Hartslag in oor

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 579

Hartslag in oor

Hoe kan het dat je je hart soms tijdelijk even hoort kloppen in je oor?

(zonder dat je schelp of handpalm of zo ertegen houdt... niks tegen oor houdend dus.)

Een soort pompende suis aan de rechterkant van het hoofd/hersenen.

Komt dat wanneer er wat slijmvorming is in de neus-oor-buisdingen of zo? ... holtes

Iets waardoor je je hart zomaar hoort in je hoofd.

Of ligt het aan bloeddrukschommeling?
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hartslag in oor

Hoe kan het dat je je hart soms tijdelijk even hoort kloppen in je oor?
Elke verandering in je lijf kán leiden tot resonantie.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Hartslag in oor

Interessant Thermo... kan je voorbeelden noemen bij bovenstaande vraag? (die van het in oor/hersenen)

En dan ben ik ook meteen benieuwd:

Waarom klopt een plek dat gekneusd is?

Komt dat door de gevoeligheid van de tissue eromheen dat je je pulse voelt?
Bonum vinum laetificat cor hominis

Berichten: 85

Re: Hartslag in oor

Ik wil niet bijdehand voorkomen, maar hoe weet je eigenlijk zo zeker dat je je hart hoort, en niet welk ander kloppend slagader in de buurt van je oren dan ook? En daar komt nog bij, bedoel je nou horen, of voelen?

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Hartslag in oor

Ja natuurlijk is het een kloppend bloedvat! :D

Maar dat komt toch door je hartslag?

Maar ik vraag me af waarom je de suis af en toe hoort (yep letterlijk).... weet niemand dat?
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Hartslag in oor

Suis?

Ik hoor geen suis in mijn oor. het kan zijn dat jij oorsuizingen hebt zoals zovelen.

Maar om even concreet je vraag te beantwoorden: het kan dat je je hart hoort kloppen door een bloeddrukschommeling. Een hoge bloeddruk kan daarvoor verantwoordelijk zijn. Als ik zeer snel loop tot ik uitgeput ben dan is mijn hartslag zo hoog dat ik mijn hart hoor kloppen in mijn oor.

Ik moet er dan wel bijzeggen dat ik het niet heb over een bovendrukje van 150 mmHg maar over echt hoge bloeddrukken. Het zou mij daarom verbazen indien je je hart hoort kloppen in rusttoestand.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 329

Re: Hartslag in oor

Ik herinner me nog de eerste keer dat ik dat hoorde. Ik was zo'n vijf of zes jaar oud en lag ziek te bed. Mijn vader was kruidenier en ik dacht dat ik hem beneden hoorde rondlopen met die zware ijzeren bakken met rinkelende melkflessen.

Intussen bijna 50 jaar later. En tijdens mijn middagdutje hoor ik die rinkelende melkflessen regelmatig terug. En het is wel degelijk mijn hartslag. Even mijn hoofd anders leggen en het is gedaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Hartslag in oor

Hoi Jona,

Het is maar heel erg af en toe hoor. Toevallig was ik online aan het forummen en ik dacht: hopsa even vragen. Gewoon nieuwsgierig. Ik voelde het echt in hersenstukje rechts zowat pulseren... heel maffe sensatie.

Ik maak me oha niet druk over bloeddruk... de keren dat ie gemeten is is ie heel netjes (120/60 of zoiets geloof ik... weet niet meer). Van de sportschool weet ik dat herstel na inspanning ook heel goed is.

Maar meer dingen in mijn lijf kan ik erg bewust van zijn, voelen van binnen (borrels, ademhaling, hartklop, spierbewegingen, sensoren)... hangt er van af hoe alert/gevoelig ik ben.

En soms vraag je je dan even af hoe en wat er precies gebeurt van binnen... :D

Zo hard als jij heb ik het nooit gehoord prospector :P
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hartslag in oor

Henriette schreef:Waarom klopt een plek dat gekneusd is?

Komt dat door de gevoeligheid van de tissue eromheen dat je je pulse voelt?
Dat klopt !! :D

Reageer