Springen naar inhoud

Verschillende godsdiensten

• Log in om te kunnen reageren

Tommeke14

Tommeke14

• >250 berichten
  • 771 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2008 - 13:38

Laatst kreeg ik een wel interessante vraag

"Mag je meer dan 1 geloof tegelijk hebben?"

eigenlijk is het best een grappige vraag.
Ik zie niet in waarom het niet mag, maar het zou natuurlijk misbruikt kunnen worden, bv: extra vrije dagen :D

Ik vroeg me ook af: hoe reageren de gemeenschappen erop als er iemand bij hun komt die in meerdere godsdiensten gelooft?
Want ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar positief zal tegenover staan.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 mei 2008 - 14:20

Een geloof is geen physisch ding om te bezitten. Het is een overtuiging dat iets waar is.
Zolang verschillende geloven (religies) gesynchroniseerd lopen (dus hetzelfde vertellen) heb je willens, nillens meer geloven op die punten (maar heel deze expressie is zinloos).
Vanaf dat 2 dingen elkaar tegenspreken kan je moeilijk beide geloven.

2 geloven hebben is niet vergeijkbaar met 2 boekentassen, regenjassen of nationaliteiten hebben.
Je kan natuurlijk officieel een geloof aanhangen, maar in praktijk wat anders geloven.

Veranderd door ypsilon, 10 mei 2008 - 14:23
quote niet nodig ;)

Eric

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 mei 2008 - 14:32

De vraag is nogal ambigu, zoals E.Desart aangeeft. Het is mogelijk tot een geloofsgroep te behoren, maar eigenlijk iets anders te geloven. Als ik je vraag interpreteer als: "kun je meerdere theologische levenshoudingen combineren/in meerdere godsbeelden geloven/... ?" (terminologie ook), dan is het antwoord moeilijker. De meeste godsdiensten zijn mutueel exclusief. Je kan niet jood, christen en moslim tegelijk zijn. Ze hebben eigenlijk dezelfde god, maar verschillen op cruciale geloofspunten en invullingen. Ook polytheÔsme en monotheÔsme zijn moeilijk te combineren. In de New-Age is het dan weer wťl gebruikelijk om aan shopping te doen: een stukje boeddhisme, een stukje hindoeÔsme, een stukje natuurgodsdienst, al naar gelang het je uitkomt.

Antoine47

Antoine47

• >100 berichten
  • 188 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2008 - 10:24

Wat voor autoriteit zou moeten beslissen of je wel of niet meer dan een geloof kunt hebben? De godsdienstpolitie? Je mag natuurlijk geloven wat je wil, zelfs een beetje van dit en een beetje van dat. Ik denk dat je bij jezelf te rade moet gaan een je eerlijk moet afvragen of wat je gelooft wel in elkaar past. Daar heb je geen goed- of afkeuring voor nodig, alleen van jezelf.

Als je met je meervoudige geloof aan komt zetten bij georganiseerde religieuze gemeenschappen zullen ze ongetwijfeld zeggen dat je het helemaal fout hebt. Daar is wat voor te zeggen, want je kunt bijvoorbeeld niet tegelijkertijd geloven dat er maar een god Allah is en ook dat Jezus een van de drie personen is van de christelijke god.

En als je bij mij aankomt met een meervoudig geloof denk ik dat je behoorlijk in de war bent....
believing is really not knowing

scimzahizzel

scimzahizzel

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2008 - 15:55

Laatst kreeg ik een wel interessante vraag

"Mag je meer dan 1 geloof tegelijk hebben?"

eigenlijk is het best een grappige vraag.
Ik zie niet in waarom het niet mag, maar het zou natuurlijk misbruikt kunnen worden, bv: extra vrije dagen :D

Ik vroeg me ook af: hoe reageren de gemeenschappen erop als er iemand bij hun komt die in meerdere godsdiensten gelooft?
Want ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar positief zal tegenover staan.

Dan ga je er eigenlijk vanuit dat je bijv. 'De God van de Christenen' vs 'De God van de Moslims' hebt.

Maar iemand kan wel in God geloven en dat diezelfde God in alle monotheistische tradities wordt aanbeden, en dat je je dan even op je gemak voelt in een protestantse kerk als een moskee.

Je kan het zo mooi ervaren, maar ook misbruiken natuurlijk. Heeft iets wispelturigs en gemakszuchtigs misschien..?

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juli 2008 - 17:33

Toevoeginkje: zie ook de "bonbonkabouters" in dit topic.

• Gast

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 17:41

Moslems geloven in Mohammed, Jezus, Abragam etc. In zuid Amerika gelooft men in Jezus en in Macumba. Wat maakt het een verschil in wat men gelooft. Het is maar geloof. Zolang je een ander gerust laat en er niet voor op de vuist gaat, is er geen vuiltje aan de lucht. Probeer me niet te bekeren en bel niet aan mijn deur met je geloof. Dan loopt er beslist een wiel af.

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2008 - 09:52

Wat voor autoriteit zou moeten beslissen of je wel of niet meer dan een geloof kunt hebben? De godsdienstpolitie?

Helemaal niemand mag ik hopen.
Geloven doe je voor jezelf en in de ideale wereld zou je daar helemaal vrij in moeten zijn.
Niemand die je probeerd te overtuigen of oorlog verklaard met je land.

Ik zie niet in waarom het niet mag, maar het zou natuurlijk misbruikt kunnen worden, bv: extra vrije dagen

Tja, eigenlijk zou iedereen gewoon recht moeten hebben op een x aantal feestdagen zelf in te vullen.
Minder dan niks is onmogelijk.
De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures