[wiskunde] rij

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 177

[wiskunde] rij

Oke, stel ik heb de rij:
\(\sum^{\infty}_{n=0} \frac {1}{e^n}\)
Hoe krijg ik nu de formule om het convergentiepunt te berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] rij

Dit is de som van een meetkundige rij, de formule die hiervoor geldt is:
\(\sum\limits_{n = 0}^\infty {cr^n } = \frac{c}{{1 - r}}\)
Wat is in jouw geval c en r? Dan invullen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 177

Re: [wiskunde] rij

c=1 en r=(1/e)? --> 1/(1-(1/e)) = 1.58?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] rij

correct, je komt uit:
\(\frac{e}{e-1}\approx 1,58\)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] rij

Begrijp je ook wat een meetkundige rij (of de reeks die daarbij hoort) is, en zie je dat dit er zo een is?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] rij

@TD; het lijkt me dat je vergeten bent te vermelden wanneer deze reeks convergeert. |r|<1 als ik mij niet vergis
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] rij

@TD; het lijkt me dat je vergeten bent te vermelden wanneer deze reeks convergeert. |r|<1 als ik mij niet vergis
De reeks convergeert inderdaad enkel voor |r|<1.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 177

Re: [wiskunde] rij

Nee ik snap nu wel weer dat je die formule kon toepassen, zag dat eerst niet, kwam doordat ik eerst met een negatieve exponent werkte. Maar 1/e is net zo goed een getal als elk ander, als je dat ziet, zie je meteen dat je die formule kunt toepassen. Tja.. ff stom geweest dus :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] rij

Je kan het steeds vergelijken met de algemene vorm die ik eerder gaf. Als je het op die manier kan schrijven, dan is het een meetkundige rij (reeks). Het maakt dan inderdaad niet uit welk getal die 'r' is.

Let dus wel op dat de som alleen bestaat (dat wil zeggen: eindig is, een reëel getal als som) voor |r|<1, zoals jhnbk al opmerkte. Als die 'r' in absolute waarde niet kleiner is dan 1, dan "divergeert" de reeks.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer