Vakwerk berekening

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 3

Vakwerk berekening

Voor mijn afstuderen ben ik bezig met een lichtgewicht constructie in de zware machinebouw. Mijn probleem begint bij het willen opstellen van een vakwerk voor een ligger zoals in het figuur is weergegeven. De momenten-, krachten- en doorbuigingberekeningen etc. zijn geen probleem.

Het vakwerk is opgebouwd uit staal (nog geen staalsoort gekozen en niet belangrijk op dit moment) en moet de krachten kunnen weerstaan die in het figuur zijn weergegeven. Mijn vraag is: waar moet ik beginnen met het opstellen van een zo efficiënt mogelijk vakwerk?

Voor zover ik nu weet moet ik beginnen met berekenen aan de rechterkant van de voorgestelde balk omdat hier het minst aantal krachten optreden. Iemand ervaring of tips op dit gebied? 8-)
vakwerk.jpg
vakwerk.jpg (19.9 KiB) 4113 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Vakwerk berekening

Probeer eens een ruimteligger met een drieh.doorsnede.

1 trekstaaf boven en twee drukstaven onder en gekoppeld volgens jouw schema.

Die ruimtevorm is aantrekkelijk om uitbuigproblemen op te vangen,met een staaf onder en boven krijg je bij het ontbreken van zijsteunen (kipsteunen) uitbuigproblemen!

Probeer in dit systeem met de aangegeven belasting en draagpunten (plek nog te kiezen van het linker draagpunt) het kleinste moment te vinden.

Kun je empirisch doen,maar ook via integraalberekening.

Succes!

Nb.Iets over ruimtevakwerken;afh.belasting 1 resp. 2 staven onder!

Berichten: 3

Re: Vakwerk berekening

Ja daar heb ik naar gekeken. Het geval is alleen dat de vakwerk constructie van binnen genoeg ruimte moet bieden voor deelfuncties. De binnenruimte moet dus in feite 'hol' zijn. Het gaat mij dus echt om de optimalisatie van de constructie.

Berichten: 4.502

Re: Vakwerk berekening

Bedoel je dat een totale draagconstructie hol moet zijn,dus volledig ommanteld met metaal?

Als je dat wilt (welk doel?) kun je een vakwerk in de vorm van ruimteligger maken en kokervormig omkleden met hetzij een meedragende metalen omkleding ofwel een sieromkleding.

Bedoel je met deelfunctie,dat er installatiesystemen als electriciteit,airco,waterleidingen,etc.in worden opgenomen?

Ksnapput niet allemaal waar je op uit bent;ben je aan het uitvinden of zoek je iets reeel uitvoerbaars en ook nog te betalen? :D

Berichten: 582

Re: Vakwerk berekening

Mech. schreef:Voor mijn afstuderen ben ik bezig met een lichtgewicht constructie in de zware machinebouw. Mijn probleem begint bij het willen opstellen van een vakwerk voor een ligger zoals in het figuur is weergegeven. De momenten-, krachten- en doorbuigingberekeningen etc. zijn geen probleem.

Het vakwerk is opgebouwd uit staal (nog geen staalsoort gekozen en niet belangrijk op dit moment) en moet de krachten kunnen weerstaan die in het figuur zijn weergegeven. Mijn vraag is: waar moet ik beginnen met het opstellen van een zo efficiënt mogelijk vakwerk?

Voor zover ik nu weet moet ik beginnen met berekenen aan de rechterkant van de voorgestelde balk omdat hier het minst aantal krachten optreden. Iemand ervaring of tips op dit gebied? :D

[attachment=1828:vakwerk.jpg]
Een vakwerk is het meest gunstig als de verhouding hoogte - lengte in de buurt zit van 1:7 . Kies je een hoger spant dan stop je meer gewicht in de diagonalen. Neem je een laag spant dan heb je zwaardere randen en diagonalen nodig.

De exacte optimale verhouding ken ik niet.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 3

Re: Vakwerk berekening

Ok bedankt voor de reacties. Vooral het 1:7 verhaal kan handig zijn als het klopt, dat moet ik dus even uitzoeken. Ik ben ondertussen al een stuk op weg met de constructie en de berekeningen. Het moet inderdaad voor de sier ommanteld worden met metaal, dun of dik, afhankelijk of het dragend gaat worden. Dat is dus nog een vraagteken. Het is niet veel voorkomende constructie, het moet zeker reeel en betaalbaar zijn, het geheel is telescopisch maar meer kan ik niet zeggen helaas. Beide, bedankt voor de tips!

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Vakwerk berekening

wombat schreef:Een vakwerk is het meest gunstig als de verhouding hoogte - lengte in de buurt zit van 1:7 . Kies je een hoger spant dan stop je meer gewicht in de diagonalen. Neem je een laag spant dan heb je zwaardere randen en diagonalen nodig.

De exacte optimale verhouding ken ik niet.
Hallo,

ik ben op school met een onondersteunt bordes van 12 meter lang bezig.

aan beide zijden zit een vakwerk constructie. als je de verhouding 1:7 aanhoud kan je dat dan door twee delen?

Alvast bedankt,

Erik
Morgen is het ook vandaag...

Berichten: 4.502

Re: Vakwerk berekening

Een gebruikelijke hoogte van een 2D vakwerkspant is ca. Lengte/15 en geen Lengte/7 en dan bedoel ik met lengte de overspanning.

Op mijn site ,vermeld onder Sticky handige links ( http://oktagonfreeware.spaces.live.com )

heb ik wat spant-indelingen aangegeven met bijbehorende berekenings-mogelijkheden.

Voorbeelden:
Bijlagen
nliggerschema.jpg
nliggerschema.jpg (239.97 KiB) 3914 keer bekeken
FORTRAW.jpg
FORTRAW.jpg (1.89 MiB) 3960 keer bekeken
Wligger.jpg
Wligger.jpg (65.17 KiB) 3821 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Vakwerk berekening

Een gebruikelijke hoogte van een 2D vakwerkspant is ca. Lengte/15 en geen Lengte/7 en dan bedoel ik met lengte de overspanning.


oke dus de hoogte van mijn vakwerkconstructie moet dus 80cm zijn?

maar hoe kan ik nu de krachten in de staven berekenen? stel dat ik 45 graden neem.
Morgen is het ook vandaag...

Berichten: 4.502

Re: Vakwerk berekening

Je krijgt de keus bij het opgeven van de hoogte,hoek,etc;effe proberuh!

Bij 45 graden kun je de Nligger nemen,ook wel de Wligger;mijn voorbeelden zijn beide liggers met een willekeurige aanname van de belasting en veiligheid van 1.2;dat bepaal je allemaal zelf.

De asmaten worden in de berekening gebruikt en je ziet dan een spanthoogte van totaal 92 cm (bij de N ligger);het rekensysteem is via Cremona bepaald.
Bijlagen
WLIGGER.DOC
(4.87 KiB) 281 keer gedownload
NLIGGER.DOC
(5.19 KiB) 392 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Vakwerk berekening

Hallo,

bedankt voor je reactie,

Het word een bordes tussen de twee bruine kolomen op de foto het is de bedoeling dat aan beide zijden een W-vakwerkligger als reling komt. het bordes word niet ondersteund.

De vakwerk constructie 'gaat 7 keer op en neer' zo dus; ^^^^^^^

De onderste en de bovenste ligger worden aan de bruine kolommen gelast met een verticale tussenafstand van 828mm.

we moeten uitgaan van 1000 kG gelijkmatige belasting.

De grootste trekkracht in de liggers zal waarschijnlijk in het midden van de onderkant van de constructie komen.

De grootste drukkracht zal in het midden aan de bovenste ligger komen. maar ik zou echt niet weten hoe je die uitrekend, vooral omdat de liggers zijn vastgelast aan de constructie, daardoor krijg je natuurlijk nog meer trekkracht.

kan iemand mij helpen?

Afbeelding
Morgen is het ook vandaag...

Berichten: 4.502

Re: Vakwerk berekening

De vakwerk constructie 'gaat 7 keer op en neer' zo dus; ^^^^^^^ !

Wat is de frequentie van die 7 keer op en neer,is dat per sec,per minuut als trilling of is het op en neer gaan als een lift,die 7 x/tijdseenheid van bovven naar beneden beweegt,maar vanwege het laswerk is er ergens een sttische constructie onderhevig een aan trilling.Heb ik dat juist?

Waardoor ontstaat die trilling of is het een geintje van een docent om jou te laten kluiven eraan,een moment eruithalen veroorzaakt door gewicht en frequentie!

Ik zie in mijn studieboek,dat NEN 6702 art 10.5.2( zal nu wel in in Eurocode verwerkt zijn) er getallen worden genoemd van veel belopen vloeren met een norm van > 5 Hz,maar dat is een materie,waarin ik niet thuis ben,dus poog van iemand anders info te krijgen.

Ik zal de bladz. copieren:
Bijlagen
trillingvloer.jpg
trillingvloer.jpg (330.05 KiB) 3708 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vakwerk berekening

Oktagon ](*,) Ik denk dat hij bedoelt dat er 14 schuine staven in het vakwerk zitten en dat er dan zal uitzien zoals:

_________

^^^^^^^

Het heeft dus niets met trillingen te maken ;)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Vakwerk berekening

Ik zocht het idd te diep,hetgeen ik verklaarde ,hield verband met bijkomende horizontale doorbuigingen door aanwezig publiek,waarover in de door mij vermelde NEN werd beschreven.

De topiccer,die wrs. nog weinig statica ondergrond heeft en helemaal niet van vakwerkliggers,doelde op een vakverdeling van 1200 cm/7= 171,42 cm,waarin dus een opgaande en neergaande stang zit onder 45 graden;dat houdt dan in de de verticale ashoogte 171,42/2= 85,71 cm.

Dus er zijn 2 paral.tralieliggers -W-type- ,hoh ca. 100-120 cm volgens foto met een lengteas van 1200 cm en hoogte as van 85,71 cm.

Mijn programmas zijn ingesteld op een even aantal vakken,dus hij zal -indien gevraagd- dat moeten uitrekenen via het systeem Cremona of knooppuntmethode.

Bijgaand via progr.FORTRAW een berekening van 8 gelijke vakken met 45 graden stanghoeken;je kunt dan een globale vergelijking met je eigen berekening zien.

Ik ging uit van de vermelde belasting -zo exact mogelijk omgerekend -op 1 spant.
Bijlagen
FORTRAW.DOC
(4.86 KiB) 281 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Vakwerk berekening

Wat is de frequentie van die 7 keer op en neer,is dat per sec,per minuut als trilling of is het op en neer gaan als een lift,die 7 x/tijdseenheid van bovven naar beneden beweegt,maar vanwege het laswerk is er ergens een sttische constructie onderhevig een aan trilling.Heb ik dat juist?


Sorry voor de onduidelijkheid ](*,)

ik bedoelde idd 14 staven tussen de liggers, dat heeft dus niets met trilling te maken.

nogmaals exuus voor de onduidelijkheid.
Morgen is het ook vandaag...

Reageer