De 10 eurocent

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 247

De 10 eurocent

Misschien is het jullie al opgevallen, maar op de Nederlandse 10 eurocent staat: "Beatrix kongingin der NEDERLANDEN". Raar om dat op een munt te zetten aangezien het NEDERLAND is waar jullie toch wonen, de nederlanden was volgens mij het gebied dat zich vanaf het Franse Arras uitstrekte naar Lilles, Belgie, Nederland en Friesland. (als ik het me goed herinner).

Bovendien las ik vandaag dat Geert Wilders Vlaanderen bij Nederland wilt. Is er hier sprake van een geheime annexatiemissie en heeft men daarom al maar ineens op de munten 'de nederlanden' gezet omdat wij binnen 5 jaar zullen worden ingenomen door Nederland? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: De 10 eurocent

Niet bepaald ineens: het heeft er altijd al gestaan. Logisch ook: [wiki=nl]Koninkrijk der Nederlanden[/wiki]

En Geert Wilders heb ik nog maar weinig zinnigs horen zeggen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: De 10 eurocent

:D Als bescherming tegen Wilders grapjes, en die zéééééééééééér geheime annexatiemissie (zo geheim dat ze geheim moet blijven)

Terwijl dit niet de oorsprong is van deze meervoudsvorm.

http://www.volkskrantblog.nl/bericht/102295
Nummer 6 (ieder onderdeel is 3 punten waard)

..........

d) Welke landen behoren op dit moment tot het Koninkrijk der Nederlanden?

→ Nederland, Aruba en de Nederlandse Antillen.

Nummer 7 (ieder onderdeel is 3 punten waard)

..........

c) Welke koloniën behoren tegenwoordig nog bij Nederland?

→ Geen enkele. Aruba en de Nederlandse Antillen zijn namelijk geen koloniën, maar deelstaten van het Koninkrijk der Nederlanden.
Dus deze meervoudsvorm lijkt mij nog steeds best verantwoord (zonder dat Vlaanderen er bij hoeft te komen om deze meervoudsvorm te laten kloppen).
Eric

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: De 10 eurocent

die annexatiemissie is dan al gestart door Geert Wilders' vader:

Afbeelding

zijn overgrootvader:

Afbeelding

en zelfs al in 1819 door diens over-over-over grootvader:

Afbeelding

Taaie jongens, die Vlamingen...... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: De 10 eurocent

Beatrix koningin der NEDERLANDEN
Ik vermoed, dat dit geen meervoud is maar een verouderde naamvalsvorm die gehandhaafd is gebleven. Ondanks de 'overzeese gebiedsdelen'.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: De 10 eurocent

Nee, hoor. De Nederlanden zijn gewoon de diverse landen van het koninkrijk. Nederland is er daar een van, maar de Antillen en Aruba ook.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 8.614

Re: De 10 eurocent

Ik vermoed, dat dit geen meervoud is maar een verouderde naamvalsvorm die gehandhaafd is gebleven. Ondanks de 'overzeese gebiedsdelen'.
Nee, hoor. De Nederlanden zijn gewoon de diverse landen van het koninkrijk. Nederland is er daar een van, maar de Antillen en Aruba ook.
Ger heeft gelijk. Bovendien, welke naamval zou het dan wel moeten zijn?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 247

Re: De 10 eurocent

Koninkrijk der Nederlanden daar zou ik mee kunnen leven. maar ziehier en hier en vooral hier

"De Lage Landen of de Nederlanden is een term voor een laaggelegen gebied in West-Europa toen Nederland en België nog niet als aparte staten bestonden. Soms wordt ook Luxemburg bij de Lage Landen gerekend."

en vandale zegt: "Ne·der·lan·den (zelfstandig naamwoord, meervoud)

1 de Lage Landen, vooral in de middeleeuwen en nieuwe tijd "

Dus Koninging der Nederlanden, duidt volgens mij toch wel op annexatiedrang of niet? Of zijn de Nederlanders er nog altijd niet overheel dat de Belgen zich hebben afgescheurd en zetten ze het daarom op hun munten? Ik moet mss maar eens een klachtbriefje sturen naar Beatrix om te zeggen dat ze vanaf nu :'koningin van het koninkrijk der nederlanden' op haar munten moet schrijven. Want in theorie zou onze koning albert even goed op zijn munt : "Albert koning der nederlanden" kunnen zetten met even veel recht als beatrix dat doet. :D

Niet dat ik ruzie zoek met de Nederlanders hier, verre van natuurlijk, aangezien we mss binnenkort dus wel samen gaan leven in de nederlanden of hoe het dan ook mag noemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: De 10 eurocent

Ik moet mss maar eens een klachtbriefje sturen naar Beatrix om te zeggen dat ze vanaf nu :'koningin van het koninkrijk der nederlanden' op haar munten moet schrijven. Want in theorie zou onze koning albert even goed op zijn munt : "Albert koning der nederlanden" kunnen zetten met even veel recht als beatrix dat doet. :D
:P Dat moet je doen, nog een aantal van die posts en ze willen ons niet meer.

