[wiskunde] continue functies

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4.246

[wiskunde] continue functies

1.PNG
1.PNG (24.22 KiB) 161 keer bekeken
Het gaat mij om opgave (e), ik weet dit:
2.PNG
2.PNG (9.96 KiB) 162 keer bekeken
Maar hoe bewijs ik dat het minimum in [0,1] ligt?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] continue functies

Er is een min vanwege +x^6.

Het nulpunt van de afgeleide functie ligt ook in het interval <0,1> (eenvoudig aan te tonen).

Dus ...

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] continue functies

De afgeleide komt later pas aan bod, de bedoeling is om het op een andere manier te bewijzen.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 7.068

Re: [wiskunde] continue functies

Het gaat mij om opgave (e), ik weet dit:
Daar heb je echter weinig aan in dit geval.
Maar hoe bewijs ik dat het minimum in [0,1] ligt?
Bekijk de afgeleide. Gebruik ook f(x) is dalend op x=0 en stijgend op x=1. Succes.

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] continue functies

Bekijk de afgeleide. Gebruik ook f(x) is dalend op x=0 en stijgend op x=1. Succes.
Mischien is het nog niet duidelijk. Differentiëren en de afgeleide berekenen is nu nog niet van toepassing. Dat komt namelijk later pas aan bod.

Aan bod is in deze paragraaf: continuiteit, nulpuntsstelling en tussenwaardestelling.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 7.068

Re: [wiskunde] continue functies

Mischien is het nog niet duidelijk.
Ja, als jij precies op hetzelfde moment gaat posten als ik...

Maar goed, vanuit c weet je dat het minimum niet in x<=0 ligt. Met d weet je dat voor x>1 geldt dat daar het minimum niet ligt. f(1) = -1 dus dat zou het minimum kunnen zijn. Er is echter ook een kans dat het minimum in het gebied <0,1> ligt. Voor het antwoord maakt dat echter niet uit. Of x=1 is het minimum, of een x in de range <0,1>. Het minimum moet dus liggen in [0,1].

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] continue functies

Maar goed, vanuit c weet je dat het minimum niet in x<=0 ligt. Met d weet je dat voor x>1 geldt dat daar het minimum niet ligt. f(1) = -1 dus dat zou het minimum kunnen zijn. Er is echter ook een kans dat het minimum in het gebied <0,1> ligt. Voor het antwoord maakt dat echter niet uit. Of x=1 is het minimum, of een x in de range <0,1>. Het minimum moet dus liggen in [0,1].
Duidelijk, bedankt!
Quitters never win and winners never quit.

Reageer