Sds-page

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 108

Sds-page

Hoi,

Ik had een vraag ivm SDS-PAGE of Sodecylsulfaat-Polyacrylamide Gelelektroforese.

Je gebruikt daarbij namelijk een reducerend agens om de disulfidebruggen te breken (SDS werd al toegevoegd voor denaturatie en met het reducerende agens wordt je eiwit nog eens verder gedenatureerd).

Bruikbare reducerende agentia zijn bv. DTT (dithiothreïtol) of Bèta mercaptoethanol.

Nu vroeg ik mij af: wanneer gebruik je eerder DTT en wanneer Bèta mercaptoethanol.

Bèta mercaptoethanol stinkt nogal, en dat kan een reden zijn om het niet te gebruiken, maar dat is niet echt wetenschappelijk onderbouwd natuurlijk.

Ik heb 'n beetje de eigenschappen van bedie reagentia vergeleken, maar kon niet zo meteen een groot verschil ontdekken wrm je eerder het één of eerder het ander zou gebruiken?

Iemand die mij kan helpen?

Alvast bedankt.

Zwitterion
Everything is chemistry.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Sds-page

Die stank is een hele goede reden om het niet te gebruiken.

Niet alleen stinkt het, het is nog giftig ook.

Jammer genoeg is DTT net zo erg (meningen kunnen verschillen).

Het is helemaal afhankelijk wat standaard is op het lab waar je werkt.

In de praktijk is er geen enkel verschil, hoogstens in sommige unieke situaties die ik nog nooit heb meegmaakt.

DTT heb je iets minder van nodig maar moet je eerst zelf oplossen.

Mercapto is al een vloeistof en is langer houdbaar dan DTT.

Persoonlijk gebruik ik altijd mercapto in een goede zuurkast.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Sds-page

Goed om weten. Dankjewel.
Everything is chemistry.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Sds-page

Een aantal kleine opmerkingen: Beta-mercaptoethanol is een oude naamgeving, nu wordt officieel de naam 2-mercaptoethanol gebruikt, hoewel in dagelijks gebruik de oude naamgeving nog veelvuldig wordt gebruikt. Verder staat SDS niet voor Sodecylsulfaat maar voor sodiumdodecylsulfaat.

Verder zitten er inderdaad geen praktische verschillen in de twee agentia. Persoonlijk gebruik ik DTT voor SDS-page en mercapto in RNA extracties.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer