Springen naar inhoud

Vervalreacties

• Log in om te kunnen reageren

BK89

BK89

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2008 - 16:26

Bij het verval van Plutonium-238 tot een stabiele kern zijn veel tussenstappen, schrijf de eerste 3 stappen op:
.....

Plutonium-238 staat niet bij BINAS 25 dus wat moet je doen in zo'n geval, 239, 240, 241 of 244?

Oh en hoe moet je trouwens weten wanneer die stabiel is? Ik weet dat dan de halveringstijd langer is maar ik weet de precieze definitie ervan niet.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

BK89

BK89

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2008 - 16:51

Sorry, kan de editknop niet vinden :D

Zelfde als deze vraag:
Als in een kernreactor een U 238 kern een neutron invangt, kan er vervolgens in twee vervalstappen een plutoniumisotoop ontstaan.
b
Geef de vervalreacties die bij deze twee stappen horen.

239/92U -> 239/93Np + 0/-1e
239/93Np -> 239/94Pu + 0/-1e

239/92U staat er niet in, moet je dan maar gewoon de straling gokken omdat je weet dat er een plutoniumisotoop onstaat, of staat de soort straling wel in je BINAS.

Oh en wat is dan de massa als je het massadefect moet uitrekenen als het niet in BINAS staat?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 mei 2008 - 18:49

Moet je dit per se met behulp van BINAS oplossen dan? Want o.a. op wikipedia staat informatie genoeg volgens mij.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

BK89

BK89

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2008 - 18:59

Moet je dit per se met behulp van BINAS oplossen dan? Want o.a. op wikipedia staat informatie genoeg volgens mij.

Ja, de cijfers moeten uit BINAS komen, is namelijk voor eindexamens :D

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 mei 2008 - 19:08

Ja, de cijfers moeten uit BINAS komen, is namelijk voor eindexamens :P

Hopelijk komt deze vraag dan niet uit een (oud) eindexamen, want dan heeft iemand een blundertje :D begaan. Er wordt niet van je verwacht dat je dat soort dingen uit je hoofd weet, en bij een examen wordt al helemaal niet van je verwacht dat je dan maar uit arren moede zélf aan de gegevens gaat zitten sleutelen.

Dus, hoe kom je aan die opgave?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

BK89

BK89

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2008 - 00:08

Hopelijk komt deze vraag dan niet uit een (oud) eindexamen, want dan heeft iemand een blundertje :D begaan. Er wordt niet van je verwacht dat je dat soort dingen uit je hoofd weet, en bij een examen wordt al helemaal niet van je verwacht dat je dan maar uit arren moede zélf aan de gegevens gaat zitten sleutelen.

Dus, hoe kom je aan die opgave?

Ja, oude examen, maar ik begrijp het volgens mij al. Er staat gegeven dat er een plutoniumisotoop ontstaat in 2 reacties, dus dat zijn de enigste oplossingen. Maar ik wou ook zeker weten dat ze geen onbekende dingen kunnen vragen, dus bedankt voor de bevestiging :P

Veranderd door BK89, 11 mei 2008 - 00:09

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures