Derdegraadsvergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Derdegraadsvergelijkingen

We moeten een praktische opdracht maken voor school, een onderdeel snappen we niet hoe we dit moeten oplossen.

Het gaat om het onderzoeken hoe het aantal oplossingen van de vergelijking ax^3+bx^2+cx= 0 afhangt van de coëfficiëten a, b en c

Wie kan ons helpen?

Berichten: 8.614

Re: Derdegraadsvergelijkingen

Zie hier (onderdeel: "The nature of roots") voor een begin.

PS: Volgens mij is de algemene vorm van een derdegraadsvergelijking
\(ax^3 + bx^2 + cx + d = 0\)
.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Derdegraadsvergelijkingen

Breng een factor x buiten haakjes, de oplossing x = 0 voldoet altijd (zie je waarom?).

Binnen de haakjes staat dan een kwadratische vergelijking, waarvan je het aantal oplossing weet door de discriminant te bekijken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 5

Re: Derdegraadsvergelijkingen

We begrijpen wel hoe je een derdegraadsvergelijking moet oplossen, maar de vraag was hoe het aantal oplossingen (x=?) afhangt van de coëfficienten a, b en c. Als bijvoorbeeld 'a' 0 is dan hou je een tweedegraadsvergelijking over en deze heeft 0,1 of 2 oplossingen. Maar bij de andere is het iets moeilijker, we willen namelijk weten in welke gevallen het antwoord bijvoorbeeld 0, 1 of 2 is. Alvast bedankt voor de moeite.

Berichten: 160

Re: Derdegraadsvergelijkingen

3rde-graadsveelterm kan ook 3 oplossingen hebben...

Als b²<4ac => 0 oplossingen + 1 (x=0)

Als b=2
\(\sqrt{ac}\)
=> 1 (dubbele) oplossing + 1 (x=0)

Als b²>4ac => 2 oplossingen + 1 (x=0)
Heb je een passieve computer ?

Dan kan je WSF helpen met het vouwen van eiwitten en zo de ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden:



http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Derdegraadsvergelijkingen

We begrijpen wel hoe je een derdegraadsvergelijking moet oplossen, maar de vraag was hoe het aantal oplossingen (x=?) afhangt van de coëfficienten a, b en c. Als bijvoorbeeld 'a' 0 is dan hou je een tweedegraadsvergelijking over en deze heeft 0,1 of 2 oplossingen. Maar bij de andere is het iets moeilijker, we willen namelijk weten in welke gevallen het antwoord bijvoorbeeld 0, 1 of 2 is. Alvast bedankt voor de moeite.
Als je dit moet onderzoeken voor de derdegraadsvergelijking die je gaf, namelijk:

ax^3+bx^2+cx= 0,

dan moet je gewoon mijn advies volgen. Breng een factor x buiten haakjes enz.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer