Symbool 'arm' in momentformule

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Symbool 'arm' in momentformule

\(M=F \cdot l \)
Waarom wordt in momentberekeningen die arm (afstand tot het draaipunt) eigenlijk steevast aangeduid met het symbool '
\(l\)
' ?

Is dat afkomstig van het Engelse 'lever arm' misschien ??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Symbool 'arm' in momentformule

steevast
Die ervaring heb ik niet. In het boek Analytical Mechanics schrijft men bijv.
\(N=r\times F\)
en ook in andere boeken zie ik vaak r.

Maar indien l gebruikt wordt zal dat denk ik inderdaad van lever arm komt.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Symbool 'arm' in momentformule

Ik bedoelde eigenlijk in eerste instantie in Nederlandse literatuur. In Amerikaanse literatuur (Cutnell&Johnson) wordt overigens ook die 'l' gebruikt, maar voor het overige kom je in de Angelsaksische hoek inderdaad veel vaker 'r' en soms 'd' tegen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.246

Re: Symbool 'arm' in momentformule

Ik bedoelde eigenlijk in eerste instantie in Nederlandse literatuur.
In binas staat er een r.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Symbool 'arm' in momentformule

In binas staat er een r.
:D Krêg nao wa !!

In mijn vmbo-BINAS gebruiken ze wél 'l' :P

Enfin, daar gaan we dan, met mijn "steevast" .

Kortom, we doen maar wat eigenlijk.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Symbool 'arm' in momentformule

Kortom, we doen maar wat eigenlijk.....
Volgens mij is dat inderdaad de juiste conclusie :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 4.502

Re: Symbool 'arm' in momentformule

Ik geloof in deze topic wat deskundologische reacties te lezen omtrent het begrip "l"bij oa. momenten.

Als je de NEN6770 (oa.) bestudeert zul je een specificatie zien van ongeveer 16 vormen van het gewone nederlandse begrip van "Lengte", of in het engels "Length"zoals:

lbm = lengte van een ligger (length of a beam)

lbuc = kniklengte ( buclength)

verder

lequ,lmax,lsys,etc.

Het is dus wel uitgedacht door de desbetreffende deskundigen en is sterk gerelateerd aan engelse begrippen! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Symbool 'arm' in momentformule

:D Krêg nao wa !! Kortom, we doen maar wat eigenlijk.....
Ik gebruikte in de formules altijd voluit arm:

M = F x arm

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Symbool 'arm' in momentformule

Naar wat ik geleerd heb, staat het voor lengte.

Nu is het inderdaad zo dat de ene boek de ene notatie gebruikt, en de andere boek de andere,

maar in mijn cursus staat er

M = F · l

en inderdaad staat er bij de verklaring:

l = length
Cogito ergo sum.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Symbool 'arm' in momentformule

oktagon schreef:Als je de NEN6770 (oa.) bestudeert zul je een specificatie zien van ongeveer 16 vormen van het gewone nederlandse begrip van "Lengte", of in het engels "Length"zoals:

..//..

Het is dus wel uitgedacht door de desbetreffende deskundigen en is sterk gerelateerd aan engelse begrippen! :D
Overdruk schreef:maar in mijn cursus staat er

M = F · l

en inderdaad staat er bij de verklaring:

l = length
Dat gaat dan toch een beetje tegen mijn haren in, want ik zie een lengte liever als afmeting van iets fysieks. En die 'arm' is dat niet, dat is slechts een loodrechte afstand tussen een draaipunt en een krachtvector. Een 'r' van radius of desnoods een 'd' van distance is dan veel voordehandliggender dan een 'l' van lengte.

Waar ik in dezen vooral mee zit is dat ik bij herhaling gemerkt heb dat mijn leerlingen maar al te vaak óók dat gevoel hebben en dus, ongeacht de richting, de lengte van de fysieke arm gaan meten.

Als het toch zo zit dat iedereen "maar wat doet", dan denk ik dat ik dat ook maar ga doen. Onze methode gebruikt de 'l', die ga ik dan maar lekker verklaren als 'lever arm' . Ze zijn symbolen gewend als eerste letters van Engelse woorden (force, acceleration, velocity, etc), deze kan dan ook wel zonder pijn in dat rijtje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Symbool 'arm' in momentformule

Ik heb zowel de notatie met één r als met één l al gezien in de literatuur. Zelf heb ik liever r aangezien l de lengte van een ligger voorstelt.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Symbool 'arm' in momentformule

Als het toch zo zit dat iedereen "maar wat doet", dan denk ik dat ik dat ook maar ga doen. Onze methode gebruikt de 'l', die ga ik dan maar lekker verklaren als 'lever arm' . Ze zijn symbolen gewend als eerste letters van Engelse woorden (force, acceleration, velocity, etc), deze kan dan ook wel zonder pijn in dat rijtje.
Dat klopt.

Persoonlijk zou ik eigenlijk wel vermelden dat er dus andere notaties mogelijk zijn, als ze dan op internet of in een ander boek zoeken vinden ze dan misschien een andere notatie en zo vermijd je wel degelijk mogelijke misverstanden.
Cogito ergo sum.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Symbool 'arm' in momentformule

Waar ik in dezen vooral mee zit is dat ik bij herhaling gemerkt heb dat mijn leerlingen maar al te vaak óók dat gevoel hebben en dus, ongeacht de richting, de lengte van de fysieke arm gaan meten.
Je zou dat kunnen voorkomen door expliciet te schrijven:
\(M=F\cdot l_\perp\)
of
\(M=F\cdot r_\perp\)


Dit soort verwarringen zijn een beetje zonde (onnodig), omdat ze puur voorkomen doordat er geen calculus gebruikt mag worden. Anders schreef je gewoon een uitproduct. Alhoewel het natuurlijk niet zo moeilijk is om te onthouden de loodrechte component te gebruiken.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Symbool 'arm' in momentformule

Alhoewel het natuurlijk niet zo moeilijk is om te onthouden de loodrechte component te gebruiken.
Als er dit jaar iets dergelijks in de vmbo-examens zit zal ik je laten weten wat het landelijk succespercentage was. Ik mag je aanraden in geen geval weddenschappen af te sluiten op percentages boven de 50..... (laten we dat 'insider information' noemen :D )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Symbool 'arm' in momentformule

laten we dat 'insider information' noemen :D )
voorkennis

Reageer