Springen naar inhoud

Digit.fotograferen en verzenden via email

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 mei 2008 - 13:53

Ik heb een Sony Cyber/shot camera DSC/W35 met 7.2 Megapixels.

Kan daar mee opnemen het door de handelaar ingestelde 3.2 beeldformaat met dan ca.380 shots/opnames.

Na invoeren in je computer resulteert dat in opnames van ca.3.0 Megabite per stuk en dat geeft veel problemen bij verzenden per email,een of twee gaat nog wel,maar meer geeft vaak een weigering.

Via Picasa kon ik in een Website komen met een gratis opslagvermogen van 1 Gb )verder vermogen kopen!

Hier kun je de opnames verkleinen tot ca.12% van de originele en bij versturen geef je de ontvangen URL op en de ontvanger kan de opnames bekijken ) en downloaden).)haakjes kuren toetsenbord Logitec[

Nu ontdekte ik een mogelijkheid bij mijn camera om een ander beeldformaat in te stellen voor email en wel VGA met ca. 6000 /zesduizend beeldjes ,wrs dus thumbpins of zoiets.

Nu is mijn vraag,wanneer ik dat doe,krijgt de ontvanger dan geen mindere kwaliteit en sla je zelf ook geen mindere kwaliteit op .

Welke geleerde heeft ervaring daarmee.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Adpruys

Adpruys

• >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 mei 2008 - 15:34

De meest mensen hebben diverse programmas waarmee fotos verkleind en anderszins bewerkt kunnen worden. Zelf gebruik ik het liefst HP imagezone. Eenvoudig, je hebt links een crop, rode ogen en resize knop. Meer gebruik ik meestal niet.
Alle windows comp hebben paint. Daarin onder menu afbeelding -uitrekken en hellen bijv 50% intoetsen onder horizontaal en verticaal en je foto is tot 10% gereduceerd in grootte.

Filmpjes kun je met moviemaker (onder buroaccessoires) tot elk gewenst formaat verkleinen.
and theres nothing left worth knowing
And its time you should be going

While you see a chance take it

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 mei 2008 - 15:54

Er is in Paint zelfs nog een simpeler methode. Je opent de foto in Paint, dan doe je Opslaan als... (wel onder een nieuwe naam, anders overschrijft hij het origineel) en dan blijkt de bestandsgrootte ineens nog maar een kwart van het origineel te zijn. Terwijl het formaat op het scherm onveranderd is, en er ook geen zichtbaar kwaliteitsverlies is.

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2008 - 16:10

Wat ik een handige methode vind om zeer grote files via internet te versturen is: http://www.transferbigfiles.com
geen verlies in kwaliteit, het duurt alleen afhankelijk van de snelheid van je computer wel even.

Je upload files, en dan krijgt de ontvanger een e-mail met een link, en eventueel een password, en daarmee kun je de files weer van het internet afhalen, binnen iets van 5 dagen.

@ klazon: met paint verlies je wel degelijk kwaliteit!! waarschijnlijk bij bestanden die al van enorme kwaliteit zijn zie je dat niet zo even op je beeldscherm, maar er gaan wel degelijk een heleboel pixels verloren.

Veranderd door WendyTje, 06 mei 2008 - 16:11

To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2008 - 11:33

Het heeft geen zin om foto's van 3 MB per stuk te maken; da's alleen handig als je die foto's om wil zetten naar posters. Je kunt de resolutie van de foto's in je fototoestel verlagen naar bijv 1280*1024 (waarschijnlijk gebruik je standaard de maximale resolutie (2000*3000 of daar in de buurt). 1280 * 1024 is echter meestal meer dan voldoende. Natuurlijk heb je dan wat kwaliteitverlies, maar of dat merkbaar is... Als je de instellingen van je fototoestel aanpast, scheelt dat ook weer extra werk, omdat je dan niet meer apart je foto's hoeft te verkleinen.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 mei 2008 - 17:51

Bedankt voor de hulp;ik test nu de VGA-instelling als beeldformaat voor email;resultaat hoor je wel!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44833 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 mei 2008 - 18:16

De vraag is helemaal: wát moet de ontvanger nog kunnen met die foto? Moet die nog zonder korreligheid op posterformaat kunnen worden afgedrukt, dan zul je de mega-MB versie moeten verzenden. Als briefkaartformaat voldoende is, dan kun je hem waarschijnmlijk zonder nadelige gevolgen tot 10% verkleinen.

Da's allemaal eenvoudig uitgetest: maak van één foto een hele serie verkleiningen, in diverse formats (PNG, JPG, wie weet wat nog) en speel daar eens mee: afdrukken, terug vergroten etc. Dan weet je waar je het over hebt.

Feit is dat de halve wereld uit luiheid of uit onwetendheid het internet volgooit met afbeeldingen die véél te omvangrijk zijn voor het doel waartoe ze moeten dienen. Zoiets als een vrachtwagen gebruiken om bij de groenteboer om de hoek een kropje sla en twee tomaten te gaan halen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 mei 2008 - 18:38

@ klazon: met paint verlies je wel degelijk kwaliteit!! waarschijnlijk bij bestanden die al van enorme kwaliteit zijn zie je dat niet zo even op je beeldscherm, maar er gaan wel degelijk een heleboel pixels verloren.

Die ervaring heb ik niet. Ik heb meerdere malen foto's qua bestandsgrootte verkleind door ze domweg opnieuw op te slaan. Daarna via de functie Beeld inzoomen de pixels vergroot en de beide beelden vergeleken. Daarbij kon ik geen verschillen vinden, hoewel ik er van uitging dat die er wel zouden zijn.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 mei 2008 - 19:35

Die ervaring heb ik niet. Ik heb meerdere malen foto's qua bestandsgrootte verkleind door ze domweg opnieuw op te slaan. Daarna via de functie Beeld inzoomen de pixels vergroot en de beide beelden vergeleken. Daarbij kon ik geen verschillen vinden, hoewel ik er van uitging dat die er wel zouden zijn.

Er is een verschil tussen zichtbaar kwaliteitsverlies en kwaliteitsverlies.
Quitters never win and winners never quit.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 08 mei 2008 - 11:02

Graag uitleg Dirk,een foto is iets zichtbaars,doel jij op houdbaarheid en andere dingen die niet zichbaar zijn?

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 mei 2008 - 15:40

Misschien heb je er wat aan: http://www.nu.nl/new...e_ze_mailt.html
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 08 mei 2008 - 15:51

Wat verkleinen betreft,op testte op mijn camera VGA beeldafm (gaat dan met 6090 opnames!) hetgeen betekent een verkleing van 6% van de normale afbeelding (posterformaat!)
Het getoonde beeld op je scherm wordt 15 x 20 cm en is redelijk en soms matig van zichtbaar kwaliteit ( als ik Dirkw een plezier doe!).

Verkleinde ik via paint dan gaat dat tot allerlei afmetingen via de toets uitrekken en evt.hellen;je kunt alleen uitrekken gebruiken,en dan kun je een variant op de basis 100% intoetsen (Dit is dan wel inkrimpen en geen uitrekken,ergens fout in de uitleg bij Paint).

Het lukte me niet om die foto te vergroten,tenzij dat via dazelfde verhaal moet gebeuren,ik zal dat nog eens proberen.
Mogelijk kan de ontvanger via Paint de zaak weer oprekken!

Nb.Dat lukte wel,maar gaf een veel slechter kwaliteit.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 09 mei 2008 - 13:13

En dit is een tot 10% verkleinde opname (Via Paint),die ik maakte in de kop van het Saargebied,vlak voor het uitbarsten van een korte hevige storm met veel hagel,een week geleden.

Liefhebbers kunnen pogen om die te vergroten!

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 mei 2008 - 14:17

Oktagon,

je kunt met Paint wel degelijk vergroten. Bij Uitrekken vul je dan een percentage boven 100 in.

Wat het al dan niet optreden van kwaliteitsverlies betreft, het zou kunnen dat mijn beeldschermsturing een lagere kwaliteit weergeeft dan in het bestand aanwezig is. Dus bij het verkleinen van het bestand door herhaald opslaan trredt in het bestand wel kwaliteitsverlies op, maar op het beeldscherm is dat niet zichtbaar. Is dat een plausibele verklaring?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44833 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 mei 2008 - 15:04

Lijkt me alleszins een plausibele verklaring. Zolang de afbeeldingsresolutie groter blijft dan de schermresolutie zul je weinig zien "verslechteren"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures