[wiskunde] normale verdeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 577

[wiskunde] normale verdeling

Hallo,

ik heb een vraag over het volgende, dit is verder berekent met de TI-83+ / TI+84+.

41a Bij de normaal verdeelde toevalsvariabele X is
\(\mu=520\)
en
\(\sigma=18\)
. Bereken in drie decimalen nauwkeurig P(X>510), ik zou dan denken:

syntaxis voor: normalcdf([lowerbound],[upperbound],
\(\mu\)
,
\(\sigma\)
)

Ik zou dan voor normalcdf(511,
\(\infty\)
,520,18) = 0,6915.

Maar dat is fout het hoort te zijn: normalcdf(510,
\(\infty\)
,520,18) = 0,7107.

510 is toch niet groter dan 510? Dat is 511 denk ik...

wat doe ik fout?

hierbij nam ik
\(\infty\)
als een zeer groot getal.

Dank u wel =).
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Berichten: 1

Re: [wiskunde] normale verdeling

x behoort waarschijnlijk tot de reële getallen.

Als je dan vanaf 511 begint dan heb je alle getallen tussen 510 en 511 niet.

Vanaf 510 zou je dan kunnen denken dat je de kans op 510 te veel hebt genomen. Maar de kans op 510 = 1/oneindig, dus 0

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] normale verdeling

De normale verdeling is een continue verdeling; johnson heeft gelijk: x is reëel.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: [wiskunde] normale verdeling

Okay, dus kan ik dan altijd aannemen dat ik gewoon dat ene getal erbij moet nemen? Ook als er bijv. staat X groter of gelijk aan een getal?
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] normale verdeling

Inderdaad.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] normale verdeling

Okay, dus kan ik dan altijd aannemen dat ik gewoon dat ene getal erbij moet nemen? Ook als er bijv. staat X groter of gelijk aan een getal?
Dit kan voor de duidelijkheid alleen bij de normale verdeling (andere verdelingen waarbij dit kan is op VWO niet van toepassing volgens mij).
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] normale verdeling

Ik weet niet welke verdelingen daar aan bod komen, maar om aan te vullen (en voor de duidelijkheid): dit geldt voor elke continue verdeling.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: [wiskunde] normale verdeling

en stel we hebben kleiner dan of kleiner dan of gelijk. Kan dat dan ook? =)

(bedankt voor jullie lichtsnelle reacties :D )
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] normale verdeling

Ja, dat kan (wederom alleen voor de normale verdeling).
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] normale verdeling

Het idee is dus dat het voor de kans niet uitmaakt of dat ene punt er bijzit of niet, de kans op een punt zelf is immers 0 (bij zo'n continue verdeling).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: [wiskunde] normale verdeling

wat is het verschil tussen een continue verdeling en een "niet continue verdeling"? (is binomiale verdeling continu?)
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] normale verdeling

wat is het verschil tussen een continue verdeling en een "niet continue verdeling"? (is binomiale verdeling continu?)
Kijk en dit probeerde ik dus te vermijden. Dit is eigenlijk niet voor VWO van toepassing (maar niet verboden te leren).
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] normale verdeling

De binomiale is discreet (dit kan je zien als het tegengestelde van continu, in deze context).

De cumulatieve verdelingsfunctie vertoont dan "sprongen", bij een continue is deze ook continu.
Kijk en dit probeerde ik dus te vermijden. Dit is eigenlijk niet voor VWO van toepassing (maar niet verboden te leren).
Waarom vermijden? Gezonde nieuwsgierigheid en honger naar meer kennis is net aan te moedigen.

Uiteraard opletten dat je niet helemaal in de war geraakt met de stof die je wel moet kennen... :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] normale verdeling

Uiteraard opletten dat je niet helemaal in de war geraakt met de stof die je wel moet kennen... :D
En daar ben ik bang voor :P
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] normale verdeling

Het is aan "ons" om het goed uit te leggen en aan ntstudent om hiervoor op te letten.

Ik heb er blijkbaar meer vertrouwen in dan jij :D

Nu even geen tijd voor uitgebreide uitleg (sorry ntstudent!), maar later eventueel meer.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer