Standaard sterkteleer vraag

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Standaard sterkteleer vraag

Ondanks dat dit een school vraag betreft leek het mij toch handiger deze vraag hier te plaatsen gezien het feit deze wel erg gericht is. Leek mij dat ik hier wat eerder een antwoord kan krijgen.

Het is eigenlijk een hele makkelijke vraag, ik ben alleen de preciese methode om deze berekening verleerd.

De situatie is dat ik een project heb bedacht waar ik als constructie een simpele staalskelet constructie wil gebruiken. Nu ben ik alleen vergeten hoe ik nou de belasting zodanig moet berekenen zodat ik uitkom op de Iy en Wy waarde. Ik heb een tabellenboek en kan mij nog herinneren met deze 2 waarden (de maatgevende) de juiste balk uit te kunnen kiezen.

Ik hoop dat dit voldoende informatie is om een antwoord te geven. Zo niet kan ik altijd nog specifieker op mijn project in gaan. Let wel, het gaat hier om een hele simpele statisch verbonden rechthoekige constructie.

Berichten: 4

Re: Standaard sterkteleer vraag

Kon niet een edit button vinden, zal het dus zo maar even doen.

Wat ik natuurlijk gewoon nodig heb is de manier om het oppervlaktetraagheidsmoment te berekenen.

Begint bij het dak, waar ik een standaard golfplaat gebruik als materiaal en verder alleen de standaard veranderlijke belastingen daar bij op moeten worden geteld. Ik heb zelf wel al de eerste stappen genomen via het maken van D en M lijnen etc., maar kom nu bij het opzoeken van de oppervlaktetraagheids berekening vast te zitten. Bij de liggers zal ik trouwens gebruik maken van IPE profielen en bij de staanders van HE-A. Ik kan mij herinneren dat dit in simpele gevallen een standaard formule is dus neem aan dat verdere informatie over mijn project niet van belang is.

Ik heb mijzelf al een jaar niet meer in de stof verdiept wegens het overstappen naar een andere opleiding en wilde het nu toe passen, maar mijn geheugen is wat stoffig, dus als mijn uitleg als warrig overkomt, mijn excuses. Hoop toch duidelijk genoeg te zijn geweest om een goed antwoord te kunnen krijgen.

Alvast bedankt

Berichten: 4.246

Re: Standaard sterkteleer vraag

Let wel, het gaat hier om een hele simpele statisch verbonden rechthoekige constructie.
Kan je een tekening maken dat maakt het namelijk wat makkelijker.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 4

Re: Standaard sterkteleer vraag

Dit is een extreem simpele uitvoering van de tekening. Heb in een CAD programma een duidelijkere tekening, maar op deze computer even de tekening niet bij de hand, verder alleen handschetsen. Maar het zal wel een idee geven hoe het in elkaar zit.

De hoogte is 3 meter, lengte van het geheel is 15 meter en breedte 10 meter. Deze maten zijn niet tot op de centimer precies, maar zitten om en nabij deze waarden. Het belangrijkste is of ik in eerste instantie de overpsanning van 10 meter zal kunnen halen en ten tweede welk profiel er gebruikt moet worden. Ik heb een totaal van 5 ligger overdwars getekend, die met dezelfde h.o.h. afstand worden opgelegd en een gelijk verdeelde belasting. Dus de 2 buitenste liggers zullen elk 12,5% van de totale belasting op zich nemen, de resterende 3 elk 25%. Dit is natuurlijk een aanname en mocht er 1 of meerdere liggers toegevoegd moeten worden is dit geen probleem.

Mochten de exacte maten en betere tekening toch van belang zijn zal ik vanavond als ik thuis ben even de tijd nemen om deze hier te plaatsen.

Alvast bedankt :D

Ik zal er wel even bijzeggen dat dit project eigenlijk minder eist dan de berekening waar ik nu om vraag. Dingen als knik zijn dus niet van belang.
Bijlagen
constructie.JPG
constructie.JPG (11.86 KiB) 580 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Standaard sterkteleer vraag

a. Wat is de belasting,altijd makkelijk om te weten.

b.De verdeling die jij neemt,klopt als het geen doorlopende aan elkaar gekoppelde elementen zijn,die op de balken dragen,biv. een betonvloer of aan elkaar gelaste balken als dwarsliggers.

c.Een ligger van 10 meter lengte heeft alleen zin ( in de vorm van een Ipe-profiel) als die dient voor een dakconstructie en waarbij een voorbuiging fabriekmatig wordt gemaakt en de balk alleen dan op sterkte wordt berekend.De voorbuiging kan naar eigen keus worden genomen.

d.Is de ligger bij een binnenvloer,dan kun je ook voorbuiging toepassen en moet er op doorbuiging worden berekend en moet je die zodanig berekenen dat het uiteindelijk resultaat -naar wens!- een vlakke vloer oplevert!Maar meestal gebeurt dit niet en worden er kolommen tussen gezet ofwel een betonconstructie met voorgespannen balken met wel die grote overspanning (parkeergarages,ed)

Berichten: 582

Re: Standaard sterkteleer vraag

Je dak moet voldoende afwateren, 3 cm/m dacht ik. Maar met die stortregens van de laatste tijd zou ik zelf 4-5 cm/m rekenen. Ook om de kans op wateraccumulatie te voorkomen waar de laatste tijde menig gebouw aan bezwijkt.

Je middelste 2 kolommen het hoogste en dan omgerekend volgens 4-5 cm/m de andere kolomlengtes bepalen.

Je dak heeft een max. belasting, sneeuw enz. ik dacht 50 kg/m2 variabele belasting.

Hierop moet je dus de dakplaat en de overspanning afstemmen. dwz de ondersteuningsafstand van de dakplaat. dat is in de tek. de afstand tussen de dakliggers. Hangt ook af wat voor dakplaat je gebruikt, je hebt er vele soorten (SAB).

Als je gevelbeplating gebruikt dan geldt dat ook hiervoor.

Verder zie ik geen verbanden in de gevels en dak, of worden het momentverbindingen . Staalconstructies in ieder geval niet laten afsteunen op metselwerk of beplating.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 4.502

Re: Standaard sterkteleer vraag

Wombat maakt een afschotprobleem,in de praktijk wordt de afwatering meestal gekozen vanuit het lange midden met dan via de 5 meter-hellingen naar de afvoeren aan de beide lange zijden met een afvoer tegen elke kolom (hoh 5mtr,als ik me niet vergis.

Zoals ik al eerder stelde worden er in jouw geval voorgebogen Ipe-profielen genomen,waarin verwerkt belasting en afschot,staanders van Hea.

Hierbij wat afbeeldingen:

Reageer