Luchtvochtigheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 25

Luchtvochtigheid

Hallo,

ik ben bezig met een gasturbine door te berekenen, en daar dan in Excel een model van te maken.

Nu wil ik dus de luchtvochtigheid ook mee nemen in mijn berekeningen, alleen ik kan niet echt een link vinden tussen de cp-waardes en de luchtvochtigheid. Wat is bijvoorbeeld de cp-waarde van lucht van 20 graden met 50% RV?

Is hier een formule voor te vinden, zodat ik ook andere waardes in kan voeren?

Berichten: 25

Re: Luchtvochtigheid

En hoe bepaal ik de cp-waarde wanneer ik daar aardgas en stoom-injectie aan toe ga voegen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Luchtvochtigheid

Nu wil ik dus de luchtvochtigheid ook mee nemen in mijn berekeningen,
Lekenopmerking: is dat wel zinvol?

Lekenredenering:

De dichtheid van waterdamp is wel geringer dan die van stikstof- of zuurstofgas, waardoor vochtige lucht ook een geringere dichtheid zal hebben. Maar ja, 100% RV bij rond de 20°C en je waterdampgehalte is nog maar ca 20 g per kg lucht. Stel dat je praat over variaties tussen 10 en 20 g/kg, dan wijk je op zijn best 5 g/kg af. 5 g waterdamp verdringt op zijn best 8 g andere luchtmoleculen, afwijking in dichtheid tussen 50 % RV en 100 % RV dus ca 3 g/kg ofwel 0,3 %. Zijn je andere parameters zó nauwkeurig dat dat er wat toe doet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 25

Re: Luchtvochtigheid

Het is niet dat de andere parameters super nauwkeurig zijn, en het watergehalte in de lucht is op zich ook wel te verwaarlozen, maar het is de bedoeling om straks in mijn model te kunnen zien wat de waterinjectie doet met het vermogen van de turbine.

Als ik nu al de invloed van 0,85% (122,6kg lucht/seconde, 15 graden Celcius, 50%RV, 1,013 bar) waterdamp kan invoeren, kan ik straks in één oogopslag zien wat de waterinjectie doet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Luchtvochtigheid

Als ik nu al de invloed van 0,85% (122,6kg lucht/seconde, 15 graden Celcius, 50%RV, 1,013 bar) waterdamp kan invoeren, kan ik straks in één oogopslag zien wat de waterinjectie doet.


Is dat wel helemaal waar. Ik dacht dat het voordeel van de toegenomen massa deels teniet wordt gedaan door de minder gunstige verbranding omstandigheden.

Berichten: 25

Re: Luchtvochtigheid

Misschien wel iets, maar je hebt ook wel veel meer lucht om te verbranden, hogere compressie, en dus kan je er meer aardgas bij doen -> meer vermogen. Maar behalve dat, verlaag je met waterinjectie ook je Nox uitstoot, en kan je dus besparen op je stoominjectie. Aangezien water goedkoper is dan stoom, kan je er nog wel wat voordeel uit halen.

Maar heeft iemand een idee waar of hoe ik de cp-waardes kan bepalen, of op welke manier ik de luchtvochtigheid in mijn berekeningen kan betrekken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Luchtvochtigheid

Vooropgesteld: ik ben een volslagen leek als het om dit soort machines gaat.
Misschien wel iets, maar je hebt ook wel veel meer lucht om te verbranden,
Ho kom je aan meer lucht (lees: zuurstof) door waterinjectie?
hogere compressie, en dus kan je er meer aardgas bij doen
, jawel, maar per tijdseenheid niet meer zuurstof, dus hoe rijmt dat met meer aardgas?
-> meer vermogen.
Dat kan ik mij eventueel voorstellen, verdampend water expandeert natuurlijk enorm, het rendement van je machine zou verhoogd kunnen worden
Maar behalve dat, verlaag je met waterinjectie ook je Nox uitstoot, en kan je dus besparen op je stoominjectie. Aangezien water goedkoper is dan stoom, kan je er nog wel wat voordeel uit halen.
dat sommetje zie ik niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 25

Re: Luchtvochtigheid

Jan van de Velde schreef:Vooropgesteld: ik ben een volslagen leek als het om dit soort machines gaat.

Ho kom je aan meer lucht (lees: zuurstof) door waterinjectie?
Meer lucht is een beetje fout geredeneerd, maar omdat water een koelend effect heeft, krijg je een grotere dichtheid, dus meer moleculen om te verbranden, dus meer aardgas, dus meer vermogen.
dat sommetje zie ik niet.
Gasturbine installatie's moeten aan bepaalde Nox uitstoot emissie's voldoen. Dat gebeurt op dit moment door stoom te injecteren. Die stoom moet uiteraard wel eerst gemaakt worden, als je die arbeid kan besparen door gewoon water in te spuiten, verhoog je het rendement van je warmtekrachtcentrale.

Reageer