Jij wil de grapjes van de Nederlanders over de Belgen/Vlamingen bekrachtigen niet?

Wilders zou de gerelateerde topics op WSF eens moeten lezen.

Jan zegde dat wij taai zijn. Ik denk dat dat klopt, maar ook een beetje vreemd (onderschatting). Ik denk dat wij het enige westerse land zijn dat doet alsof het een regering heeft (grapje).

Iedereen staat open voor ernstige besprekingen: zo open dat alles er door valt.

:P
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: De 10 eurocent

Koninkrijk der Nederlanden daar zou ik mee kunnen leven. maar zie
Want in theorie zou onze koning albert even goed op zijn munt : "Albert koning der nederlanden" kunnen zetten met even veel recht als beatrix dat doet. :D
Niet dus, zie eerdere posts. De Nederlanden van tegenwoordig zijn niet dezelfde als de lage landen. Vroeger wel, tegenwoordig. Wat de Van Dale noemt als "nieuwe tijd" is niet wat je zou denken "het heden", maar de "Vroeg moderne tijd", wat aansluit op de middeleeuwen. Als beginpunt wordt meestal halverwege de 15e eeuw genomen, tot zo'n beetje de industriële revolutie begon (hoewel dat een punt van discussie is). Zie ook
Niet dat ik ruzie zoek met de Nederlanders hier, verre van natuurlijk, aangezien we mss binnenkort dus wel samen gaan leven in de nederlanden of hoe het dan ook mag noemen.
"Binnenkort" zegt-ie. Ik denk dat ik het niet mee zal maken in mijn leven.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 247

Re: De 10 eurocent

@GER:

eerst zeg je dat het begrip historisch gegroeid is, en daarna zeg je dat de nederlanden van vroeger die van nu niet meer zijn? Als het historisch is, dan worden de nederlanden als lage landen bedoelt, dus dan staat er op die munt: beatrix koningin der lage landen he :D .

Trouwens koning Willem wilde België toch terug veroveren? Althans dat hebben ze mij toch altijd geleerd, hij had enkel schrik van het leger van de Fransen. Leopold I van België was namelijk getrouwd met de dochter van de Franse koning en die had zijn steunbeloofd moesten de Nederlanders proberen om terug te komen. Koning Willem doet zijn poging, de Belgen zien hem komen en vluchten zo snel mogelijk ( :P ja wij zijn lafaards ). Maar iets verder stond het moderne en goed uitgeruste leger van de fransen te wachten waar Nederland geen enkele kans tegen maakte en dus zijn de Nederlanders maar terug gevlucht tot achter hun grenzen. Althans dat is hetgeen ik onthouden heb uit mijn lessen geschiedenis, waarschijnlijk wordt de focus per land over dat verhaal wel wat anders gelegd natuurlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: De 10 eurocent

steve schreef:@GER:

eerst zeg je dat het begrip historisch gegroeid is, en daarna zeg je dat de nederlanden van vroeger die van nu niet meer zijn? Als het historisch is, dan worden de nederlanden als lage landen bedoelt, dus dan staat er op die munt: beatrix koningin der lage landen he :D .
Onzin. Lees:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninkrijk_der_Nederlanden :
Het Koninkrijk der Nederlanden bezat koloniën in andere werelddelen. Nederland vormde als ‘moederland’ met België (tot 1830) en Luxemburg (tot 1890) de kern van het Koninkrijk terwijl de andere gebiedsdelen, de overzeese gebiedsdelen waren de kolonies Nederlands-Indië, Suriname en de Nederlandse Antillen (de Kolonie Curaçao en Onderhorigheden) als aanhangsels werden beschouwd. Na de Tweede Wereldoorlog raakte het dekolonisatieproces in een stroomversnelling. Onder druk van de Verenigde Naties en de Verenigde Staten moest Nederland toestaan dat Indonesië een zelfstandige staat werd. Alleen Nieuw-Guinea bleef nog onder Nederlands bestuur staan.

In de Nederlandse Antillen en Suriname bleek het wel mogelijk om via gemeenschappelijk overleg te komen tot een nieuwe constructie van het Koninkrijk, waarin zelfstandigheid en de gelijkwaardigheid van deze overzeese gebiedsdelen ten opzichte van Nederland verzekerd waren.

In 1954 werd de koloniale relatie tussen Nederland, Suriname, de Nederlandse Antillen en Nieuw-Guinea beëindigd door de totstandkoming van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden. Suriname en de Nederlandse Antillen kregen beiden de status van land en daarmee o.a. autonomie op het gebied van binnenlands bestuur.

In 1962 kwam Nieuw-Guinea onder VN-bewind, om in 1963 onder bestuur van Indonesië te komen.

In 1975 trad Suriname uit het Koninkrijk en werd een onafhankelijke republiek en in 1986 kreeg Aruba, tot dan toe onderdeel van de Nederlandse Antillen, de status aparte of status van land en werd dus een zelfstandig land binnen het Koninkrijk. Sindsdien bestaat het Koninkrijk der Nederlanden uit drie landen: Nederland, de Nederlandse Antillen en Aruba.
Nog meer verhelderend is dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Netherlands_%28terminology%29 . Jammer dat er geen goed Nederlands equivalent is van deze pagina behalve deze summiere mededeling:
Het huidige Nederland bestaat pas sinds 1830, na de afscheiding van België. Daarvoor werden er verschillende namen gebruikt om het gebied of delen van het huidige gebied aan te duiden, zoals de Lage Landen (in het Frans Pays-Bas), de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, de Bataafse Republiek en het Koninkrijk Holland in de Franse tijd. Dit heeft tot gevolg dat in andere talen verschillende namen voor Nederland worden gebruikt.

De officiële naam van Nederland is echter Koninkrijk der Nederlanden. De bijzondere meervoudsvorm gaat terug op de tijd van het ontstaan van het land, te weten de afscheiding van het Spaanse koninkrijk ten tijde van de 80-jarige oorlog en besloten bij de vrede van Münster in 1648. Op dat moment werd een unie opgericht, min of meer vergelijkbaar met aspecten van de huidige Europese Unie, welke zich Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden noemde. Nederland was lange tijd een Republiek en werd na de Napoleontische oorlogen een Koninkrijk onder koning Willem I.

Trouwens koning Willem wilde België toch terug veroveren? Althans dat hebben ze mij toch altijd geleerd, hij had enkel schrik van het leger van de Fransen. Leopold I van België was namelijk getrouwd met de dochter van de Franse koning en die had zijn steunbeloofd moesten de Nederlanders proberen om terug te komen. Koning Willem doet zijn poging, de Belgen zien hem komen en vluchten zo snel mogelijk ( :P ja wij zijn lafaards ). Maar iets verder stond het moderne en goed uitgeruste leger van de fransen te wachten waar Nederland geen enkele kans tegen maakte en dus zijn de Nederlanders maar terug gevlucht tot achter hun grenzen. Althans dat is hetgeen ik onthouden heb uit mijn lessen geschiedenis, waarschijnlijk wordt de focus per land over dat verhaal wel wat anders gelegd natuurlijk.
Lees: http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische_Revolutie .

Nog zo'n mooi stukje geschiedenis. Heeft dit topic toch nog nut.

Maar goed, ik neem aan dat je samenzweringstheorie een grapje was. En dat de benaming "Koningin der Nederlanden" een beetje verwarrend is, heeft een historische oorzaak. Zoals Ger al zei.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: De 10 eurocent

Ook interessant: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tiendaagse_veldtocht

Waaruit ook blijkt dat mijn eerdere aanname dat Willem I niet zo maalde om de Belgische opstand onjuist was. Weer wat geleerd. :D
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 247

Re: De 10 eurocent

Veertje schreef:Lees: http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische_Revolutie .

Nog zo'n mooi stukje geschiedenis. Heeft dit topic toch nog nut.

Maar goed, ik neem aan dat je samenzweringstheorie een grapje was. En dat de benaming "Koningin der Nederlanden" een beetje verwarrend is, heeft een historische oorzaak. Zoals Ger al zei.
Wat ik in die wikipedia link lees is het begin van de revolutie: 'Wij willen Willem weg, wil Willem wijzer worden mag Willem weder komen" hebben ze mij altijd verteld dat dat het begin was, Willem wilde echter niet wijzer worden. In brussel speelde men de stomme van portici waarna een aantal prominenten en handelaars zich op het plein verzamelden. De Nederlanders zagen dit als een samenscholing (wat verboden was) (net als eigenlijk alle toneelstukken die avond, behalve de opera: 'de stomme van portici'). En ze voerden enkele charges uit. De Brusselaars voerden dan een soort 'guerilla' als je het zo wil noemen, en staken overal karren in de dunne steegjes in brand zodat het nederlandse leger niet meer in de stad binnen kon en het maar afgetrapt is, maar ik lees in die link precies toch niet zo veel over het terug binnen vallen van Belgie door het wilhemse leger? of heb ik daar over gekeken hier?

en idd, dit topic is natuurlijk niet echt serieus bedoeld :D

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: De 10 eurocent

Recht boven jouw post verwijs ik naar de tiendaagse veldtocht. Bedoel je dat?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer