Wie bewees de Stelling van Pythagoras het eerst?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 226

Wie bewees de Stelling van Pythagoras het eerst?

Pythagoras was niet de eerste, die de stelling kende die naar hem genoemd is.

Bronnen melden dat andere Grieken, Indiërs, Chinezen en Babiloniërs de stelling al eerder kenden. Maar die laten in het midden of ze daar ook het bewijs van kenden.

Is het bekend wie de stelling het eerst bewees?

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Wie bewees de Stelling van Pythagoras het eerst?

Ik neem aan phytagoras, want de stelling is naar hem vernoemd. Dus ik denk dat hij hem als eerste bewees en naar buiten bracht.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Re: Wie bewees de Stelling van Pythagoras het eerst?

Ik neem aan phytagoras, want de stelling is naar hem vernoemd. Dus ik denk dat hij hem als eerste bewees en naar buiten bracht.
En wat dacht je dan van de stelling van Fermat en de hypothese van Riemann? Het bewijs wordt zelden met de stelling meegeleverd.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Wie bewees de Stelling van Pythagoras het eerst?

Maar dan waarschijnlijk ook niet voor het uitkomen van de stelling geleverd.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Re: Wie bewees de Stelling van Pythagoras het eerst?

Maar dan waarschijnlijk ook niet voor het uitkomen van de stelling geleverd.
Oh, zo bedoel je. Daar de stelling al eerder bekend was, maar toch naar hem is vernoemd, is het logisch dat hij hem heeft bewezen? Wel, daar zit wat in maar het is geen sluitend bewijs.

Op internet vond ik het volgende:
Of de beroemde Stelling van Pythagoras ooit door Pythagoras zelf of door een van zijn volgelingen is bewezen, is niet bekend. Wel is duidelijk dat deze stelling al zo'n 1700 jaar eerder bij de Babyloniërs bekend was, en dus zeker niet door de Pythaogoreërs verzonnen is.
Bron: http://www.pythagoras.nu/mmmcms/public/art...agina133_2.html

Edit: Mm, op diezelfde site staat ook iets anders:
In het eerste van de dertien boeken van de Elementen van de grote Griekse didacticus en wiskundige Eukleides (circa 300 voor Christus), doorgaans aangeduid met de gelatiniseerde naam Euclides, vindt men het oudst bekende bewijs
Bron: http://www.pythagoras.nu/mmmcms/public/art...pagina67_4.html


Reageer