Springen naar inhoud

Elektromagnetische golf

• Log in om te kunnen reageren

jan_alleman

jan_alleman

• >250 berichten
  • 394 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2008 - 13:38

Ik heb moeite om het begrip elektromagnetische golven te begrijpen. Wat zijn dat precies ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Snelle Herhaling

Snelle Herhaling

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2008 - 18:06

Het zijn golven waarvan de magnetische en elektrische componenten loodrecht op elkaar staan die loodrecht op de voortplantingsrichting staan.
Ze kunnen voorgesteld worden als een sinus functie.
Het hangt samen met de maxwell wetten.

jan_alleman

jan_alleman

• >250 berichten
  • 394 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2008 - 15:54

ge zegt dat de magnetische en het elektrische veld loodrecht staat op de voortplantingsrichting, etc
Maar wat wordt voorgeplant ? Dat begrijp ik niet.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24051 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 mei 2008 - 16:11

Maar wat wordt voorgeplant ?

De golf; de energie van de golf.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

jan_alleman

jan_alleman

• >250 berichten
  • 394 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2008 - 16:38

Ik begrijp het niet :s

Hoe zou je het uitleggen aan iemand die nog nooit iets heeft gehoord over em golven ?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24051 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 mei 2008 - 16:48

Heb je (eventueel in het middelbaar) elektrische en magnetische velden behandeld?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 13 mei 2008 - 16:56

Ziehier een applet
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

jan_alleman

jan_alleman

• >250 berichten
  • 394 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2008 - 17:16

Heb je (eventueel in het middelbaar) elektrische en magnetische velden behandeld?

Ja, op unief hebben we alles gezien ivm elektriciteit en magnetisme behalve em golven. Ik was die les ziek daarom.

Ziehier een applet

Die applet had ik al in mijn hoofd, ik snap wat ik zie, maar weet niet waarom ik dat zie als je weet wat ik bedoel.

da_doc

da_doc

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2008 - 18:21

Een golf is altijd een golf in een medium. Geluid bestaat uit drukgolven in het medium lucht, watergolven zijn golven in het water, etc. In de 19e eeuw werd het dan ook als evident beschouwd, dat EM golven ook golven in een medium moeten zijn: de ether. Als er een golf is, dan is er een substraat dat die golf draagt - ligt voor de hand, niet waar? Maxwell en zijn volgelingen, die gewoon golfvergelijkingen hanteerden waarin geen ether voorkwam, werden als nihilisten gezien. Pogingen om de ether te ontdekken (b.v. via een etherwind) hadden geen succes; Einstein gooide het ether idee dus eenvoudig overboord.

De Maxwell vergelijkingen zijn effectieve vergelijkingen. Het EM moet in feite quantummechanisch beschreven worden. Je krijgt dan onzekerheidsrelaties: als het aantal fotonen in een toestand scherp bepaald is, dan is de fase onbepaald, en vice versa.

Het is inderdaad mogelijk de Maxwell vergelijkingen te hanteren zonder een fysisch beeld van EM golven te hebben.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures