 - 17:50

Voor jongeren is uitgaan inderdaad populair proberen te zijn en een partner proberen te zoeken. Als je wat ouder word, en je hebt een partner, dan gaat het meer om de gezeligheid en de sociale omgeving.

Hebben ze dan in islamland geen koffiehuizen?

prospector

prospector

• >250 berichten
  • 329 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2008 - 18:24

Ik vind de vraag van Psycho en het antwoord van Klintersaas wel boeiend, en ik kijk uit naar het verdere verloop van dit onderwerp.

Mijn 'uitgangsleven' is 30 jaar geleden. Toen ging het er soms ook al ruig aan toe. Maar wat ik tegenwoordig hoor van mijn neefjes, en zie op tv, dan voel ik (als niet moslim en niet gelovige) toch de decadentie hoogtij vieren. En dan vraag ik me inderdaad ook af wat moslims en andere culturen van onze 'vrijheid' zoal vinden...

Zondagavondgroeten,
Jan

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 mei 2008 - 19:12

Tijd om eens terug te komen op de eigenlijke vraag van het onderwerp.

Uitgaan in de betekenis van "met vrienden naar een discotheek, bioscoop, concert, kroeg, fuif of andere uitgaansgelegenheid gaan" (in deze betekenis vooral door jongeren gebruikt) wordt m.i. hoofdzakelijk (of moet ik "uitsluitend" zeggen) gedaan als ontspanning. Nu kun je je ook afvragen welk nut ontspanning heeft, maar ik neem aan dat dit voor zich spreekt. Alhoewel ontspanning gezien kan worden als niet-productief en onnuttig, draagt het bij tot de ontwikkeling van positieve gevoelens, verbetert het de voldoening die we in het leven scheppen en bijgevolg ook onze levenskwaliteit en gaat het stress (een van de belangrijkste factoren in talloze doodsoorzaken binnen de westerse wereld) tegen. We zouden dus kunnen stellen dat ontspanning (met mate uiteraard) gezond is.

Aan de andere kant zouden we ons kunnen afvragen waarom "uitgaan" zo'n veelvoorkomende en graag beoefende vorm van ontspanning is, maar dat zou hetzelfde zijn als afvragen waarom zo veel mensen maniakaal computerspelletjes spelen of extreme sporten beoefenen: gewoon omdat ze dat leuk vinden. En waarom zou dat een probleem zijn, zolang ze er niemand anders mee schaden? Het is waar dat "uitgaan" in sommige gevallen gepaard gaat met ongezonde hoeveelheden drank en drugs, maar evengoed kunnen computerspelletjes gepaard gaan met gevaarlijke verslavingen en vervreemding van de realiteit en kunnen extreme sporten resulteren in gebroken armen, benen of zelfs nekken.

Het klopt dat culturen waarin het uitgaan niet zo prominent aanwezig is soms wat huiverachtig en minachtend neerkijken op dit voornamelijk westers jongerengebruik, maar omgekeerd kijken wij even vreemd op bij het horen over of zien van voor ons exotische rituelen die tot de ontspanningssfeer van andere culturen behoren.

Tot zover mijn objectieve mening. Om eerlijk te zijn vind ik zelf ook niets aan uitgaan en ontspan ik mij op heel andere (en voor mij bevredigerende) manieren.

Tot slot nog een vraag aan psycho: zouden wij je geslacht mogen kennen? Voorlopig is dat nog irrelevant maar er komt misschien een punt in de discussie waarin dit gegeven interessant zou kunnen zijn.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Nuttree

Nuttree

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2008 - 19:34

Zoals al eerder gezegd heeft uitgaan vele betekenissen, hierbij beperk ik mezelf tot de betekenis van de kroeg of discotheek.

Ten eerste is uitgaan een ontspannen situatie om mensen te leren kennen. Vaak kom je vrienden tegen of je vrienden komen vrienden tegen waarmee je een praatje maakt. Het is allemaal heel ongeforceerd en je kan aanlopen en weglopen wanneer je wilt.
Ten tweede is het een mooie plek om meiden te ontmoeten, vaak voor een avondje. Omdat dit gepaard gaat met de nodige hoeveelheid drank, ook wel spraakwater, praat je makkelijker en kun je beter werken aan je "versiermethode". Let wel op de hoeveelheid drank die je op hebt is cruciaal!
Ten derde is dit een geweldige plek om mooie verhalen op te doen. Iedere vriendengroep kent ze wel, verhalen over genante, grappige, spannende etc gebeurtenissen die telkens weer terugkeren als vrienden weer bij elkaar komen. Wederom is de kroeg hiervoor de perfecte plek. Met het nodige drank op word men snel overmoedig en staan dingen op het punt te gebeuren.

Daarom vind ik de kroeg een wondere wereld die nog vele dingen voor mij in petto heeft.

Edit: Daarnaast vind ik het een prima plek om vriendschappen up to date te houden. Iedereen studeert heeft het druk en je hebt niet zoveel tijd om met elkaar af te spreken. Aangezien meeste naar dezelfde kroegen gaan kun je in 1 keer iedereen weer zien.

Veranderd door Nuttree, 04 mei 2008 - 19:38

Paul G

Paul G

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2008 - 20:06

Het klopt dat ik niet opgevoed ben in de Westerse Cultuur,ik ben namelijk Moslim..

Mijns inziens sluit het een het ander niet per definitie uit, maar goed.

Ik vind de relatie tussen (losgeslagen) vrijheid en het uitgaansleven waarin zich dit eventueel manifesteert wel interessant. Je zegt zelf dat je meer nadelen ziet dan voordelen en ik ben eigenlijk wel benieuwd welke dat dan zijn (zowel de voor- als nadelen en jouw eigen afweging waarom die nadelen groter zijn)? Ook ben ik benieuwd hoe/waarom je zelf de relatie van het uitgaansleven met vrijheid legt?

Kiwiwoman

Kiwiwoman

• >100 berichten
  • 179 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2008 - 02:11

Ik mis het uitgaan in de vorm van naar concerten, toneelvoorstellingen etc.

Psycho, je hebt het over het NUT van uitgaan. Voorzover ik zie, hoeft NUT er niet aan te pas te komen. Het kan ook gewoon een tijdsinvulling zijn.

Bovendien heb je het over vrijheid. Wel, in de westerse wereld is iedereen vrij zijn tijd in te vullen zoals hij/zij dat zelf wil.

Ik ben bang, dat dat in de Islamomgeving niet zo is, en dat je nu bevestiging daarvan zoekt, om niet het gevoel te krijgen, dat je wat mist?

psycho

psycho

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2008 - 16:23

...
Tot slot nog een vraag aan psycho: zouden wij je geslacht mogen kennen? Voorlopig is dat nog irrelevant maar er komt misschien een punt in de discussie waarin dit gegeven interessant zou kunnen zijn.

Ik ben een jongen van 16 jaar.

Mijns inziens sluit het een het ander niet per definitie uit, maar goed.

Ik vind de relatie tussen (losgeslagen) vrijheid en het uitgaansleven waarin zich dit eventueel manifesteert wel interessant. Je zegt zelf dat je meer nadelen ziet dan voordelen en ik ben eigenlijk wel benieuwd welke dat dan zijn (zowel de voor- als nadelen en jouw eigen afweging waarom die nadelen groter zijn)? Ook ben ik benieuwd hoe/waarom je zelf de relatie van het uitgaansleven met vrijheid legt?

Ik zal de voor-en nadelen even op een rijtje zetten:
voordelen:-ontspannen (plezier maken)
-eventueel kennissen ontmoeten
nadelen: -geen doel(geen nut)
-makkelijk alcoholverslaafd geraken of gewoon teveel drinken en de volgende dag een kater hebben
(-drugs beginnen dealen)
-nu wil ik een belangrijk punt aanhalen:de eigenwaarde,zelfrespect en waardigheid vallen weg
(bv. als je ziet hoe een meisje zich kleed op een fuif,het meisje wordt dan aanzien als een object(eventjes gebruiken en dan wegsmijten) en dit is in de realiteit wel zo(of niet?)...Als je bijvoorbeeld met dat meisje vrijt voor bv. 3 maanden en je ziet dan plots iemand die 'sneller' is dan je huidige partner,dan wordt dat meisje in de steek gelaten en zoekt de jongen de andere partner op en vaak is de pijn na een relatie erg groot.)
Dit laatste punt is mijn mening en ik weet niet hoe jullie dat zien.En dit laatste punt is ook deels waarom ik het uitgaansleven met vrijheid associeer.

...
Ik ben bang, dat dat in de Islamomgeving niet zo is, en dat je nu bevestiging daarvan zoekt, om niet het gevoel te krijgen, dat je wat mist?

Dat was inderdaad vroeger zo(een jaar geleden) maar naarmate ik er meer en meer over 'filosofeerde' kwam ik tot een conclusie die ik nu met jullie wil discussieren.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures