licht?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

licht?

Wat is licht?

Kunnen we licht zien?

Hoe gaat het in z'n werking.

Dit zijn een paar vragen waar ik graag antwoord op wil hebben. Misschien zijn er hier leden die mij kunnen helpen.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: licht?

licht is een elektromagnetische golf. Het heeft een dualistisch karakter (soms deeltje, soms golf, net als een electron).

Er is slecht een bepaald deel van het licht dat wij zien: het visuele deel: de kleuren. daarnaast bestaat licht ook nog uit een heleboel andere stralen: micro, x, gamma, radio, uv,ir.

Met speciale apparatuur kan je de andere straling zichtbaar maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: licht?

Wat is licht?
Licht kan worden opgevat als een golf en als een groep deeltjes, fotonen.
Kunnen we licht zien?
Ja, als het direct of indirect in onze ogen schijnt wel. Een lichtstraal die voor je langs schijnt zie je niet, of er moet bijvoorbeeld dikke mist hangen, dan zie je de verlichte waterdruppels. Licht is zichtbaar als het direct in je ogen schijnt. Dat kan zijn vanuit een directe lichtbron (lamp, zon), of indirect (al het andere wat je kan zien).
Hoe gaat het in z'n werking.
Als ergens licht op schijnt, bijvoorbeeld op een tafel, weerkaatst het licht all richtingen op, als dit licht je ogen raakt, zie je waar die tafel staat.

Re: licht?

Er bestaan verschillende soorten licht.

Zichtbaar licht is datgeen wat het menselijke oog kan waarnemen.

Daarnaast bevat "Licht" ook delen welke niet waar te nemen zijn met het menselijk ook.

Hiervoor heb je verschillende meters nodig.

Joost

Berichten: 259

Re: licht?

Direct een lichtstraal kun je niet zien. Je kunt alleen een reflectie van de straal zien op een medium. Immers, als je met een laserstraal richt op de muur, dan zie je een reflectie van het licht op de muur (een rode stip oid) maar de weg daar naar toe kun je niet zien. Die wordt zichtbaar als je het bijvoorbeeld in een rookkamer doet. Dan reflecteert het licht tegen de rookdeeltjes en wordt wel zichtbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: licht?

Direct een lichtstraal kun je niet zien. Je kunt alleen een reflectie van de straal zien op een medium. Immers, als je met een laserstraal richt op de muur, dan zie je een reflectie van het licht op de muur (een rode stip oid) maar de weg daar naar toe kun je niet zien. Die wordt zichtbaar als je het bijvoorbeeld in een rookkamer doet. Dan reflecteert het licht tegen de rookdeeltjes en wordt wel zichtbaar.
Dat is ook de reden waarom ze als richtmiddel een RODE laser gebruiken, die is véél minder gevoelig voor luchtvervuiling, dit in tegenstelling tot andere richtmiddelen voor b.v. telescopen. deze gebruiken GROEN laserlicht, zie site:

http://www.skypointer.net/brktfr.html
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: licht?

Dat is ook de reden waarom ze als richtmiddel een RODE laser gebruiken, die is véél minder gevoelig voor luchtvervuiling, dit in tegenstelling tot andere richtmiddelen voor b.v. telescopen. deze gebruiken GROEN laserlicht, ...
No comprende pas, kunt u dat uitleggen sile vous plait?

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: licht?

Het vergt nl. veel meer vermogen om rood licht zo sterk te maken dat het de gereflecteerde stofdeeltjes laat zien, dan in groen licht, en tevens is het oog natuurlijk veel gevoeliger voor groen licht.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: licht?

als ik mij niet vergis komt het mede daardoor dat mensen die gaan waarnemen (met telescopen, verrekijkers, meteoren,...). Een zachte rode zaklamp meenemen en niet een "gewone. Je ogen moeten immers wennen aan de duisternis. Alsje dan telkens storend licht moet gebruiken als je iets wil nemen/zoeken, ben je lang aan het waarnemen voor je iets vindt + het is superstorend voor je medewaarnemers. Gelukkig bestaat er zoiets als rood licht :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: licht?

volgens mij wordt rood veel gebruikt omdat het gewoon veel goedkoper is!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: licht?

Ik weet niet hoe je daarbij komt, maar mijn zaklamp waarmee ik ga waarnemen is een gewone, die afgeplakt is met rode tape of iets anders rood.

En dat van die lichtgevoeligheid is waar. ga eens buiten staan met 2 zaklampen: een witte en een rode. na een kwartier buiten te hebben gestaan steek je de rode aan. dan steek je de witte aan. je zal het verschil merken

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: licht?

Noortje heeft gelijk, dit komt denk ik doordat je netvlies rood gekleurd is door het bloed wat erdoor loopt, ....................
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: licht?

noortje schreef:Ik weet niet hoe je daarbij komt, maar mijn zaklamp waarmee ik ga waarnemen is een gewone, die afgeplakt is met rode tape of iets anders rood.

En dat van die lichtgevoeligheid is waar. ga eens buiten staan met 2 zaklampen: een witte en een rode. na een kwartier buiten te hebben gestaan steek je de rode aan. dan steek je de witte aan. je zal het verschil merken
ik bedoelde bij lasers
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: licht?

Afbeelding

Een kleurenschema met de kleuren van krypton- (Kr), Helium-neon- (He-Ne), Nd:YAG-, Coppervapour- (CV) en Argonlasers. Een groot deel van de kleuren van een argonlaser is relatief slecht te zien (foto: LaserFX.com).
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: licht?

hallo1979 schreef:
noortje schreef:Ik weet niet hoe je daarbij komt, maar mijn zaklamp waarmee ik ga waarnemen is een gewone, die afgeplakt is met rode tape of iets anders rood.

En dat van die lichtgevoeligheid is waar. ga eens buiten staan met 2 zaklampen: een witte en een rode. na een kwartier buiten te hebben gestaan steek je de rode aan. dan steek je de witte aan. je zal het verschil merken
ik bedoelde bij lasers
ah ok, sorry

Maar zou je er dan toch wat meer uitleg bij kunnen geven?

Reageer