2e wet van dalton

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 136

2e wet van dalton

We zijn bij chemie/scheikunde bezig over chemische reacties.

We hebben ergens de 2e wet van Dalton gezien die bij ons luidt :

Wanner 2 enkelvoudige zuiver stoffen (EZS) met eenzelfde hoeveelheid van een 3e EZS reageren, dan is hun onderlinge gewichtsverhouding een willekeurig constant getal (M). Als deze 2 stoffen onderling reageren, gebeurt dat volgens een gewichtsverhouding (Z), waarbij Z een veelvoud is van M.

Ik snap deze wet maar bij de volgende oefening bleek het toch weer niet waar te zijn.

We passen de wet toe op een voorbeeld met Waterstof (H), stikstof (N) en zuurstof (O)

Reactie tussen N en H

4.66g N + 1g H

Reactie tussen O en H

8g O + 1g H

Reactie tussen O en N

16g O + 14g N

M= 4.66/8 = 0.523

Z = 14/16 = 0.875

3M=2Z

Nu heb ik de volgende vragen.

Waarom heb je 4.66g N nodig voor 1g H ? Beter gezegd, hoe bepaal je die 4.66 gram ?

Waarom heb je 8g O nodig voor 1g H ? Beter gezegd, hoe bepaal je die 8 gram ?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: 2e wet van dalton

ACMilan schreef:Waarom heb je 4.66g N nodig voor 1g H ? Beter gezegd, hoe bepaal je die 4.66 gram ?

Waarom heb je 8g O nodig voor 1g H ? Beter gezegd, hoe bepaal je die 8 gram ?
4.66g N + 1g H --> N1H3

8g O + 1g H --> H2O1

16g O + 14g N --> N1O1(??)

zoals je het hier schrijft dus wel. Maar dan is het ook niet vreemd als je vindt: 3M=2Z
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 136

Re: 2e wet van dalton

Jan van de Velde schreef:4.66g N + 1g H --> N1H3

8g O + 1g H --> H2O1

16g O + 14g N --> N1O1(??)

zoals je het hier schrijft dus wel. Maar dan is het ook niet vreemd als je vindt: 3M=2Z
Ja nu begrijp ik het, daar had ik even helemaal niet meer aan gedacht.

De NO klopt trouwens, stikstof kan meerder oxidatiegetallen aannemen waardoor NO mogelijk is.

Bedankt, sorry voor de last, alles is nu duidelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: 2e wet van dalton

De NO klopt trouwens, stikstof kan meerdere oxidatiegetallen aannemen waardoor NO mogelijk is.
Jawel, maar in dit soort vergelijkingen is het dan wel handig 8-) als je in alle reacties gelijke oxidatiegetallen gebruikt....

N203
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer