Springen naar inhoud

Over 7 weken tentamen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

meijuh

    meijuh


  • >100 berichten
  • 202 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2008 - 14:30

Hoi,
Ik heb een vraag, ik heb eigenlijk nog nooit veel moeite moeten doen om grote stukken tekst te leren. Maar ik heb dus over 7 weken tentamen van het vak Management en Organisatie op de UT (voor iemand die hier ervaring mee heeft). En volgens mij doe ik dit niet "eventjes". Het betreft het boek "new era of management" (second edition) van Daft.

Mijn vraag ik dus hoe kan ik het beste 400 pagina's in deze 7 weken in mijn kop stampen?

Ik ben nu bezig met samenvatten maar dit vind ik zo vermoeiend en kan moeilijk 3 uur lang mijn concentratie erbij houden.
De leraar maakt zelf sheets in powerpoint (die over het boek gaan) die ik ook kan gebruiken, maar ik vind dat hier niet veel nuttige informatie op staat. Ook is het boek zelf langdradig.

Iemand tips? (moet haast wel), zelf dacht ik nog aan markeren, maar het lijkt me dat het boek hier zeer onoverzichtelijk van wordt en tevens niet meer mogelijk is om het te verkopen. (Als tip mogen jullie ook natuurlijk geven: gewoon doorzetten met samenvatten).

alvast dank ik u :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Klintersaas

    Klintersaas


  • >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 mei 2008 - 16:01

Samenvatten is inderdaad handig, maar ook arbeidsintensief. Als je dat niet ziet zitten kun je schematiseren: gebruik symbolen, pijlen, lijnen, lijstjes om van die 400 pagina's overzichtelijke schema's te maken. Werk met kernbegrippen, niet met volzinnen (tenzij het echt niet anders kan) en schrap alle lidwoorden, voorzetsels en zo goed als alle werkwoorden. Je zal verstelt staan hoeveel plaats overbodige woorden zoals lidwoorden in die 400 pagina's innemen.
Aan bovenvermelde kernbegrippen hang je vervolgens heel het verhaal op.

Het hangt natuurlijk allemaal van het vak af en de grondigheid waarmee je het moet kennen, maar van die 400 pagina's zouden in schemavorm niet meer dan 5.000 woorden (en liefst niet minder dan 750, al is dat natuurlijk steeds mogelijk) mogen overblijven. Dat lijkt misschien veel, maar bedenk eens hoeveel woorden die 400 pagina's oorspronkelijk telden.

PS: Nog een handige studietip: maak een inhoudstafel van je boek (of kopieer de inhoudstafel die reeds in het boek staat) en zet onder elke titel de kernbegrippen (eventueel met definities). Erg handig als overzichtsmiddel en ook bruikbaar bij het koppelen van begrippen.

PPS: Een manier om je hoop te geven: blader het boek eens door en kijk eens hoeveel van die 400 pagina's in beslag genomen worden door witruimte, afbeeldingen, grafieken, tabellen, voorbeelden, bronvermelding, inleiding, dankwoord,... Met een beetje geluk ben je zo al tussen de 20 en de 50 pagina's kwijt.

Disclaimer: Ik moet bekennen dat ik zelf een verschrikkelijk slechte student ben. Dat betekent niet dat ik slechte resultaten haal (integendeel zelfs), maar dat ik een ongelooflijke uitsteller ben en dat ik voor bepaalde vakken weinig tot niet studeer.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!


#3

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 mei 2008 - 22:46

Gewoon stug doorgaan met samenvatten, afhankelijk van je uithoudingsvermogen liever niet langer dan steeds maximaal een uurtje, (of iets langer indien je daarmee iets afrondt) en dan weer enige pauze. (liefst iets beweeglijks, rondje met de hond of zo).

Geen enkel boek kan 400 pagina's zinvolle geconcentreerde info bevatten. Wat dat betreft sluit ik me helemaal bij Klintersaas aan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#4

Spitfire28

    Spitfire28


  • >250 berichten
  • 597 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 mei 2008 - 11:50

ook ik maakte tijdens mijn studies altijd (of praktisch altijd) samenvattingen van de leerstof

het is inderdaad arbeidsintensief, maar ik deed dit toch omdat:
- je de leerstof al eens hebt doorgenomen door de samenvatting te maken
- een samenvatting minder bladzijden heeft (dit is psychologisch, als ik een dikke bundel zou moeten instuderen zou ik al moedeloos worden van het aantal bladzijden)
- een samenvatting kan je in je eigen woorden en eigen structuur opstellen -> dit onthoudt beter

laatste jaren maakte ik soms een samenvatting dmv (kern-)vragen
-> het voordeel hierbij is dat je kleinere stukjes kan instuderen, namelijk de antwoorden op de vragen

ik ben een fervente karpervisser en ik heb vaak aan de waterkant gezeten met mijn laptop -> vissen en terwijl samenvattingen maken ! dit ging heel goed

ik gebruikte vaak mijn laptop om samenvattingen te maken, omdat ik sneller kan typen dan schrijven en:
- het is proper en overzichtelijk
- getypte woorden nemen minder plaats in op een bladzijde -> dus minder bladzijden om in te studeren :D

succes !

Veranderd door Fabrice Macours, 07 mei 2008 - 11:58

Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

#5

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 mei 2008 - 12:08

Persoonlijk typ ik dat soort dingen nooit. Ik merk dat ik getypte dingen veel minder goed onthoud dan dingen die ik met de hand opschrijf.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#6

meijuh

    meijuh


  • >100 berichten
  • 202 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2008 - 12:12

bedankt voor jullie reacties! ik ga gewoon door met samenvatten op mijn laptop, schrijven ben ik heel slecht in: onduidelijk handschrift en vingers die pijn gaan doen:p super!

#7

Klintersaas

    Klintersaas


  • >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 mei 2008 - 12:13

Persoonlijk typ ik dat soort dingen nooit. Ik merk dat ik getypte dingen veel minder goed onthoud dan dingen die ik met de hand opschrijf.

Dat is natuurlijk je persoonlijke manier van leren. Ik maak zelden samenvattingen (eerder schema's) omdat ze voor mij weinig nut hebben. Ik ben iemand die dingen onthoudt door ze meermaals te lezen.

Aansluitend hierbij moet je uiteraard zelf ontdekken of je beter leert via geschreven of getypte teksten.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!


#8

Jona444

    Jona444


  • >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2008 - 20:37

Disclaimer: Ik moet bekennen dat ik zelf een verschrikkelijk slechte student ben. Dat betekent niet dat ik slechte resultaten haal (integendeel zelfs), maar dat ik een ongelooflijke uitsteller ben en dat ik voor bepaalde vakken weinig tot niet studeer.


Bedoel je dan dat je geniaal bent? Ik moet namelijk meer doen voor minder.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

#9

Klintersaas

    Klintersaas


  • >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 mei 2008 - 07:36

Ik gebruik de woorden "geniaal" en "briljant" niet graag, omdat ze verkeerde associaties oproepen. Ik zie mezelf dus absoluut niet als geniaal. Laten we het erop houden dat ik, zonder al te veel moeite, resultaten haal die bovengemiddeld zijn.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!


#10

Phys

    Phys


  • >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 mei 2008 - 14:49

Bovengemiddeld intelligent is denk ik een juist omschrijving.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures