Witte gaten

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 25

Witte gaten

waar heeft z'on witgat z'n energie vandaan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Witte gaten

Dag Zllong

allereerst, wil je aub iets netter met je spelling omgaan, vooral in je topictitels? Je bezorgt de moderatoren een berg werk met die steeds te moeten verbeteren. Het is geen witgat, het is een wit gat, witte gaten.

Hoe dan ook:

http://curious.astro.cornell.edu/question.php?number=108
I have read a lot about Black holes and have gained wisdom of the subject. My question- are there such things as white holes- and if so- what do they do?

Before I answer this question I would like to point you to Kate Becker's discussion of why it is so hard to understand the expansion of the universe. The exact same argument applies here. White holes are not something that it is possible to understand using physical intuition. White holes pop up in general relativity (which also explains the expansion of the universe) and that theory as a whole is not easy to understand physically. The only way most people can understand general relativity is through mathematics, which, like Kate said, it not the way that most people are used to understanding things.
Hier doen ze daarna een goede poging om het uit te leggen, en ik zal je eerlijk zeggen dat ik het nog steeds niet snap.

Kortom, een hele makkelijke vraag met slechts een heel moeilijk, en dan nog maar een half en bovendien onvermijdelijk abstract antwoord. Hogere astrofysica.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Witte gaten

witte gaten zijn een bijverschijnsel van een bepaalde manier van representeren in de relativiteitstheorie. ze zijn in ieder geval nooit waargenomen en ik betwijfel of ze bestaan, want inderdaad in een wit gat kan niets blijven alles moet eruit als tegenhanger van het zwarte gat. welk mechanisme zo iets genereerd... geen idee
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Witte gaten

Een wit gat is in de astrofysica een hypothetisch hemellichaam dat energie en materie uitstoot.

Lijkt mij een ontploffing.

Elke ster zendt energie uit en ook deeltjes. (Denk aan de zonnewind en het poollicht, dat daardoor ontstaat.)

Eigenlijk niets nieuws dus.

Een betere naam voor een zwart gat is wellicht een zwarte put

Een wit gat zou dan een witte bron genoemd kunnen worden.

Reageer