's nachts hooikoorts

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

's nachts hooikoorts

Het is mij opgevallen dat ik 's nachts nooit last heb van hooikoorts. De klachten beginnen echter vanaf het moment dat ik wakker ben.

Hoe zou dit te verklaren zijn? Is er tijdens de slaap minder aanbod aan allergenen door een veranderd ademhalingspatroon? Reageert het lichaam anders op allergenen tijdens de slaap?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: 's nachts hooikoorts

Ik dacht juist dat hooikoorts 's nachts het ergste was. Misschien doe je 's nachts je raam gewoon toe?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 751

Re: 's nachts hooikoorts

eindeloos schreef:Het is mij opgevallen dat ik 's nachts nooit last heb van hooikoorts. De klachten beginnen echter vanaf het moment dat ik wakker ben.

Hoe zou dit te verklaren zijn? Is er tijdens de slaap minder aanbod aan allergenen door een veranderd ademhalingspatroon? Reageert het lichaam anders op allergenen tijdens de slaap?
Ik ben een leek op medisch gebied maar denk dat het te maken heeft met verhoogde activiteit. 's Nachts ben je in rust en is je hartslag lager dan overdag met als gevolg een lagere bloeddruk. 's Ochtend gaat je hartslag omhoog. Dat betekent dat je aderen onder hogere druk komen te staan waardoor de slijmvliezen in je neus wat meer gezwollen raken en gevoeliger worden. Voeg daar de verhoogde histamineproductie aan toe als reactie op de pollen in de lucht en het feest kan weer beginnen.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Berichten: 247

Re: 's nachts hooikoorts

Zowiezo ben je snachts al binnen, waar er dus minder pollen zijn dan buiten in de tuin. Op het vlak van grassen en berken weet ik niet zoveel maar ik kan me goed indenken dat die vooral overdag hun pollen verspreiden. 'snacht is er zowiezo ook de dauw die de pollen zal vasthouden, op een warme dag is alles droog en vliegen de pollen dus rustig in het rond. Dat de bloedvaten meer zouden openstaan in de neus vind ik niet voldoende als verklaring denk ik, zoveel meer gaan die vaten in de neus toch overdag niet openstaan dan snachts? ik zou in elk geval niet weten waarom dat zo zou zijn? Moest het nu koud zijn in je slaapkamer dan zou ik net denken dat er meer vaatjes gaan openstaan in de neus om de lucht op te warmen die je inademt en om je neus te verwarmen (natuurlijk niet bij extreme koude dan gaan die vaatjes natuurlijk dicht maar dan krijg je natuurlijk ook weefselsterfte). Misschien heeft het circadiaan ritme een invloed op de histamineproductie? Misschien iemand die daar meer over weet?

Berichten: 215

Re: 's nachts hooikoorts

Ik heb ook vaak last van hooikoorts. 's nachts kan ik soms ook niet slapen door de hooikoorts. Ik heb al op heel wat websites als http://www.tegenhooikoorts.nl en wikipedia etc zitten zoeken, maar over over snacths hooikoorts heb ik nog nergens iets gelezen? :D

Berichten: 1.425

Re: 's nachts hooikoorts

Ik gebruik daarom voor het slapen neusspray tegen verkoudheid. Vaak schone lakens leggen wil ook wel wat helpen misschien.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 3

Re: 's nachts hooikoorts

vreemd, 's avonds is de concentratie pollen namelijk erg groot

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: 's nachts hooikoorts

Inderdaad, en daarom kan het geval van eindeloos niet verklaard worden. Weet eindeloos dan wel zeker dat hij hooikoorts heeft? Is deze diagnose door een arts gesteld?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 12.262

Re: 's nachts hooikoorts

Het lijkt me niet zo eenvoudig te zeggen - hooikoorts is een vrij algemene term voor allergie tegen luchtgedragen pollen, maar het verschilt natuurlijk per persoon tegen de pollen van welke planten die allergie precies is. Wellicht zijn er soorten waarvan de concentratie snachts lager is, of komen ze om een of andere reden niet in je slaapkamer terecht.
Victory through technology

Reageer