Krachten op een kantelpoort

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Krachten op een kantelpoort

Hallo iedereen,

Het is lang geleden toen ik in mijn lessen mechanica krachtontbinding bestudeerde.

Ik moet het merendeel wel vergeten zijn, want ik kan dat niet meer toepassen op mijn eigen garagepoort!

Nochtans zou ik de krachten die horizontaal (langs de bovenste rail) en vertikaal (langs de verticale rail) aangrijpen aan de bovenste (horizontaal bewegende) en onderste (verticaal bewegende) geleiders.

Hoe moet men de krachten ontbinden volgens de hellingshoek van de poort? Ik zou op het eerste gezicht zeggen dat op de 2 geleiders steeds eenzelfde vertikale kracht werkt: namelijk de helft van het gewicht van de poort.

Nochtans toont de praktijk aan dat dit niet zo is:

Deze krachten veranderen immers volgens de stand van de poort. Als ze 45° naar binnen gekanteld is hangt ze in evengewicht tussen haar eigen gewicht en het tegengewicht (fig.1). Maar als ze wat horizontaler getild wordt, trekt het tegengewicht de poort verder naar boven (fig. 2). Trekt men ze wat vertikaler dan zakt ze verder naar beneden door haar eigen gewicht. (fig. 3) (zie bijlage)

De afgelegde weg van de geleiders is ook niet recht evenredig met de hellingshoek, maar dat is eenvoudig met trigonometrie te berekenen.

Ik wil namelijk die poort (2,50 m op 2,50m en 6 cm dik, dat is nogal een gewicht!) electrisch bedienen met trekkabels aan de geleiders die door motoren opgespannen worden.

Ik wil meer specifiek weten welk toerental en welke kracht (die kan ook negatief worden!) elke motor (een voor de vertikale en een voor de horizontale beweging) moet draaien afhankelijk van de stand van de poort. Ik wil dus een kracht- en snelheidscurve opstellen.

Bij voorbaat dank voor wie me een methode aan de hand doet

Coiske60

[attachment=1847:poort01.jpg]
Bijlagen
poort01.jpg
poort01.jpg (40.74 KiB) 560 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Krachten op een kantelpoort

Voor de reactiekrachten heb je twee 'soorten' steunpunten in jouw figuur. Rechts heb je een kabel, dus volgt de reactiekracht de richting van de kabel. Links heb je een oplegging en staat dus de kracht van die poort loodrecht op het oplegpunt.

Heb je hier al iets aan? Nu kan je de reactiekrachten berekenen. Je moet wel rekening houden met het tegengewicht want de poort is niet altijd in evenwicht zoals je zelf al aangaf.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer