classificatie sterren

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

classificatie sterren

kan iemand mij bevestigen of deze klassen kloppen voor volgende sterren:

zon: G

betelgeuze: m

rigel: b

polaris: f

MVG

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: classificatie sterren

Huw? Ben ik nou zo'n leek om de afkortingen niet te snappen? :shock:
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: classificatie sterren

bwoite schreef:kan iemand mij bevestigen of deze klassen kloppen voor volgende sterren:

zon: G

betelgeuze: m

rigel: b

polaris: f

MVG
Je zit helemall goed. Voor alle duidelijkheid, zon= G2 V, betelgeuze = M2 l-b, Rigel = B8 l-a en Polaris = F7 l-b

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: classificatie sterren

Okay, en wat betekent het? Helderheid? Soort ster?
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Re: classificatie sterren

Deze classificatie heeft als hoofdoorzaak de oppervlaktetemperatuur dacht ik, iedere klasse gaat van de ene temperatuur tot een ander.

Bv: klasse G: 5000°-6000°

O: 30.000°-60.000

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: classificatie sterren

Oorspronkelijk waren de eerste 5 klassen van de hoofdgroep * O B A F G K M * gebaseerd op hun absorbtielijnspectra in volgorde van toenemende sterkte van de waterstoflijnen. Later werd echter duidelijk dat sommige klassen niet echt bestonden (wat werd veroorzaakt door een gebrek aan uniformiteit in de fotografie) en dat het beter was de klassen volgens temperatuur in te delen.

De hoofdgroepen vind je ook makkelijk terug in een HR-diagram: (Herzsprung-Russel)

waarbij de relatie tussen de absolute helderheid en de kleurtemperatuur of spectrum duidelijk wordt.

Afbeelding

Een ezelsbruggetje voor de hoofdreeks (van heet naar koel) is O Be A Fine Girl, Kiss Me...

Maar je bent uiteraard vrij om er zelf iets anders van te maken :shock:
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Reageer