Springen naar inhoud

datum signeren

• Log in om te kunnen reageren

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 10 april 2005 - 18:21

Pas had ik een onenigheid met een webmaster van een site. Op een van hun pagina's hadden ze een volledige alinea van mijn eigen site letterlijk gekopieerd zonder bronvermelding. Toen mijn oog hierop viel heb ik de webmaster gemailed met de mededeling dat ik het prettig zou vinden als er of een link naar mijn site zou komen, of dat de alinea zou worden herschreven.
Zijn eerste reactie was: "we hebben dit domein pas gekocht, dus de vorige eigenaar heeft dat gedaan. Ik zal het binnenkort aanpassen."
Toen dat maanden later nog niet was gedaan en ik het weer aankaartte reageerde hij: "We hebben het nagevraagd, maar de vorige eigenaar zegt dat jij zijn stuk tekst hebt overgenomen".
Met andere woorden: oeverloos getouwtrek wat niemand ooit kan winnen (uiteindelijk hebben ze overigens toch maar de tekst verwijderd :shock:).

Hoe dan ook: dit voorval heeft mij daar wel over na doen denken. Nu ben ik op zoek naar een manier om vast te leggen dat (ik) een bepaalde tekst op een bepaalde datum heb geschreven, zodat ik achteraf aan kan tonen dat ik het eerder heb gepubliceerd.

Voor "analoge" zaken is daar een manier voor: als je de datum vast wil leggen van een tekst die je hebt geschreven kan je deze aangetekend aan jezelf sturen. Zo ontvang je namelijk je eigen tekst in een afgesloten enveloppe, met een bewijs van TPG dat het poststuk op een bepaalde datum is afgegeven. Op dit bewijs staat een datum. Deze is dus vastgelegd door een onafhankelijke derde, TPG in dit geval.

Met digitale zaken is dat ingewikkelder. Een tekst naar jezelf mailen heeft bijvoorbeeld geen zin. Zelfs al zet je afleverrapporten en leesbevestigingen aan, dan nog is het makkelijk om iets dergelijks achteraf te vervalsen. Je kan immers je systeemklok veranderen of simpelweg de data in de mailtjes aanpassen.

Een stapje verder kan je al gaan met PGP (Pretty Good Privacy, lees voor meer achtergrond het stuk op mijn site over PGP).
PGP kan een zogenaamde "signature" van een tekst of bestand genereren. Wanneer er achteraf ook maar 1 karakter van de betreffende tekst wordt gewijzigd klopt de signature niet meer.
Praktische invulling: technisch gezien is het mogelijk dat als ik aan Jan een mailtje stuur Piet dit mailtje onderschept, er iets in verandert, en het alsnog naar Jan doorstuurt, waarbij het voor Jan lijkt dat ik dat mailtje heb verzonden.
Wanneer ik nu een signature aan dit mailtje heb gegeven (er kan overigens worden gegarandeerd dat IK die signature heb gemaakt) kan Jan meteen zien dat de tekst die hij leest niet de tekst is zoals ik die oorspronkelijk heb geschreven.

Probleem is echter dat er geen datum in deze signature ligt opgeslagen. Tenminste, niet een door een externe onafhankelijke partij gegarandeerde datum. Er zit wel een tijdstip aan vast, maar die is afhankelijk van mijn systeemklok. En die kan ik natuurlijk terug zetten, waardoor ik kan doen alsof ik een tekst die ik nu schrijf al jaren geleden heb verzonnen.

Er is een site waar je dit kan laten doen (zie http://www.verisign....-ids/index.html ), maar dat kost (uiteraard) veel geld. Ik heb al tal van opties bedacht, maar geen van allen was waterdicht.

Wellicht dat iemand hier iets kan verzinnen waar ik verder mee kom...

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Pooh

Pooh

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2005 - 19:25

Mijn practische a-technische oplossing is alles gelijk open in forums zoals dit. Je hebt dan na verloop van tijd 11.456 hits / getuigen waar het idee vandaan komt.

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 10 april 2005 - 19:47

Hmm, ik vrees dat men hier om te beginnen niet zit te wachten op alle pagina's van mijn site. Bovendien zou het tegen de regels zijn... :shock:

Dus.... nog andere suggesties?

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 april 2005 - 06:43

Je kan de tekst printen en naar jezelf sturen per snailmail...

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 11 april 2005 - 08:14

Je kan de tekst printen en naar jezelf sturen per snailmail...

Inderdaad... Die optie had ik ook al bedacht maar niet vermeld. Nadeel is dat ik liefst in 1x mijn volledige database signeer (met daarin alle teksten van mijn site) in plaats van 40 pagina's te dumpen, printen en snailmailen....

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 april 2005 - 08:29

Ik denk niet echt dat dit 100% sluitend kan. Als jij een stuk digitale tekst hebt, en een ander (later) ook, kun jij er niks mee doen wat die ander niet ook kan doen.

In een extreem geval zou iemand zelfs een (nep)forum kunnen opzetten met een bericht met dezelfde inhoud en een aantal fake reacties gedateerd in het verleden. Usenet news messages kun je ook faken geloof ik, met kunstmatige headers e.d. (moet het wel om iets behoorlijk belangrijks / waardevol patent te doen zijn, wil je zo ver gaan :shock:)

Printen en aangetekend sturen per post zou evt. kunnen, al weet ik niet in hoeverre de authentiteit van TPG wereldwijd rechtsgeldig is, en het werkt maar één keer.
Is dat bovendien niet na te maken? De stempel bijvoorbeeld, of zelf iets anders aangetekends hebben van vroeger waarvan je de evelop hebt opengestoomd en weer dicht kunt plakken?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 april 2005 - 08:35

Printen en aangetekend sturen per post zou evt. kunnen, al weet ik niet in hoeverre de authentiteit van TPG wereldwijd rechtsgeldig is, en het werkt maar één keer.
Is dat bovendien niet na te maken? De stempel bijvoorbeeld, of zelf iets anders aangetekends hebben van vroeger waarvan je de evelop hebt opengestoomd en weer dicht kunt plakken?

Je kan het ook laten dagtekenen en bewaren door een notaris of een auteurstrechtenburo.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 april 2005 - 08:38

En als ik naar een notaris ga met een gesloten aangetekende envelop van een jaar geleden, en ik zeg "ik had deze tot nu toe thuis liggen, maar ik wil hem toch liever bij u onderbrengen". En na nog een jaar maak ik er aanspraak op dat ik de originele autheur van 2 jaar geleden ben, zou dat niet kunnen?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 april 2005 - 20:30

:shock: ?
Je complete database op CD zetten en aangetekend naar jezelf versturen ;)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 april 2005 - 21:49

:shock: ?
Je complete database op CD zetten en aangetekend naar jezelf versturen ;)

Zelfde probleem: wat nu als ik een aangetekende brief in het verleden een keer naar mezelf heb gestuurd, alles nu op een cd brand met alle bestanden twee jaar geleden gedateerd, de envelop voorzichtig met stoom openmaak, cd erin stop en weer dichtplak?

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 april 2005 - 07:08

Het is inderdaad niet waterdicht, maar kan je die cd niet ergens in bewaring geven? Bankkluis? Archiefbeheer? Als zij aan de hand van hun administratie kunnen laten zien dat het ding niet weg is geweest bij hun.. zit je redelijk veilig.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 april 2005 - 08:48

Ja maar is zoiets overal rechtsgeldig? Als iemand de auteursrechten van jouw artikel probeert te claimen / stelen en aan komt zetten met een soortgelijk contract van één of andere vage Taiwanese bank, met een stempel van een half jaar eerder dan die van jou, wat dan? :shock:

sen...

sen...

• >250 berichten
  • 367 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2005 - 17:23

Misschien is het een idee om eens bij een professioneel bedrijf je licht op te steken?
Gewoon om te zien hoe zij dat aanpakken.
Informatie aanvragen is iig nog gratis... :shock:
(klik)
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures