Afgeleiden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 55

Afgeleiden

Kan iemand me ongeveer uitleggen WAT afgeleiden precies zijn??

Berichten: 177

Re: Afgeleiden

Weet je wat helling is?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afgeleiden

Heb je de wikipediapagina of onze minicursus differentiëren al eens bekeken?

Het is misschien handiger als je op basis daarvan vertelt wat je niet begrijpt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Afgeleiden

Leuke vraag! Met welke bedoeling? Heb je er al mee kennis gemaakt?

De afgeleide van een functie f wordt 'afgeleid' van die functie (de naam zegt het al). Nu bezit een functie altijd een variabele (bv) x en je moet dus ook afleiden naar die variabele x. Het resultaat is weer een functie f'(x) (tussen haakjes staat de variabele waarnaar je afleidt). De functie f'(x) vertelt iets over de functie f(x).

Van een functie f(x) kan je een grafiek tekenen (met een x-as en een functie-as, vaak y-as genoemd). Nu kan je in elk punt (x1,y1) van de grafiek een raaklijn tekenen en de afgeleide functie vertelt je precies hoe groot de richtingscoëfficiënt (rc) van die raaklijn is nl f'(x1). Dit heeft allerlei gevolgen, daar ga ik nu niet verder op in.

Weet je al wat een rc van een lijn is?

Berichten: 55

Re: Afgeleiden

Safe schreef:Leuke vraag! Met welke bedoeling? Heb je er al mee kennis gemaakt?

De afgeleide van een functie f wordt 'afgeleid' van die functie (de naam zegt het al). Nu bezit een functie altijd een variabele (bv) x en je moet dus ook afleiden naar die variabele x. Het resultaat is weer een functie f'(x) (tussen haakjes staat de variabele waarnaar je afleidt). De functie f'(x) vertelt iets over de functie f(x).

Van een functie f(x) kan je een grafiek tekenen (met een x-as en een functie-as, vaak y-as genoemd). Nu kan je in elk punt (x1,y1) van de grafiek een raaklijn tekenen en de afgeleide functie vertelt je precies hoe groot de richtingscoëfficiënt (rc) van die raaklijn is nl f'(x1). Dit heeft allerlei gevolgen, daar ga ik nu niet verder op in.

Weet je al wat een rc van een lijn is?


Ja ongeveer...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afgeleiden

Een raaklijn is een rechte (of "lijn") en heeft dus als voorschrift y = ax + b. De richtingscoëfficiënt hiervan is de coëfficiënt van x, dus a. De afgeleide van een functie in een punt, geeft precies die richtingscoëfficiënt van de raaklijn. De 'a' uit de formule is dus de afgeleide van de functie, in het punt waar je de raaklijn wil bepalen.

Voorbeeld: je wil de vergelijking van de raaklijn aan de parabool y = x² in het punt (2,4).

De afgeleide van f(x) = x² is 2x (dat weet je al?), in het punt met x-coördinaat 2 is dat 4.

De richtingscoëfficiënt is dus al 4, als voorschrift heb je voorlopig de lijn: y = 4x+b.

Je kan nu de b nog bepalen door uit te drukken dat de lijn door het punt (2,4) moet gaan.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 55

Re: Afgeleiden

TD schreef:Een raaklijn is een rechte (of "lijn") en heeft dus als voorschrift y = ax + b. De richtingscoëfficiënt hiervan is de coëfficiënt van x, dus a. De afgeleide van een functie in een punt, geeft precies die richtingscoëfficiënt van de raaklijn. De 'a' uit de formule is dus de afgeleide van de functie, in het punt waar je de raaklijn wil bepalen.

Voorbeeld: je wil de vergelijking van de raaklijn aan de parabool y = x² in het punt (2,4).

De afgeleide van f(x) = x² is 2x (dat weet je al?), in het punt met x-coördinaat 2 is dat 4.

De richtingscoëfficiënt is dus al 4, als voorschrift heb je voorlopig de lijn: y = 4x+b.

Je kan nu de b nog bepalen door uit te drukken dat de lijn door het punt (2,4) moet gaan.
Ja ok dat begrijp ik, dus een afgeleide is eigenlijk een raaklijn van een grafiek??

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afgeleiden

Nee, goed lezen wat er staat. De afgeleide geeft de richtingscoëfficiënt van de raaklijn.

De afgeleide is immers een getal, dat kan niet gelijk zijn aan een (raak)lijn...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Afgeleiden

Ja ok dat begrijp ik, dus een afgeleide is eigenlijk een raaklijn van een grafiek??
Nee!

Teken eens, heel netjes, de grafiek van f(x)=x², zorg voor ruitjespapier met ruiten van 1 cm.

Neem het punt (1,1). Hier willen 'we' de raaklijn tekenen aan de grafiek. Dat kan heel precies mbv f'(x)=2x, want dan is f'(1)=2, dus de rc vd raaklijn is 2 (een pos getal). Ga vanuit (1,1) 1 naar rechts en 2 omhoog dat is het punt (2,3). Teken ook het punt (0,-1). De lijn door de drie ptn (0,-1), (1,1) en (2,3) is nu de raaklijn. (had je dat 'op het oog' kunnen doen?)

Heb je de rc van een lijn zo leren tekenen? In dit geval 1 naar rechts (altijd) dan (rc=)2 omhoog. Of ook 1 naar links, dan 2 omlaag.

Wat ik niet verteld heb, is: waarom is de afgeleide van f(x)=x² de functie f'(x)=2x.

Opm: het is heel belangrijk dat de eenheden van de x- en y-as even groot zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Afgeleiden

De grafiek die vloeient is, is
\(f(x)=x^{2}\)
. (de normale grafiek)

De grafiek die met stippen is weergeven, is
\(f'(x)=2x\)
. (de afgeleide)

Afbeelding
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Afgeleiden

In de afbeelding van ntstudent zie je zeer goed dat de afgeleide functie f' (met f'=2x) van de functie f (met f=x²), negatief is voor x<0 en positief voor x>0. Aangezien de afgeleide f' van een functie f de richtingscoëfficiënt van een functie f geeft, wil dat dus zeggen dat de richtingscoëfficiënt negatief is voor x<0 en positief voor x>0. Dit wil dus zeggen dat de afgeleide functie f' van de functie f zal voorspellen dat de functie f zal dalen voor x<0 en stijgen voor x>0. Snap je dit?

En geloof me, het is maar één van de vele toepassingen van afgeleiden.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Reageer