Uva enquete: pesten op de werkvloer

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Uva enquete: pesten op de werkvloer

Onderstaand enquete heeft als doel om enkele vraagstukken van menselijk gedrag binnen een organisatie te beantwoorden. Deze enquete heeft als doel een zo goed mogelijk beeld te schetsen van de mate waarin gepest wordt binnen een bedrijf en het effect hiervan op de organisatie. Onder pesten verstaan wij in ons onderzoek het systematisch uitoefenen van psychische en of fysieke mishandeling(en) door één of meerdere personen op een individu.

Probeer de enquête zo nauwkeurig en waarheidsgetrouw mogelijk in te vullen. De enquête is volledig anoniem en de verzamelde data zal niet worden verspreid of aan derden getoond worden. Het invullen kost ongeveer 3 minuten. Bij voorbaat bedankt voor uw medewerking!

link:

http://www.thesistools.com/?qid=52796&ln=ned

p.s. Wij stellen het erg op prijs als u deze enquete ook kan doorsturen aan kennissen en familie

Mvg,

Richard

Wink

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Uva enquete: pesten op de werkvloer

Dit lijkt me beter te passen in psychologie en sociologie; het gaat immers om de bedrijfscultuur.
p.s. Wij stellen het erg op prijs als u deze enquete ook kan doorsturen aan kennissen en familie
Dat moet ieder natuurlijk voor zich weten, maar bedenk dat lang niet iedereen hiervan gediend is.

Verder wil ik je nog even wijzen op onze enquetecode. Met name op
Tenslotte dienen na afloop (en verwerking) van de enquête de resultaten inzichtelijk te worden gemaakt.
. Zo steken wij ook nog wat op van onze inspanningen. :D
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Uva enquete: pesten op de werkvloer

Ik heb even naar deze enquete gekeken, maar wat ik mis een duidelijke omschrijving van wat precies onder "pesten" wordt verstaan. En als dat persoonlijk wordt geacht is dan lijkt het me dat toch op z'n minst een soort onderzoekje moet zijn naar de grenzen bij wat mensen onder pesten verstaan. Dat lijkt me toch wel van fundamenteel belang. De één zal het al als pesten zien als een collega zelf koffie inschenkt en jou vergeet terwijl je er naast staat. De ander zal onder pesten verstaan als zijn/haar nietmachine regelmatig met opzet wordt verstopt. Ik noem maar wat.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 954

Re: Uva enquete: pesten op de werkvloer

Dat is inderdaad ook mijn reactie na het lezen van de vragen, Veertje. Het zou een stuk gemakkelijk invullen worden als een pesten duidelijker geoperationaliseerd was geweest, bijvoorbeeld aan de hand van een aantal verschillende items waarmee het gemeten zou kunnen worden (zoals: hoe vaak is het de afgelopen 2 maanden voorgekomen dat u (a) bent opgesloten op het toilet door uw collega's; (b) doelwit was van denigrerende opmerkingen van uw collega's; © een fikse kras op uw auto had; (d) zich fysiek bedreigd voelde door uw collega's.....etc etc.).

Berichten: 2.504

Re: Uva enquete: pesten op de werkvloer

is pesten niet de persoonlijke interpretatie van ieder mens zelf, in plaats van een vastgelegde definitie.

Dan kan je inderdaad heel ver gaan, maar het is hier wel de ervaring van de één persoon ten opzichte van de ander die telt. Een persoon ervaart nu eenmaal dingen op een unieke manier. Wat jij als pesten ziet, zie ik misschien niet zo en omgekeerd. Dat maakt het spectrum bijzonder groot, maar zo is het nu eenmaal.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Uva enquete: pesten op de werkvloer

Evil Lathander schreef:is pesten niet de persoonlijke interpretatie van ieder mens zelf, in plaats van een vastgelegde definitie.

Dan kan je inderdaad heel ver gaan, maar het is hier wel de ervaring van de één persoon ten opzichte van de ander die telt. Een persoon ervaart nu eenmaal dingen op een unieke manier. Wat jij als pesten ziet, zie ik misschien niet zo en omgekeerd. Dat maakt het spectrum bijzonder groot, maar zo is het nu eenmaal.
Dat is zo. Maar op het moment dat een enquete (zoals deze) vervolgens doorgaat met vragen als:
14. Weet u waar u terecht kunt indien u gepest wordt en/of pesterijen aan wilt geven?

15. Zijn er, volgens u, door de organisatie binnen uw bedrijf voldoende maatregelen genomen om pesten aan te pakken en/of te voorkomen?

16. Bent u van mening dat de organisatie en dan met name in het kader van de HRM meer aandacht zou moeten besteden aan pesten?

17. Vind u de maatregelen die binnen het bedrijf zijn getroffen tegen pesten goed genoeg?

18. Ziet u zelf de voordelen in van een (betere) aanpak van pesterig gedrag
dan lijkt het er sterk op dat er onderzoek wordt gedaan in hoeverre bedrijven rekening houden met "pesten" op de werkvloer. Maar een bedrijf dat daar rekening mee houdt, moet hoe dan ook een kader voor "pesten" hebben.

Een antwoord op vraag 15 bijvoorbeeld hangt er helemaal vanaf wat je zelf denkt redelijkerwijs van een organisatie te mogen verwachten. Mag je verwachten dat een klacht als: "collega X schenkt expres geen koffie voor mij in, hij pest mij" serieus wordt genomen, als er niet meer aan vastzit dan herhaling van een dergelijk voorval? Misschien is collega X van huis gewoon gewend alleen maar voor zichzelf in te schenken.

Het enige dat je uit een dergelijke enquete kan halen is dan of mensen zich gepest voelen en of ze zich daarin door het bedrijf serieus genomen voelen. Of hun gevoelens terecht zijn, blijft dan in het midden. Dus een conclusie als: "bedrijven doen er blijkbaar niet genoeg aan om hun medewerkers tegen pesten te beschermen" kun je er dan niet aan koppelen.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Uva enquete: pesten op de werkvloer

Pesten is het stelselmatig met opzet trachten te kwetsen van die persoon zowel fysiek als mentaal.

Pesten valt onder destructief gedrag en eerzuchtig gedrag. (Heeft pester dan vaak last van waan?)

Pesten is infaam en abject gedrag en voor beide apart kan je al ontslagen raken, dus dubbel ontslag voor A; lees verder

Zelf ben ik IT manager en heb ik het meegemaakt dat mijn collega's elkaar pesten. Ik heb de houding over 8 man en 15 servers en afgelopen winter snoof ik lucht van 'mobbing' zoals wij dat noemen. Zelf ben ik gelukkig zelden gepest, maar dat 2 collga's elkaar het leven zuur maakten kreeg ik door op een Woensdagmorgen toen A appelstroop leeggiette in de tas van B. Ik heb melding gemaakt van het gedrag van A en A is ontslagen.

A heeft wraak op mij gezworen, maar sindsdien niets meer van vernomen en ik lig er niet wakker van. B is me dankbaar en dat apprecieer ik niet want B had zélf melding moeten maken, dus ik boos op B.

Dit is een situatie die veel voorkomt.

Je zou in dit echt meegemaakte verhaal keuzes kunnen zetten van de stappen die en enquetist invuld en je krijgt een completer beeld van wat men noemt 'mobbing'.

Reageer