Supersnel eiwit

Moderator: Jan van de Velde

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Supersnel eiwit

Eerder vanmiddag kon mijn computer al een uur lang geen nieuw werkpakket krijgen. Er stond een errormelding in mijn logs, daarmee ben ik maar eens gaan googlen. Bleek dat dat niet aan mijn computer lag, maar aan servers stanford-zijde, of aan een momenteel gebrek aan (passend) werk. Ik las in een forum de tip om de configuratie eens bij te stellen naar het accepteren van WU's groter dan 5 MB.

Nou heb ik op mijn nieuwe computer een nogal (voor mijn doen dan) ruim werkgeheugen laten installeren, 2 GB, dus alla, vooruit.

Binnen tien minuten wél werk !!

Nou is'ie bezig aan een 2621 met 126 000 ;) atomen. Dat is tot daar aan toe, maar op basis van de display-tijd ben ik er eens aan gaan rekenen : 180 s per punt!! Whoa, da's bijna drie keer zoveel waard als de standaard wu'tje 8-) die ik de afgelopen tijd met deze nieuwe machine draaide.

Made in Flanders, here I come !! :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Supersnel eiwit

Made in Flanders, here I come !! :D
Inmiddels een tweede nóg grotere van 574 punten afgewerkt. En druk bezig aan de derde, ook 574 punten, over twee dagen of zo af te leveren schat ik. Dit is gewoon schaamteloos punten rapen. :D

Waar is de tijd dat mijn 1,6 GHz Sampron een week kauwde op een 340 punter ?? Als er zo'n gebrek is aan vouwers voor grotere WU's, waarom verstoppen ze dat verzoek dan in zo'n onopvallend vinkje in je FAH-configuratiescherm?

Mijn achterstand van 3500 punten (een week geleden) op MiF verdampt als sneeuw voor de zon.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Supersnel eiwit

Vouwers met een ruim werkgeheugen kan ik het volgende van harte aanbevelen:

1j. Ik heb een vlotte computer met groot werkgeheugen. Hoe kan ik die optimaal benutten?

Voor grotere WU's (met meer atomen) moeten al gauw meer dan 5 MB aan data binnengehaald en na verwerking ook weer verzonden worden. Folding@Home heeft forse (punten)premies beschikbaar voor dat soort WU's, in dezelfde tijd vouw je al gauw 3 x zoveel punten bij elkaar als met standaard WU's.

Dat vergt een vlotte internetverbinding (voor binnenhalen en na afloop weer terugsturen van de data), maar met een eenvoudig ADSL-abonnementje is dat geen enkel probleem. Deze WU's vergen meestal ook meer werkgeheugen, maar met 1 MB RAM kom je al een heel eind, en met 2 MB RAM merk je er in elk geval niks van.

Jezelf "aanmelden" voor die WU's is eenvoudig:
  1. rechtse klik op het Folding-icoontje
  2. kies configure
  3. kies het tabje connection
  4. vink hier aan: Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Supersnel eiwit

Ik zag Veertje zojuist in de statistieken binnenkomen met één WU van 755 punten. Heb ik al een bekeerling??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 160

Re: Supersnel eiwit

ik ben nu al bij 65ste frame (van de 250 van mijn WU) - ik had gezien dat mijn project 543 punten oplevert en daarnast stond 100 frames

Dus ik denk dat binnen een week ik ook op die lijst zal verschijnen met stuk of 1400 punten voor die WU =)
Heb je een passieve computer ?

Dan kan je WSF helpen met het vouwen van eiwitten en zo de ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden:



http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: Supersnel eiwit

Dat vergt een vlotte internetverbinding (voor binnenhalen en na afloop weer terugsturen van de data), maar met een eenvoudig ADSL-abonnementje is dat geen enkel probleem. Deze WU's vergen meestal ook meer werkgeheugen, maar met 1 MB RAM kom je al een heel eind, en met 2 MB RAM merk je er in elk geval niks van.


Ik neem aan dat je 1GB bedoelt, in plaats van 1MB? Anders kan elke computer deze bestanden aan.
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Supersnel eiwit

Jan heeft volgens mij perongeluk een oude versie geplaatst.

De bovenstaande versie was zijn eerste tekst. Met enkele aanpassingen waren we uiteindelijk tot het onderstaande gekomen.

Hopelijk vind Jan het niet erg dat ik hem hier plaats.


1j. Ik heb een vlotte computer met groot werkgeheugen. Hoe kan ik die optimaal benutten?

Voor grotere WU's (met meer atomen) moeten al gauw meer dan 5 MB aan data binnengehaald en na verwerking ook weer verzonden worden. Folding@Home heeft forse (punten)premies beschikbaar voor dat soort WU's, in dezelfde tijd vouw je al gauw 3 x zoveel punten bij elkaar als met standaard WU's.

Dat vergt een vlotte internetverbinding (voor binnenhalen en na afloop weer terugsturen van de data), maar met een eenvoudig ADSL-abonnementje is dat geen enkel probleem.

Deze WU's vergen meestal ook meer werkgeheugen. Heb je echter meer dan 1 GB RAM (of 2 GB voor Vista-gebruikers), en gebruik je de computer vooral voor lichte kantoortoepassingen, dan zul je hier waarschijnlijk geen last van hebben.

Je weet niet hoeveel werkgeheugen je hebt?
  1. open verkenner
  2. rechtse klik op deze computer
  3. klik eigenschappen in het menu en lees: Afbeelding
Jezelf "aanmelden" voor die WU's is eenvoudig:
  1. rechtse klik op het Folding-icoontje
  2. kies configure
  3. kies het tabje connection
  4. vink hier aan: Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Supersnel eiwit

ik ben nu al bij 65ste frame (van de 250 van mijn WU) - ik had gezien dat mijn project 543 punten oplevert en daarnast stond 100 frames
Nou nee, da's iets vreemds in die WU-overzichten, dat frames-gedoe stamt nog uit de starttijd van Folding, is achterhaald, maar kan kennelijk niet makkelijk gewijzigd worden. Als je je logs opent zul je zien dat die de boel niet in frames bijhouden, maar in procenten: altijd 100 per WU.
Dus ik denk dat binnen een week ik ook op die lijst zal verschijnen met stuk of 1400 punten voor die WU =)
niet dus, 543, that's it.
Ik neem aan dat je 1GB bedoelt, in plaats van 1MB? Anders kan elke computer deze bestanden aan.
:P

(goed excuus: ik stam nog uit de tijd dat computers enorme dingen waren waarmee je via teletype en timesharing programmaatjes kon draaien. Mijn eerste pc stamt uit 1988, destijds top of the range, vierduizend hele harde 1988 guldens voor een werkgeheugen van 640 kB (wow), een processor(8086) met een kloksnelheid van (hou je vast) 4 MHz (en zélfs een turboknop om dat tijdelijk te verdubbelen naar 8 MHz :P ) en een harde schijf van maar liefst 20 MB. Maar ja, dat was in de tijd dat een tekstpagina A4 (wordperfect) nog makkelijk in 3 kilobyte paste. Dus die 20 MB kreeg je in geen jaren vol, dat was eigenlijk overbodige luxe :D . LOTUS123 v2.20, waarvan Excel gekopieerd is, paste op twee hele floppy's van 640 kB elk, met ruimte over.

Dus ja, een MB lijkt voor mij nog steeds héél wat, en dan krijg je al gauw een slip of the pen.
Jan heeft volgens mij perongeluk een oude versie geplaatst.

De bovenstaande versie was zijn eerste tekst. Met enkele aanpassingen waren we uiteindelijk tot het onderstaande gekomen.

Hopelijk vind Jan het niet erg dat ik hem hier plaats.
In het geheel niet. Zodra we een vlotte invoegmethode hebben gevonden (at is eigenlijk het enige waarop we wachten) wordt hij toch onderdeel van de FAQ.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Supersnel eiwit

Het lijkt me sterk dat een eiwit van 5MB een werkgeheugen van 1GB zou vereisen. Volgens mij heeft die al ruim genoeg met 64MB :P Ik zou die uitleg er dus uitslopen wil je wat goede (digibete) zieltjes binnenhalen :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Supersnel eiwit

100 000 atoompjes en meer, allemaal met een eigen positie en bewegingsrichting, ik kan me toch goed voorstellen dat dat wat bytes aan RAM vraagt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Supersnel eiwit

Het lijkt me sterk dat een eiwit van 5MB een werkgeheugen van 1GB zou vereisen. Volgens mij heeft die al ruim genoeg met 64MB :D Ik zou die uitleg er dus uitslopen wil je wat goede (digibete) zieltjes binnenhalen :P
100 000 atoompjes en meer, allemaal met een eigen positie en bewegingsrichting, ik kan me toch goed voorstellen dat dat wat bytes aan RAM vraagt.
Jan heeft denk ik wel gelijk !

Je gaat niet enkel die WU even tijdelijk opslaan in je RAM geheugen maar er moet ook nog wel wat rekenwerk gebeuren.

Wanneer je naast Folding dan nog een aantal andere zaken wil doen op je PC is een "groot" (de dag van vandaag maakt men geen klein meer :P ) RAM-geheugen wel handig.

De Wiki handleiding van FOK!zegt het volgende:
Je kunt grote WU's krijgen, deze leveren ook meer punten op. Als je je computer regelmatig gebruikt is het niet aan te raden om dit te doen. Behalve als je meer dan 512 mb RAM hebt.
Dutch Power Cows (hebben toch ook wel enige ervaring met Distributed Computing):
Heavy unit support,

Er kan nu worden aangegeven dat men extra grote unit wil ontvangen. Deze units zijn alleen bedoeld voor systemen met veel (512mb) ram geheugen en een breedband verbinding. Deze units kunnen bijvoorbeeld makkelijk 120mb aan ram gebruiken en zijn qua grote tussen de 2,5 en 5mb
Ik denk dat wanneer iemand zowel Folding als andere programma's op zijn computer wil draaien dat 1GB voldoende is. Wanneer je met Vista werkt is 1GB wel laag omdat Vista dat zelf gaat opgebruiken, de 2GB die in de handleiding vermeld wordt is dus oké.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Supersnel eiwit

100 000 atoompjes en meer, allemaal met een eigen positie en bewegingsrichting, ik kan me toch goed voorstellen dat dat wat bytes aan RAM vraagt.
Vergeet niet dat 64MB al best groot is:

536 870 912 bits

Voor die 100 000 atoompjes hebt je dus gemiddeld zo'n 536 bits (67 bytes) om data in op te slaan en da's best al behoorlijk veel hoor :D Ik denk dus niet dat hier buitensporig veel geheugen voor gebruikt zal worden (en dan is het nog goed mogelijk dat nooit alle delen samen in het geheugen zitten).

Maar ok je moet ook nog je besturingssysteem draaien. Als je computer vlot draait zou het sowieso geen probleem mogen zijn om deze erbij te pakken :P

PS: Ik heb deze nacht ook nog maar eens een eiwitje gedraait op mijn PS3 van 250 000 frames :P

Berichten: 160

Re: Supersnel eiwit

PS: Ik heb deze nacht ook nog maar eens een eiwitje gedraait op mijn PS3 van 250 000 frames :D


bedoel je niet 250 000 steps of te wel 250 frames? Of zijn die frames op PS3 zo armzalig klein?
Heb je een passieve computer ?

Dan kan je WSF helpen met het vouwen van eiwitten en zo de ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden:



http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Supersnel eiwit

bedoel je niet 250 000 steps of te wel 250 frames? Of zijn die frames op PS3 zo armzalig klein?
Hij heeft er 9u30 over gedaan, dus het zou me straf lijken dat zo'n krachtpatser maar 250 frames zou kunnen doen. Er staat eigelijk geen waarde achter, enkel xxxxx/250000. 1 stukje duurt echter maar 0.13secs ofzoiets.

Edit: Toch maar ff gecheckt, bij de snelheid staat er wel degelijk /frame. Dus het zullen daadwerkelijk 250 000 frames zijn :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Supersnel eiwit

PS: Ik heb deze nacht ook nog maar eens een eiwitje gedraait op mijn PS3 van 250 000 frames :D
Dan ben ik benieuwd wélk, want de 125 punten die zojuist op je conto zijn bijgeschreven lijken me niet te passen bij 9½ uur PS3 draaien..... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer