Springen naar inhoud

Gedeelte van kegel als 2d model

• Log in om te kunnen reageren

paulxl

paulxl

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2008 - 22:19

Hallo, ik ben helaas geen wetenschapper en heb geen wiskunde gestudeerd :D . Maar ik hou me graag bezig met programmeren in Applescript (lijkt beetje op java) op de Macintosch. Het automatiseren van Prepress-zaken vind ik leuk en belangrijk om te doen.
Ik hoop hierbij jullie hulp te kunnen krijgen over mijn volgende issue;

Ik werk zelf veel met Adobe Illustrator. Dat is een grafisch vector tekenprogramma.
Bij het ontwerpen van bijvoorbeeld een afdruk op een blikje (sinas bijv.) is de rechte zijkant geen probleem.
pi x d = omtrek. Dus een 2d uitslag hierbij is omtrek x hoogte.
Maar dan komt mijn probleem: de schuine rand bovenaan het blikje (3d gedeelte van kegel) wil ik ook gaag als een 2d uitslag construeren. Dat zal er dan ongeveer als een maantje uitzien. Met een applescript wil ik illustrator aansturen om zo'n maantje te maken.
Ik heb 3 variabelen: diameter groot, diameter klein, hoogte afstand tot elkaar. (bijv resp. 100cm, 80cm, 20cm)
Hoe pak ik dit eerst aan met de hand in Illustrator? Ik kan behoorlijk goed construeren in Illustrator en maak het liefst gebruik van een middelpunt.
Ik zou 2 cirkels kunnen maken en twee lijnen vanuit het middelpunt. Waar die twee lijnen de cirkels raken en daarmee de gebogen lijnstukken ertussen aangeven; dan is mijn probleem al grotendeels opgelost.
Alleen, hoe groot moeten die 2 cirkels dan zijn en onder welke hoeken moeten die snijdende lijndelen staan? Dat moet ik eerst handmatig leren opzetten voordat ik dit in een applescriptje zet.

Ik hoop dat dit voor de wetenschappers hier een kat in het bakkie is.
Het zal fijn zijn dat ik het hiermee kan oplossen; dan ben ik niet meer afhankelijk van anderen met autocad.
Alvast bedankt voor de moeite!! :D

Met vriendelijk groeten,

Paul

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

paulxl

paulxl

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2008 - 21:57

Dit draadje kan gesloten worden. Ik ben er al uit! :D Was uiteindelijk niet echt moeilijk met behulp van de stelling van pitachoras. I heb nu een formule gemaakt in exact zodat ik dit voor elk schuin object kan gebruiken.

groet,

Paul

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures