Scheikunde: practicum.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 10

Scheikunde: practicum.

Hallo,

Ik ben helemaal nieuw hier, dus ik probeer het allemaal zo duidelijk mogelijk op te schrijven.

Met scheikunde hebben we laatst een proef gedaan: De verbrandingswaarde van kaarsvet.

"Doe 50 ml water in het droge bekerglas en plaats het in de isolatie". Kaars eronder, en aansteken, vervolgens de tijd bijhouden en na stopjes van 3,4,5,6 minuten het gewicht van het kaarsje meten.

Met deze formule en gegevens moesten we aan de gang gaan: Q = m x c x dT

massa water = 50 gram.

c = (volgens de leraar) 4.2 J/g/graad Celsius

de dT = 7,13,16,17 en 15 graden.

tijd(min) massa(gram) Temperatuur(graden Celsius)

0 12.33 19

2 12.15 26

3 12.05 32

4 11.93 35

5 11.79 36

6 11.65 34 (het vlammetje van de kaars werd erg klein!, vandaar de daling van de temperatuur)

Opdracht 1: Bereken de gemiddelde verbrandingswarmte van stearinezuur uit je waarnemingen.

Nu heb ik dus steeds de verschillende dT in de formule gezet, waardoor ik uitkom op een gemiddelde Q van 2856. Is dit dan de gemiddelde verbrandingswarmte? En in welke eenheid moet ik het zetten?

Opdracht 2: Bereken het rendement van jouw verwarming. Oke, van die opdracht snap ik dus niks..Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen?

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Scheikunde: practicum.

Nu heb ik dus steeds de verschillende dT in de formule gezet, waardoor ik uitkom op een gemiddelde Q van 2856. Is dit dan de gemiddelde verbrandingswarmte? En in welke eenheid moet ik het zetten?
Vertel dan maar eens welke m, welke c en welke ΔT je in die formule plakte, en hoe je aan dat gemiddelde komt, want ik zie zo gauw geen kans om met jouw getallen aan een gemiddelde Q van 2856 te komen, en heb dus ook geen idee welke eenheid dat zou moeten hebben
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Scheikunde: practicum.

Vertel dan maar eens welke m, welke c en welke ΔT je in die formule plakte, en hoe je aan dat gemiddelde komt, want ik zie zo gauw geen kans om met jouw getallen aan een gemiddelde Q van 2856 te komen, en heb dus ook geen idee welke eenheid dat zou moeten hebben
de 50 ml water, gebruiken als m.

de 4.2 J/g/graad celsius als de c.

Dat als volgt- - -> Q=50*4.2*7 --> Q=1470

Q=50*4.2*13-->Q=2730

Q=50*4.2*16-->Q=3360 Tel bij elkaar op en deel vervolgens door 5. -->14280:5= 2856

Q=50*4.2*17-->Q=3570

Q=50*4.2*15-->Q=3150

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Scheikunde: practicum.

Ah,zo.

Dit pak je verkeerd aan. Je voert gedurende héél de tijd energie toe, gedurende héél de tijd loopt de temperatuur op.

De totale temperatuurstijging wordt dus veroorzaakt door de totaal tot dan toe toegevoerde energie. Je hebt dus niks met gemiddelden te maken.

Q=50*4.2*7 --> Q=1470

Q=50*4.2*13-->Q=2730

Q=50*4.2*16-->Q=3360

Q=50*4.2*17-->Q=3570

Q=50*4.2*15-->Q=3150

De Q (warmtestroom) is logischerwijs in de eenheid joule. Zet naast elke meting de massa tot dan toe totaal verbruikte stearine in g. Deel ze op elkaar, en je krijgt de verbrandingswarmte van stearine in J/g.

Dat zullen dus allemaal verschillende cijfers zijn, door meetonnauwkeurigheden en zo. Gooi de uitbijters (sterk afwijkende waarden) eruit, en van de overblijvende waarden kun je dan eens een gemiddelde nemen.

Opdracht 2: Bereken het rendement van jouw verwarming.

Dit kun je niet zonder nadere gegevens. Een rendement bereken je (heel intuïtief eigenlijk) als het deel wat je er nuttig (opwarming water) uithaalt t.o.v. het deel wat je erin stopte (en dat dan x100%).

Hierboven werd je nou net gevraagd om dat wat je erinstopte te berekenen aan de hand van wat je eruithaalde (Q). Met dat gegeven werkend zou je dus altijd op een rendement van 100% uitkomen, dat noemen we een cirkelredenering. Je zult dus op zoek moeten naar de officiële verbrandingswarmte van stearine. In Binas staat hij niet. Maar die zou wel eens in je cursusboek kunnen staan, en anders moet je met handig googlen ook al vlot aan een antwoord kunnen komen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Scheikunde: practicum.

Jan van de Velde schreef:Ah,zo.

Dit pak je verkeerd aan. Je voert gedurende héél de tijd energie toe, gedurende héél de tijd loopt de temperatuur op.

De totale temperatuurstijging wordt dus veroorzaakt door de totaal tot dan toe toegevoerde energie. Je hebt dus niks met gemiddelden te maken.

Q=50*4.2*7 --> Q=1470

Q=50*4.2*13-->Q=2730

Q=50*4.2*16-->Q=3360

Q=50*4.2*17-->Q=3570

Q=50*4.2*15-->Q=3150

De Q (warmtestroom) is logischerwijs in de eenheid joule. Zet naast elke meting de massa tot dan toe totaal verbruikte stearine in g. Deel ze op elkaar, en je krijgt de verbrandingswarmte van stearine in J/g.

Dat zullen dus allemaal verschillende cijfers zijn, door meetonnauwkeurigheden en zo. Gooi de uitbijters (sterk afwijkende waarden) eruit, en van de overblijvende waarden kun je dan eens een gemiddelde nemen.

Opdracht 2: Bereken het rendement van jouw verwarming.

Dit kun je niet zonder nadere gegevens. Een rendement bereken je (heel intuïtief eigenlijk) als het deel wat je er nuttig (opwarming water) uithaalt t.o.v. het deel wat je erin stopte (en dat dan x100%).

Hierboven werd je nou net gevraagd om dat wat je erinstopte te berekenen aan de hand van wat je eruithaalde (Q). Met dat gegeven werkend zou je dus altijd op een rendement van 100% uitkomen, dat noemen we een cirkelredenering. Je zult dus op zoek moeten naar de officiële verbrandingswarmte van stearine. In Binas staat hij niet. Maar die zou wel eens in je cursusboek kunnen staan, en anders moet je met handig googlen ook al vlot aan een antwoord kunnen komen.
Ik had er niet bij vermeld dat we na de 1e twee minuten, de vlam uitmaakten, het kaarsje wogen, en het opgewarmde water weggooien, en er vervolgens weer nieuw water indeden, met de begintemperatuur van 19 graden Celsius.

'Deel ze op elkaar, en je krijgt de verbrandingswarmte van stearine in J/g'. Het ligt aan mij, maar ik begrijp die zin niet echt..?! Iets op elkaar delen..Hmm

En waar moet je de 50 ml water invullen?, of hou je die gewoon over zonder verder te gebruiken..

Even ter verifiatie van opdracht 1: je zou dan krijgen, Q= massa -->0.08( verbruikte stearine in g, bij 2 min, 12.23-12.15=0.08 gram ) * 4.2 * 7(temperatuurverandering van min 0-2).

En we kregen ( volgens mij )ook van tevoren vermeld dat de verbrandingswarmte van stearine 39.9 kJ/gram was.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Scheikunde: practicum.

Ik had er niet bij vermeld dat we na de 1e twee minuten, de vlam uitmaakten, het kaarsje wogen, en het opgewarmde water weggooien, en er vervolgens weer nieuw water indeden, met de begintemperatuur van 19 graden Celsius.
Even zien of ik je nou goed begrijp hoor: je hebt 5 onafhankelijke metingen uitgevoerd (ik dacht in eerste instantie dat je gewoon doorging). Bij elke meting heb je dus het kaarsje een minuut langer laten laten branden?
En waar moet je de 50 ml water invullen?, of hou je die gewoon over zonder verder te gebruiken..
, nee, die 50 g water is wel degelijk hetgeen dat opwarmt, met een soortelijke warmte van 4,2 J/g·K, en is dus je enige methode om de hoeveelheid opgenomen energie te bepalen

Je oorspronkelijke berekeningen van Q kloppen dus gewoon. Bij elke afzonderlijke Q hoort een verbrande massa stearine
'Deel ze op elkaar, en je krijgt de verbrandingswarmte van stearine in J/g'. Het ligt aan mij, maar ik begrijp die zin niet echt..?! Iets op elkaar delen..Hmm
Als je energie Q in joule deelt door massa m in gram krijg je vanzelf de verbrandingswarmte in joule per gram. Uitbijters eruit en gemiddelde bepalen.
En we kregen ( volgens mij )ook van tevoren vermeld dat de verbrandingswarmte van stearine 39.9 kJ/gram was.
En met behulp van dat gegeven, vergeleken met jouw uitkomst, kun je dus zien hoeveel % warmte je opstelling kennelijk kwijtraakte (verlies, kwam niet ten goede aan de opwarming van water), m.a.w. , darmee kun je dan je rendement bepalen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Scheikunde: practicum.

Ja, na elke meting het kaarsje opnieuw aansteken en gewoon een minuut langer laten branden.

Dus als ik het nu wel goed begrijp, neem ik dus de Q waarde, en die deel ik door het aantal gram verbruikte stearine!

Dan wordt het bij min 0-2 - -> Q=50*4.2*7 - -> Q=1470

die 1470 deel je vervolgens door het aantal gram stearine wat verbruikt is, in dat geval 0.08 gram.

1470:0.08 = 18375 J/gram - -> 18.375 kJ/gram

Dit doe ik dus ook bij alle andere waarden, en neem daar het gemiddelde van.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Scheikunde: practicum.

Precies, maar dat gemiddelde nemen doe je dus niet zomaar, je kijkt eerst héél kritisch naar de gevonden waarden, en beoordeelt de waarden die sterk afwijken van de rest op mogelijke (systeem)fouten bij de uitvoering.

Bij een van die metingen heb je het bijvoorbeeld al over een klein vlammetje. Dat zou zo zijn gevolgen kunnen hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Scheikunde: practicum.

Jan van de Velde schreef:Precies, maar dat gemiddelde nemen doe je dus niet zomaar, je kijkt eerst héél kritisch naar de gevonden waarden, en beoordeelt de waarden die sterk afwijken van de rest op mogelijke (systeem)fouten bij de uitvoering.

Bij een van die metingen heb je het bijvoorbeeld al over een klein vlammetje. Dat zou zo zijn gevolgen kunnen hebben.
Oke, ja dat klopt, met dat vlammetje. Moeten we gewoon bij het verslag vermelden, dan weten ze hoe je aan die resultaten komt.

En zo kan ik dus uiteindelijk, door dat gemiddelde te vergelijken met de verbrandingswarmte van het kaarsvet, wat mijn rendement is. Ik begrijp het!

Erg bedankt!

Berichten: 10

Re: Scheikunde: practicum.

Ik stuiter nu weer op een ( vast heel erg logisch, simpel ) probleem. Heb ik alles uitgerekend, komt ik op een gemiddelde verbrandingswarmte van 11.621 kJ/gram. Nu moet ik dit omzetten in J/mol. Dat van kJ naar J lukt me dan nog wel..maar die gram naar mol..?

Berichten: 160

Re: Scheikunde: practicum.

van massa naar mol= massa/molecuulmassa

molecuulmassa = som van de atoommassa's van het stof (g/1mol)
Heb je een passieve computer ?

Dan kan je WSF helpen met het vouwen van eiwitten en zo de ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden:



http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 10

Re: Scheikunde: practicum.

point schreef:van massa naar mol= massa/molecuulmassa

molecuulmassa = som van de atoommassa's van het stof (g/1mol)
Dus dan zou het zijn: 11621 J/gram = 11621 J/ (1/284.47) = 11621 J/0.0035 mol = 33202857 J/mol

Ik wist wel wat die formules waren, maar ik kom dus nu weer op zo'n raar hoog getal uit. Klopt dit nu wel dan?

Berichten: 160

Re: Scheikunde: practicum.

Joris1992 schreef:Dus dan zou het zijn: 11621 J/gram = 11621 J/ (1/284.47) = 11621 J/0.0035 mol = 33202857 J/mol

Ik wist wel wat die formules waren, maar ik kom dus nu weer op zo'n raar hoog getal uit. Klopt dit nu wel dan?
11621/ (1/284.47) = 11621*284.47 = 3305825.87 J/mol volgens me, maar of het klopt, dat kan ik je niet garanderen
Heb je een passieve computer ?

Dan kan je WSF helpen met het vouwen van eiwitten en zo de ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden:



http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Scheikunde: practicum.

Ik wist wel wat die formules waren, maar ik kom dus nu weer op zo'n raar hoog getal uit. Klopt dit nu wel dan?
Als je de formules denkt te kennen, stel dan de eenhedenvergeliking op, dan weet je het zeker:
\( 11621 \frac{J}{g} \times 284,47 \frac{g}{mol} = 11621 \times 284,47 \frac{J}{g} \times \frac{g}{mol} = 33202857 \frac{J}{mol} \)
klopt in principe dus wel hoor, al staat je komma verkeerd. Bedenk dat een joule helemaal zoveel energie niet is.

Alleen je significantie ligt helemaal overhoop. Maar ja, als we die serieus moeten gaan inschatten op basis van een schoolproefje dan blijft er al helemaal niks over.

laten we het houden op een dikke 11 MJ/kg, en dus 3,3 MJ/mol.
En we kregen ( volgens mij )ook van tevoren vermeld dat de verbrandingswarmte van stearine 39.9 kJ/gram was.
Da's dus 40 MJ/kg. Kun je zien wat een warmte verloren moet zijn gegaan in je proefje.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Scheikunde: practicum.

Jan van de Velde schreef:Als je de formules denkt te kennen, stel dan de eenhedenvergeliking op, dan weet je het zeker:
\( 11621 \frac{J}{g} \times 284,47 \frac{g}{mol} = 11621 \times 284,47 \frac{J}{g} \times \frac{g}{mol} = 33202857 \frac{J}{mol} \)
klopt in principe dus wel hoor, al staat je komma verkeerd. Bedenk dat een joule helemaal zoveel energie niet is.

Alleen je significantie ligt helemaal overhoop. Maar ja, als we die serieus moeten gaan inschatten op basis van een schoolproefje dan blijft er al helemaal niks over.

laten we het houden op een dikke 11 MJ/kg, en dus 3,3 MJ/mol.

Da's dus 40 MJ/kg. Kun je zien wat een warmte verloren moet zijn gegaan in je proefje.......
Volgens Point is het 11621*284.47 = 3305825.8

Volgens Jan van de Velde is het 11621*284.47 = 33202857

Volgens mij klopt er iets niet..?

Reageer