Elektroscoop

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Elektroscoop

Hallo,

Ik heb een vraagje in verband met het laden van een elektroscoop. Ik heb zelf eentje in elkaar geknutseld die uiteindelijk zal moeten werken als stralingsdetector. Omdat er eerst nog enkele proefjes moeten uitgevoerd worden voor zijn functionaliteit bewezen kan worden, moeten alle experimenten (met en zonder stralingsbron) onder dezelfde omstandigheden uitgevoerd worden. Daarom is het natuurlijk belangrijk dat de elektroscoop ook steeds met een zelfde lading geladen wordt. Nu vroeg ik mij af of een elektroscoop geladen kan worden met behulp van een spanningsbron of stroombron (en dus niet met een kam of glazen staaf -> heel onzeker over de ladingshoeveelheid).

Moet de elektroscoop daarvoor als 'geleider' in een elektrisch circuit (met weerstand) geplaatst worden of volstaat het gewoon een stroom- of spanningsbron daarop te zetten. En hoe moet deze dan geschakeld worden? Bij het aansluiten van beide polen op de elektroscoop krijg je immers een kortsluiting...

Dank je wel,

Vanessa

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Elektroscoop

Ik denk dat dit wel eens zou kunnen werken:
elektroscoop.png
elektroscoop.png (3.89 KiB) 92 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer